آفتاب
منتخب گزارش استانها در هفته/

روزگار رو به زوال سرزمین "آسیاب های بادی نشتیفان"/ تنگی نفس تالاب کیسی در هجوم زمین خواران                

روزگار رو به زوال سرزمین "آسیاب های بادی نشتیفان"/ تنگی نفس تالاب کیسی در هجوم زمین خواران

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

گروه استان ها- خبرگزاری مهر: روزگار رو به زوال سرزمین "آسیاب های بادی نشتیفان"، قطب ورزشهای زمستانی کشور در انتظار اندکی برف، تنگی نفس تالاب کیسی در هجوم زمین خواران و "برقع" در آستانه حذف از صنایع دستی هرمزگان از مهمترین گزارشهای استانها در این هفته بوده است. "آسیاب های بادی " در خواف بزرگترین اثر تاریخی بازمانده از دوران صفویه است که تاکنون در سایه غفلت مسئولان میراث فرهنگی، اقدامات چشم گیری برای مرمت این اثرصورت نگرفته و امروز همگان شاهد روزگار رو به زوال این اثر تاریخی هستند. در حالیکه این روزها خبر ورود پرندگان مهاجر به مازندران، همه دوستداران طبیعت را به شوق می آورد اما نبض یکی از در هجوم زمین خواران در حال ایستادن است. زمستان آمد و سرما، سایه سنگین و سردش را بر کوهستانهای کهگیلویه و بویراحمد پهن کرده اما این روزها در پی بی توجهی مسئولان از سرما به خود می لرزند. سال‌هاست به دلیل ورود انواع فاضلاب به ، مرگ تدریجی بزرگترین رودخانه شمال شرق ایران رقم خورده و با این وجود هنوز هم پس از گذشت زمان‌ طولانی، پرونده این موضوع بدون نتیجه میان مسئولان دست به دست می‌شود. پیست اسکی چلگرد کوهرنگ یکی از قدیمی ترین و شلوغ ترین پیست های اسکی کشور است که هم اکنون نیازمند بارش برف و جمع شدن 20 سانتیمتر دیگر برف بر روی سایت پیست است تا این پیست راه اندازی شود و پذیرای ورزشکاران و مسافران زمستانی باشد. پارک ملی خبر یکی از مناطق بکر طبیعی کشور محسوب می شود که گونه های مختلف جانوری را در خود جای داده این جنگل انبوه کوهستانی در حالی که این روزها خبرهای ناگواری از مرگ پلنگ ایرانی در مناطق مختلف کشور به گوش می رسد، به یکی از مناطق امن برای ادامه زندگی این حیوان در معرض انقراض تبدیل شده است. درخشش دانه‌های یخی و انعکاس نور خورشید در یک روز سرد زمستانی امتیازی است که در این ایام از آن بهره مند است اما تاکنون آن طور که شایسته است از این ظرفیت خدادادی برای توسعه گردشگری این منطقه استفاده نشده و گردشگری زمستانی همدان همچنان یخ زده است. نوعی روبنده زنان جنوب کشور و جزو صنایع دستی این خطه از ایران است، اما این هنر دست این روزها بدست فراموشی سپرده شده و به گفته کارشناس صنایع دستی هرمزگان تا 20 سال آینده هیچ نامی از آن باقی نخواهد ماند.

روزگار رو به زوال سرزمین "آسیاب های بادی نشتیفان"/ "آس باد" چشم به راه شناسنامه جهانی
 
[div id='mainPlace_WI_31_lblSotitr'] "آسیاب های بادی نشتیفان " در خواف بزرگترین اثر تاریخی بازمانده از دوران صفویه است که تاکنون در سایه غفلت مسئولان میراث فرهنگی، اقدامات چشم گیری برای مرمت این اثرصورت نگرفته و امروز همگان شاهد روزگار رو به زوال این اثر تاریخی هستند.

"آسیاب های بادی نشتیفان" یکی از بزرگترین مکان های تاریخی خراسان رضوی است که به دلیل بی توجهی های مسئولان میراث فرهنگی جایگاه و هویت واقعی اش شناخته نشده و اکنون دیرزمانی است که ردپای گردشگر و توریستی در این نقطه از زمین پیدا نیست.

