آفتاب

تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی

تهران – باکو ، ضرورت شناخت فرصت های اقتصادی

ایران و جمهوری آذربایجان برای تقویت مناسبات همه جانبه خود، باید از ظرفیت ها و فرصت های موجود اقتصادی استفاده نمایند و این اقدام می تواند برخی اختلافات موجود در عرصه های دیگر را نیز کاهش داده و آینده روشنی را برای دو همسایه برادر و مسلمان نوید دهد.

] MicrosoftInternetExplorer4 --]

[![endif]--][!--[if gte mso 10]] [style] /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} [![endif]--]

هفته گذشته رویداد اقتصادی مهمی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رخ داد که می تواند آغازگر فصل جدیدی در تعاملات دو کشور باشد .

این اتفاق، سفر ˈیحیی آل اسحاقˈ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران،در راس یک هیات 30 نفره از اصحاب بخش خصوصی ایران به باکو و گفت و با مقام های رسمی و صاحبان صنایع و بازرگانان جمهوری آذربایجان بود.

واقعیت این است که ایران و جمهوری آذربایجان برای تقویت مناسبات خود ،لازم است در حوزه های جدیدی وارد همکاری شوند و با شناخت فرصت های اقتصادی بخصوص با محوریت بخش های خصوصی و سرمایه گذاری های مشترک به دنبال برنامه ریزی برای رسیدن به تعامل سازنده و ورود در یک بازی برد – برد باشند.

به باور نگارنده یکی از حوزه های اساسی که می تواند زمینه ساز گسترش همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان باشد ، تقویت ارتباطات بخش های خصوصی دو کشور است .

این همکاری در بازار های دو کشور با محوریت اتاق های بازرگانی و دیگر نهادهای مرتبط با بخش خصوصی می تواند صورت پذیرد.

بخش های خصوصی دو کشور می بایست ظرفیت های همکاری را در حوزه های تجارت،ترانزیت و انرژی شناسائی کرده و با در نظر گرفتن نزدیکی مسافت و اقتصادی بودن هزینه های حمل و نقل و تقاضای روز افزون برای محصولات مختلف در بازارهای دو کشور ارتباطات خود را تداوم ببخشند.

به اعتقاد نگارنده سفر اخیر به دلایل زیر یکی از سفرهای موفق اقتصادی بود و زمینه های مناسبی را برای همکاری های اقتصادی دو کشور ایجاد کرد.

1- هیات اعزامی ایران به باکو ، متشکل از صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و فعالان بخش های مهم اقتصادی در حوزه های نفت ، گاز، پتروشیمی ، عمران و ساختمان ، بهداشت ، صنایع نساجی ، ماشین آلات صنایع غذایی ، چوب و کاغذ ، و به بیانی دیگر یک هیات مجرب،با انگیزه و دارای ظرفیت بالای اقتصادی بود.

2- طرف های آذربایجانی نیز با انگیزه قوی وارد مذاکره با هیات ایرانی شدند و ظرفیت های اقتصادی کشور خود در حوزه های تجاری،عمرانی، صنعتی نفت ، گاز و انرژی و فرصت سرمایه گذاری را به طرف های ایرانی معرفی کردند.

3- در دیدارهای رسمی مشخص شد که عزم مسئوولان دو کشور برای توسعه همه جانبه مناسبات، جزم است و زمینه های لازم برای رفع مشکلات موجود در بخش های گمرکی ، حمل و نقل، تعرفه های تجاری ،بیمه ، صدور ویزا و اجرای طرح های مشترک اقتصادی می تواند فراهم گردد.

4- تعاملات جدید کشورمان با جهان و رویکرد مثبت بین المللی به برنامه های دولت تدبیر و امید،همچنین ظرفیت های بزرگ اقتصادی ایران و موفقیت های چشمگیری که کشور ما در حوزه های زیرساختی ، علمی ، فناوری و علوم جدید کسب کرده، زمینه همکاری های مشترک با همه کشورهای جهان بویژه کشورهای مسلمان و همسایه از جمله جمهوری آذربایجان را مهیا کرده است.

به همین دلایل بود که به دنبال مذاکرات دو جانبه مفید بین صاحبان سرمایه و بازرگانان دو کشور ، مقدمات همکاری های مشترک فراهم و در برخی موارد از جمله صنایع غذایی و نساجی مذاکرات، به امضای قرارداد و مبادله موافقتنامه منجر شد.

امضای دو یادداشت تفاهم بین اتاق تهران و اتاق بازرگانی آذربایجان و همچنین انجمن کارفرمایان این کشور نیز موید فضای مثبت مذاکرات بود.

در عین حال گفتگوهای خوبی نیز در زمینه همکاری و سرمایه گذاری مشترک در برخی از طرح های پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت صورت گرفت و زمینه استفاده از تخصص و تجربه مهندسان ایرانی در این حوزه فراهم شد.

شناخت بازار و آشنایی بازرگانان ایران با ساختار اقتصادی و تجاری جمهوری آذربایجان نیز از دست آوردهای مثبت این سفر بود .

از سوی دیگر جمهوری آذربایجان ارتباطات گسترده ای با کشور های جامعه مشترک المنافع دارد و می تواند به عنوان نقطه اتصال بازرگانان ما با آن کشورها باشد و به توسعه روابط تجاری ایران با جامعه کشورهای مشترک المنافع با توجه به تعرفه ترجیحی که در میان این کشورها وجود دارد،کمک کند . از این ظرفیت نیز می توان به عنوان ˈهمکاری در بازار سومˈ بهره مند شد.

و نکته آخر اینکه ایران و جمهوری آذربایجان برای تقویت مناسبات همه جانبه خود، باید از ظرفیت ها و فرصت های موجود اقتصادی استفاده نمایند و این اقدام می تواند برخی اختلافات موجود در عرصه های دیگر را نیز کاهش داده و آینده روشنی را برای دو همسایه برادر و مسلمان نوید دهد.

کد N24777

وبگردی