آفتاب

اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا برای توجیه جاسوسی‌ها

اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا برای توجیه جاسوسی‌ها

مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا اسناد بیشتری را افشا کرده تا به این وسیله چگونگی فعالیت‌های این آژانس در جمع آوری نخست داده‌های اینترنتی و مکالمات تلفنی برای دستگیری تروریست‌های القاعده را توجیه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیمز کلاپر، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای شرح داد که برای نخستین بار، جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا در اکتبر 2001 میلادی به این آژانس اختیار داد تا به عنوان بخشی از برنامه جاسوسی تروریستی به جمع آوری داده‌های اینترنتی و شنود مکالمات تلفنی دست بزند، اقدمی که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی صورت گرفت، اما خود بوش در 2005 میلادی این برنامه را فاش ساخت.

برنامه جاسوسی و نظارت تروریستی که هر 30 یا 60 روز به دستور رئیس جمهوری وقت تمدید شده در نهایت جای خود را به قانون جاسوسی خارجی داد؛ قانونی که نیازمند یک دادگاه مخفیانه است که به جمع آوری داده‌ها پاسخ مثبت دهد.

یکی از مقامات ارشد اطلاعتی آمریکا روز شنبه تایید کرد که این اسناد افشا شده به عنوان بخشی از پرونده‌های ارائه شده علیه آژانس امنیت ملی آمریکا در کالیفرنیا منتشر شده است.

این مقام مسئول افزود: این اسناد مشخص می‌کند که اولین بار بوش پسر برای جمع آوری اطلاعات و داده‌های اینترنتی و مکالمات تلفنی به منظور رهگیری و دستگیری مظنونان تروریستی القاعده به آژانس مذکور دستور داده است.

انتهای پیام

کد N23476

وبگردی