سالهاست که به خاطر همین بی مهری ها، روزهای طلایی این میراث باستانی در حال غروب کردن است طوری که به اذعان ساکنان این منطقه حتی پرنده هم در اطراف نشتیفان پر نمی زند.

هم اکنون غروب نشتیفان با تکاپوی مسئولان برای ثبت جهانی این میراث کهن دوران صفویه مصادف شده و این امر در حالی رخ می دهد که مدیران میراث فرهنگی به جای کمک و شناساندن هر چه بیشتر این اثر تاریخی در نزد مردم این استان و یا سراسر کشور تنها به دنبال تکمیل کارنامه افتخارات خود هستند.

نگاه متولیان امر نسبت به حفظ و معرفی آثار تاریخی تکلیف مدارانه و از سر دغدغه ذهنی نیست و این موضوع موجب شده تا نشتیفان به عنوان دیاری بی سرپناه بر روی نقشه جغرافیایی این استان گم شود.

تنگی نفس تالاب کیسی در هجوم زمین خواران/ ویلاسازی و بی تفاوتی منابع طبیعی
  در حالیکه این روزها خبر ورود پرندگان مهاجر به مازندران، همه دوستداران طبیعت را به شوق می آورد اما نبض یکی از تالاب های غرب استان در نوشهر در هجوم زمین خواران در حال ایستادن است.

در امتداد نوار ساحلی دریای خزر در فاصله 7 کیلومتری شهرستان نوشهر و در حدفاصل منطقه مزگاه و چیلک این شهرستان تالابی قرار دارد که بدلیل برخورداری از جاذبه های زیست محیطی و طبیعی، چشم انداز دلنوازی را به این منطقه بخشیده است.

از نظر ساختار پوشش گیاهی تالاب کیسی نوشهر دارای سه ساختار درختچه زار از نوع توسکا، بوته زار و علفزار بوده که  پناهگاهی امن برای زادآوری، مهاجرت و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بشمار می رود.

سایه سرما بر کلاسهای درس لنده/ 300 دانش آموز هر صبح به خود می لرزند
  زمستان آمد و سرما، سایه سنگین و سردش را بر کوهستانهای کهگیلویه و بویراحمد پهن کرده اما 300دانش آموز لنده ای این روزها در پی بی توجهی مسئولان از سرما به خود می لرزند.

سوز سرمای چله زمستان، گرمسیر و سردسیر و شهر و روستا نمی شناسد و این روزها صبحی نیست که لایه های شیشه ای یخ، سطح کوچه ها و خیابانها را آذین نبندد.سامانه سرما هم زودتر از زمستان از راه رسید و از هفته گذشته در آسمان کهگیلویه و بویراحمد بیتوته کرده و هنوز پابرجاست و گویی تا پایان چله بزرگ قصد ندارد تکانی بخورد.

شهر لنده در کهگیلویه و بویراحمد هم اگرچه در تقسیمات جغرافیایی در منطقه گرمسیری قرار دارد و اسمش نیز برگرفته از موقعیتش در منطقه ای کم ارتفاع است اما از سرمای زمستانی در امان نیست.

سوز سرما، جانشین گرمای درس و بحث

اما این روزها 300 دانش آموز دو دبیرستان در این شهر به خاطر سهل انگاری مسئولین از سرما به خود می لرزند و سوز زمستانی جای گرمای درس و بحث را در کلاسهایشان گرفته است.

همین هفته گذشته بود که گاز یک مجتمع آموزشی شامل دو دبیرستان چمران و علامه حلی به دلیل آنچه مسئولان شرکت گاز این شهرستان، نداشتن پرونده اشتراک در این شرکت اعلام کردند، قطع شد.از آن روز تاکنون سرمای سوزناک صبح و عصر لنده، هم کلاسی دانش آموزان شده تا دستان یخ بسته آنان توان نوشتن بر تخته سیاه را هم نداشته باشد.

آبی که نان کشاورزان خراسان را آجر کرد/ آلودگی، جان "کشف‌رود"را به لب رسانده‌است
  سال‌هاست به دلیل ورود انواع فاضلاب به رودخانه کشف رود ، مرگ تدریجی بزرگترین رودخانه شمال شرق ایران رقم خورده و با این وجود هنوز هم پس از گذشت زمان‌ طولانی، پرونده این موضوع بدون نتیجه میان مسئولان دست به دست می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آب رودخانه کشف رود در گذشته براي آبياري مزارع كشاورزي استفاده مي‌شد اما در نهایت به دليل ورود انواع فاضلاب‌ها به این رودخانه، آب پاکی روی دست کشف رود و کشاورزان ریخته شد و حال دیرزمانی است که پرونده موضوع آلودگی رودخانه کشف رود روی میز مسئولان امر خاک می‌خورد.

