آفتاب

عملیات ارتش سودان جنوبی برای باز پس‌گیری ایالت "جونگلی"

عملیات ارتش سودان جنوبی برای باز پس‌گیری ایالت "جونگلی"

در پی تسلط شبه‌نظامیان وابسته به معاون رئیس‌جمهوری سودان جنوبی بر یک منطقه نفت‌خیز، ارتش این کشور عملیاتی را در مرکز ایالت جونگلی برای بازپس گرفتن این ایالت آغاز کرده است.

در پی تسلط شبه‌نظامیان وابسته به معاون رئیس‌جمهوری سودان جنوبی بر یک منطقه نفت‌خیز، ارتش این کشور عملیاتی را در مرکز ایالت جونگلی برای بازپس گرفتن این ایالت آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ارتش سودان جنوبی برای بازپس گرفتن شهر «بور» مرکز استان جونگلی واقع در 200 کیلومتری شمال پایتخت عملیاتی را آغاز کرده است که گمان می‌رود به درگیری شدید میان دو طرف بینجامد.

بنا بر گزارش‌ها، با بالا گرفتن تنش‌ها در این منطقه که دومین شهر بزرگ و پر جمعیت سودان جنوبی است، کنیا نیز نیروهای نظامی خود را برای خارج کردن شهروندان این کشور از شهر بور اعزام کرده است.

شهر بور پس از بالا گرفتن تنش میان نظامیان نزدیک به معاون رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و ارتش این کشور به دست شبه‌نظامیان مخالف دولت افتاد و روز شنبه یک هواپیمای نظامی آمریکایی که برای خارج کردن اتباع این کشور به بور اعزام شده بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت که ‌طی آن سه آمریکایی زخمی شدند.

اگر مذاکرات سیاسی میان دو طرف نتیجه ندهد و تلاش میانجی‌گرها نیز به ثمر ننشیند، ممکن است درگیری‌هایی شدیدی در ایالت جونگلی رخ دهد که احتمال آغاز جنگ داخلی در سودان جنوبی را افزایش می‌دهد.

پیشتر معاون سابق رئیس‌جمهوری سودان جنوبی اعلام کرد، نیروهای شورشی در سودان جنوبی، یک ایالت محوری نفت‌خیز را در دست گرفته‌اند و عمده این کشور را در اختیار دارند.

ریک ماشار همچنین در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید کرده است نیروهای شورشی درگیر با دولت، تحت فرماندهی او هستند.

هفته پیش سالوا کر، معاون اول سابق خود را به تلاش برای کودتا متهم کرد. از آن زمان این کشور در آشوب است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، موقعیت فعلی بسیار شبیه یک جنگ داخلی است. نیروهای دولت در مبارزه با شورشی‌ها هستند تا پایتخت این کشور، جوبا را حفظ کنند. در این مدت دست‌کم ۵۰۰ تن کشته شده‌اند.

هشدار آمریکا و دعوت رهبران مسیحی

ریک ماشار در حالی تایید کرده فرماندهی نیروهای شورشی را در دست دارد که نماینده هند در سازمان ملل متحد پیش‌تر خبر داده است سه مامور هندی نیروی صلح‌بان در سودان جنوبی در جریان یورش شورشی‌ها کشته شده‌اند.

همچنین چهار تن از جمله ماموران آمریکایی که مامور خروج اتباع ایالات متحده از سودان هستند، در جریان هدف قرار گرفتن هواپیمایشان در مرکز ایالات جونگلی زخمی شدند.

احتمال داده می‌شود که نیروهای شورشی این هواپیما را با نیروهای اوگاندا اشتباه گرفته‌اند و به همین خاطر به آن آتش گشوده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، هشدار داده است "هر تلاشی در تصاحب قدرت با استفاده از قدرت قهریه، به پایان حمایت دیرینه ایالات متحده و جامعه بین‌المللی از سودان جنوبی می‌انجامد."

رهبران مسیحی جهان نیز خواستار برقراری آتش‌بس در سودان شده‌اند. عمده جمعیت این کشور، پیرو ادیان کهن قبیله‌های خود یا مسیحی هستند.

ریک ماشار که ادعایش درباره در دست داشتن ایالات نفت‌خیز یونیتی به طور مستقل تایید نشده، گفته است که یک فرمانده ارشد در ارتش سودان جنوبی هم به شورشی‌ها پیوسته است.

با این حال دولت سودان جنوبی می‌گوید این فرمانده، ژنرال جیمز کونگ، به‌تنهایی به شورشی‌ها پیوسته و هیچ نیروی دیگری از ارتش جدا نشده است.

انتهای پیام

کد N22006

وبگردی