آفتاب
همایش سالروز دفاتر اسناد رسمی

تویسرکانی: مشاوران املاک و نهادهای غیرمرتبط نباید در امور ثبتی دخالت داشته باشند

تویسرکانی: مشاوران املاک و نهادهای غیرمرتبط نباید در امور ثبتی دخالت داشته باشند

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ما نیازمند توجه و فهم همه مسوولان نسبت به آثار ثبت رسمی در کشور هستیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ما نیازمند توجه و فهم همه مسوولان نسبت به آثار ثبت رسمی در کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد تویسرکانی عصر شنبه در همایش سالروز دفاتر اسناد رسمی که در کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد، افزود: این جلسه به مناسبت بزرگداشت ثبت رسمی در کشور برگزار شده است. آیه 282 سوره بقره هم در مورد این موضوع است و باری تعالی در جهت اجرای عدالت و جلوگیری از تردید در معاملات و نیز جلوگیری از نزاع، به ثبت رسمی در این آیه شریفه اشاره کرده است.

او ادامه داد: روز به روز شاهد این هستیم که ثبت رسمی در جهت نظم‌دهی در جامعه و نیز کاهش دعاوی و پیشگیری از جرایم متعدد موثر است. در واقع نظم اجتماعی و حقوقی و اجرای عدالت لازم‌ و ملزوم هم هستند و بدون استقرار نظم نمی‌توانیم اجرای عدالت را داشته باشیم. بنابراین امر ایجاد نظم و اجرای عدالت امر بسیار مهم در جامعه است.

تویسرکانی با بیان این که حکومت حاکمیت در قوانین و مقررات ما معرفی می‌شود، از جمله امور ثبتی، به عنوان امر حاکمیتی تعریف شده است، گفت: در ماده 8 قانون خدمات کشوری هم این موضوع آمده است و دفاتر اسناد رسمی به عنوان بخشی از قوه قضاییه آمده است و قانونگذار امور ثبتی را در قانون خدمات کشوری و در برنامه توسعه تعریف کرده است. البته امور حاکمیتی که در قانون بیان شده به معنای انحصار در ثبت اسناد نیست بلکه جلوه بارز آن ثبت اموال غیرمنقول، شرکت‌ها و مالکیت‌های معنوی است.

معاون قوه قضاییه یادآور شد: سیستم اداره‌ای ما سابقه 100 ساله‌ای دارد و نظام ثبت کشور ما خدمات زیادی را به مردم ارائه داده است و همه مردم از خدمات و امور ثبتی بهره‌مند شده‌اند چه در حوزه ثبت اسناد رسمی و چه در موارد ازدواج و طلاق.

تویسرکانی تاکید کرد: خدمات‌رسانی که به شیوه سنتی در چند دهه اخیر از سوی سازمان ثبت انجام شده است، امروزه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه ما باشد و روز به روز به دلیل حجم ثبت اسناد، شاهد تهدید قرار گرفتن سازمان ثبت اسناد هستیم و اثربخشی این نهاد در معرض تهدید است. بنابراین ما باید نسبت به اصلاح شیوه‌ها و بازخوانی آن از جمله خدمت‌رسانی در نهاد رسمی اقدام می‌کردیم. به لطف خدا توانستیم در بسیاری از ثبت‌های سازمانی شرایطی را مهیا کنیم که بیش از گذشته پاسخگوی نیاز جامعه ما باشد. ما پایبند به این هستیم که خدمات‌مان را با سرعت بیش‌تر و هزینه کم‌تر به مردم ارائه دهیم.

وی یادآور شد: ما توانستیم در حوزه ثبت مالکیت‌ها، بیش از 25 میلیون سابقه مالکیتی اشخاص را در بانک جامع املاک وارد کنیم که قدم مهمی در جهت جست‌وجو و تغییرات صحیح در رابطه با تغییر مالکیت‌ها بوده است. همچنین اجرای کاداستر شهری به صورت مکانیزه قدم دیگری بوده که ما انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم در حوزه پذیرش صدور اسناد مالکیت، به شکل غیرحضوری آن را عملی کنیم و در اجرای قانون تعیین تکلیف مالکیت‌ها، 1100 پرونده الکترونیکی تشکیل شده و امروزه یک شکایت هم به ما نرسیده است و توانسته‌ایم از پرونده‌های فراوانی که در دادگستری بوده است، پیشگیری کنیم. هم‌چنین در ثبت شرکت‌ها توانستیم پلمپ دفاتر اداری را با اصلاح انجام دهیم.

تویسرکانی افزود: سالانه ده‌ها هزار هزینه برای خدمات‌رسانی که متوجه سازمان ثبت بود را توانستیم حذف کنیم. هم‌چنین در حوزه ثبت اختراعات هم که باید مردم از سراسر کشور برای دریافت اوراق بهادار مراجعه می‌کردند، اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهیم و این امر منتفی شده است.

او تاکید کرد: ما توانستیم بسیاری از مبادلات کاغذی که در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شد را ساماندهی کنیم و نهاد ثبت رسمی که در معرض تهدید بود را نجات دهیم.

معاون قوه قضاییه با بیان این که در سال گذشته بیش از 20 هزار بازرسی از دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گرفت،‌ گفت: ما توانستیم به سمتی برویم که بازرسی حضوری از دفاتر نیاز نباشد. در واقع ما نیازمند توجه و فهم همه مسوولان نسبت به آثار ثبت رسمی در کشور هستیم.

تویسرکانی ادامه داد: باید به شکایاتی که از ثبت اسناد رسمی داریم، توجه کنیم زیرا آثار این موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای دفاتر اسناد رسمی ایجاد کند و باید ما بتوانیم در زمینه ثبت رسمی به پیشرفت و توسعه برسیم.

او با بیان این که درصد مهمی از پرونده‌های حقوقی و کیفری دادگاه‌ها ناشی از معاملات عادی و نزاع‌هاست، گفت: در واقع در رابطه با ثبت رسمی در مقاطع مختلف تصمیمات نادرستی اتخاذ شده و نهادهای غیرمرتبط، دخالت‌هایی را در معاملات غیرمنقول داشته‌اند که می‌توان از نمونه‌های آن به کد رهگیری و دخالت وزارت بازرگانی اشاره کرد. ما درصدد هستیم که در این زمینه بتوانیم به تصمیمات درستی برسیم.

وی با بیان این که قلمدادکردن نهاد مشاوران املاک در امور ثبت اسناد رسمی از تصمیمات نادرستی بود که اتخاذ شد، ادامه داد: ما نیازمند ساماندهی در این بخش هستیم و نباید مشاوران املاک در امور ما دخالت داشته باشند، همین‌جا از آقای پورمحمدی، وزیر دادگستری که مسوول لوایح دولت هستند تقاضا دارم که در این زمینه به ما توجه لازم را داشته باشند. البته ما نیازمند همکاری مشاوران املاک هستیم و بیان نکرده‌ایم که این مشاوران را حذف کنیم بلکه بحث ما ساماندهی و دخالت نکردن نهادهای غیرمرتبط به امور حقوقی است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان گفت: ما باید تلاش کنیم در جهت ارتقای وضعیت دفاتر اسناد رسمی گام برداریم.

انتهای پیام

کد N29931

وبگردی