مرگ تدریجی رودخانه کشف‌رود

بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که آلودگی کشف رود موجب مرگ تدریجی این رودخانه و یکی از بزرگترین ضربه‌ها به کشاورزان مشهدی بوده است.

قطب ورزشهای زمستانی کشور در انتظار اندکی برف/ تعطیلی پیست اسکی کوهرنگ
  پیست اسکی چلگرد کوهرنگ یکی از قدیمی ترین و شلوغ ترین پیست های اسکی کشور است که هم اکنون نیازمند بارش برف و جمع شدن 20 سانتیمتر دیگر برف بر روی سایت پیست است تا این پیست راه اندازی شود و پذیرای ورزشکاران و مسافران زمستانی باشد.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای مرتفع کشور در رشته کوه زاگرس است که هر ساله شاهد بارشهای مناسب به صورت برف و باران است.

شهرستان کوهرنگ مرتفع ترین شهرستان استان است که برفگیر ترین شهرستان استان و کشور به شمار می رود. این شهرستان به واسطه بارشهای قابل توجه برف و داشتن مناظر زیبای و امکانات فراوان قطب ورزهای زمستانی کشور به شمار می رود و هر سال ورزشکاران اسکی باز و مسافران بسیار زیادی از شهرهای مختلف کشور و حتی مسافران خارجی بسیاری به این منطقه سفر می کنند.

پیست اسکی این شهرستان یکی از معروف ترین پیست ها و با سابقه ترین پیست های کشور محسوب می شود که در سال 1354 افتتاح شده است.این پیست اسکی از ابتدای افتتاح آن تا زمستان سال89 سابقه نداشته است که به خاطر کمبود برف تعطیل باشد اما در زمستان سال 90 این پیست اسکی برای اولین بار به علت نبود برف راه اندازی نشد.

ردپای پلنگ در پارک ملی خبر/ ثبت تصاویر بی نظیر از سلطان حیات وحش کرمان
  پارک ملی خبر یکی از مناطق بکر طبیعی کشور محسوب می شود که گونه های مختلف جانوری را در خود جای داده این جنگل انبوه کوهستانی در حالی که این روزها خبرهای ناگواری از مرگ پلنگ ایرانی در مناطق مختلف کشور به گوش می رسد، به یکی از مناطق امن برای ادامه زندگی این حیوان در معرض انقراض تبدیل شده است.

استان کرمان یکی از زیستگاههای اصلی یوز پلنگ ایرانی محسوب می شود و از چند قلاده یوز محدودی که در ایران باقی مانده است تعدادی نیز در دشتهای این استان و به خصوص دشت راور به زندگی خود ادامه می دهند اما این روزها خبری جدید از حیات وحش کرمان به گوش می رسد که نشان می دهد ردپای بزرگترین گربه سان ایرانی در استان کرمان نیز بار دیگر دیده شده است.

شهرستان بافت در استان کرمان یکی از بکر ترین مناطق طبیعی استان کرمان است که تا کنون تمام مشاهده های پلنگ در کرمان در این منطقه ثبت شده نکته قابل توجه اینکه در این شهرستان روستایی است به نام پلنگ آباد که به گفته مردم محلی روزگاری تعداد قابل توجهی از این حیوان در این منطقه وجود داشته است اما به دلیل مداخله های انسان و خشکسالی رفته رفته از جمعیت این گونه حیات وحش در این روستا کاسته شده است و سالهاست دیگر خبری از مشاهده پلنگ در این منطقه به گوش نمی رسد.

گردشگری زمستانی در همدان یخ زد/ فرصت ها یک به یک از دست می روند
  درخشش دانه‌های یخی و انعکاس نور خورشید در یک روز سرد زمستانی امتیازی است که استان همدان در این ایام از آن بهره مند است اما تاکنون آن طور که شایسته است از این ظرفیت خدادادی برای توسعه گردشگری این منطقه استفاده نشده و گردشگری زمستانی همدان همچنان یخ زده است.

