آفتاب
قره‌سیدرومیانی:

توافق‌نامه ژنو نقض نشده است اما در آن خلل ایجاد شده است

توافق‌نامه ژنو نقض نشده است اما در آن خلل ایجاد شده است

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تاکید کرد که زمانی توافق‌نامه ژنو نقض می‌شود که عملی خلاف مفاد آن در موضوعات هسته‌ای انجام شود.

میرهادی قره‌سیدرومیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره شبهات پیرامون نقض توافق‌نامه ژنو بعد از تحریم‌های جدید آمریکا در مورد 17 شرکت ایرانی گفت: زمانی توافق‌نامه ژنو نقض می‌شود که رفتاری خلاف مفاد مندرج در توافق‌نامه انجام شود.

وی توضیح داد:‌توافق‌نامه ژنو صرفا در خصوص مسائل هسته‌ای است بنابراین اگر فعل، ترک فعل و یا عکس‌العملی خارج از موضوعات هسته‌ای توسط طرفین انجام شود، صرفا توافق‌نامه متزلزل می‌شود و به نیت و قصد طرفین آسیب وارد می‌کند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه پیش از نمایندگی مجلس سرپرست امور بین‌الملل محاکم عمومی و انقلاب تهران بوده و شخصا پرونده‌های علیه آمریکا را رسیدگی‌ کرده است، گفت: با عنایت به تجربیاتم بر این موضوع اعتقاد دارم که در مورد تحریم‌ها، مبانی تحریم‌ها و روابط بین ایران و آمریکا از لحاظ حقوقی و قضایی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی توضیح داد: در فضای بین‌المللی جدید و نه کلاسیک توافق یا بیانیه ژنو را توافقی بدون تعهد می‌داند و در واقع تعهد اخلاقی بین ایران و گروه 1+5 محسوب می‌شود، این تعهد اخلاقی باعث می‌شود طرفین در راستایی حرکت کند که به آن تعهد اخلاق‌مدارانه ذره‌ای آسیب وارد نشود.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به مفاد توافق‌نامه ژنو گفت: هرچند در این توافق‌نامه اشاره‌ای به تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی نشده است اما فضا و روح تعهدنامه به سمتی حرکت می‌کند که طرفین حرکتی خلاف توافق را ساماندهی نکنند این همان تفسیر حقوق بین‌الملل جدید بدون نگاه تؤام با زور و قدرت در دنیا است.

قره‌سید رومیانی تاکید کرد: توافق‌نامه ژنو در چارچوب خاصی صرفا در مورد مسائل هسته‌ای بسته شده است که مفهوم آن نشان می‌دهد، طرفین تمایل به مسیرگشایی دارند و در این شرایط می‌خواهند روابط دو یا چند جانبه را به نحوی ساماندهی کنند، براین اساس طبق اخلاق حقوق بین‌الملل هرکار به فعل و ترک فعلی که موجب ایجاد مانع بین پیشرفت روابط دو طرف شود، محکوم است.

وی در عین حال گفت: ممکن است حقوقدانان و اساتید این نکته را اشاره کنند که این بیانیه بدون داشتن ضمانت اجرایی صرفا تعهد اخلاقی است ولی نباید فراموش کنیم که شاید تعهد اخلاقی در دنیا دارای ضمانت اجرایی نباشد اما حیثیت و آبروی کشورها را مستقیما نشانه گرفته است، براین اساس اگر هریک از طرفین خلاف تعهد و توافق و تعهد بدون اجرا عملی را انجام دهند حسن‌نیت و رفتار صداقت‌مدارانه طرفین از بین خواهد رفت.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تاکید کرد: با این تحلیل به نظر می‌رسد تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی توسط آمریکا بعد از توافق‌نامه ژنو به نحوی در حسن‌نیت و رفتار صادقانه آمریکا خلل ایجاد کرده است و موجب می‌شود اساس و چارچوب توافق و بیانیه متزلزل شود.

قره‌سیدرومیانی در پاسخ به این پرسش که آیا با تحریم جدید آمریکا، توافق ژنو نقض شده است یا خیر؟ گفت: در این رابطه دو تفسیر وجود دارد اول اینکه توافق نقض شده است بدان دلیل که مشروح مذاکرات و اهتمام طرفین این را نشان می‌دهد که آنها قصد رسیدن به توافق اساسی را داشته و می‌خواستند با برداشتن موانع در این چارچوب حرکت کنند که تحریم اخیر این راه را خدشه‌دار کرده است.

وی افزود: از طرف دیگر از نگاه اخلاق‌مدارانه و در شرایطی که ایران به دنبال نشان دادن حسن‌نیت خود در کل دنیا بود، رفتار و اعمال آمریکا‌یی‌ها چارچوب و ارکان بیانیه را متزلزل کرد که با این تحلیل نمی‌توان گفت که توافق‌نامه نقض شده است یا خیر.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تاکید کرد: تا زمانی که اقدامی خلاف بیانیه صورت نگیرد نمی‌توان گفت که آن بیانیه و توافق نقض شده است، رفتار بعدی آمریکایی‌ها می‌تواند مبنایی برای نتیجه‌گیری قاطع در این رابطه باشد، گرچه اقدام اخیر آمریکا بدبینی مردم دنیا را نسبت به این کشور بیشتر کرده است.

انتهای پیام

کد N23439

وبگردی