بسیاری از مردم فصل تابستان را مناسب گردشگری می دانند در حالیکه این روزها با توجه به صنعتی شدن بیشتر زندگی‌ها این تفکر چندان درست نیست و نباید پایان فصل تابستان را پایان فصل گردشگری دانست، بلکه با شروع فصل سرما بسیاری از ظرفیت های صنعت گردشگری شکوفا می‌شوند و برای فراخواندن گردشگران خودنمایی می کنند.

اسکی روی برف، اسنوموبیل، راهپیمایی برفی، ساخت مجسمه‌های یخی و جشنواره های زمستانی از جمله برنامه هایی است که می تواند در این روزهای برفی و سرد همدان، گردشگران را از اقصی نقاط ایران جذب خود کند اما متاسفانه با وجود بارش برف زمستانی هنوز همه چیز به خواب زمستانی فرو رفته و خبری از شور و شوق مردم نیست.

با توجه به تمام این جذابیت‌ها هنوز برنامه‌ریزی‌ دقیقی برای بهره مندی از زیبایی های فصل زمستان در همدان دیده نشده به جز اینکه در سالهای اخیر در فرصت سه ماهه فصل زمستان تنها جشنواره ای مختصر آنهم در مدت حداکثر یک هفته در همدان برگزار می شود تا شاید طبیعت خشن و بی‌محصول زمستان را به فصلی پرحاصل تبدیل کند، اما آنچه به نظر می رسد اینکه تاکنون چندان موفق نبوده است.

"برقع" در آستانه حذف از صنایع دستی هرمزگان
  "برقع" نوعی روبنده زنان جنوب کشور و جزو صنایع دستی این خطه از ایران است، اما این هنر دست این روزها بدست فراموشی سپرده شده و به گفته کارشناس صنایع دستی هرمزگان تا 20 سال آینده هیچ نامی از آن باقی نخواهد ماند.

بُرقَع یا برقه پوششی است که برخی زنان مسلمان از آن استفاده می‌کنند. این پوشش بیشتر در افغانستان و پاکستان و منطقه هرمزگان ایران رایج است. در هرمزگان به پوشش نقاب مانند که تزیینات رنگی دارد نیز اطلاق می‌شود. نقابی مخصوص زنان سواحل خلیج فارس که آن را به عربی بُرقع (Borqe) به گویش محلی مناطق هرمزگان بُرکه (Borke)، در مناطقی از بندر لنگه بَتوُله (Batoole) و میان مردمان مناطق شمال بندر لنگه و جنوب استان فارس (لارستان) تَبیله (Tabile) می نامند.

زندگی با مردمان پر تلاش و خون گرم هرمزگان و مشاهده سنت های رایج منطقه اعم از پوشش های متنوع و چشم نواز، مراسم های مختلف، گویش ها و بسیاری  از ویژگیهای اعتقادی و رفتاری مردمان این منطقه از بارزترین موضوعاتی است که  توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند.

هنرهای سنتی و به خصوص صنایع دستی این استان از تمایزات بسیاری نسبت به هم نامان خود در سایر مناطق کشور دارد که از این جمله می توان به حصیر بافی، سفالگری، صنایع دستی چوبی، نساجی سنتی و از همه مهمتر رو دوزی یا همان دوختهای سنتی و تزئینی است که هنوز بر روی پوشش و البسه زنان بومی وجود دارد.

در دهه های گذشته در بیشتر شهرها و مناطق استان زرخیز هرمزگان تولید برقع رواج فراوانی داشت، اما امروزه به دلیل تغییر در سلائق و نوع پوشش امروزی در بیشتر مناطق استان استفاده از این پوشش بسیار اندک گشته و مراکز تولید آن نیز رو به کاهش است.

با این وجود هنوز هم در مناطق روستائی همچون سیریک، قشم، میناب، بشاگرد، سندرک و جاسک کار گاه های خانگی بسیاری  وجود دارد که به تولید برقع می پردازند و تقریبا تمامی تولید کنندگان نیز بانوان هستند. در بحث زیبایی شناسی برقع های منطقه به دلیل نقوش تزئینی بکار رفته در آن تقسیم بندی می شوند لذا کار با دست جدای نقش  آفرینی طرح و نقش روی اثر در فرآیند تولید نیز اهمیت خاصی دارد.

کد N25888

وبگردی