آفتاب
ماندلا، نماد صلح و مقاومت

حسینی: ایران در قبال حضور در مراسم یادبود ماندلا کوتاهی کرد

حسینی: ایران در قبال حضور در مراسم یادبود ماندلا کوتاهی کرد

مسوول دفتر تبلیغات اسلامی در آفریقای‌جنوبی گفت: در حالی که رییسان کشورهای مختلف جهانی در مراسم تدفین نلسون ماندلا حضور یافتند، متاسفانه نماینده کشور ما به این مراسم نرسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام عبدالله حسینی که عصر دوشنبه در سمینار "بررسی نقش نلسون ماندلا، نماد صلح و مقاومت" که در دانشکده مطالعات دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این که نلسون ماندلا هرگز از مرگ نمی‌ترسید، تاکید کرد: او همواره به اصول و قوانینی پایبند بود که در زندان هم این اصول و قوانین را فراموش نکرد.

او افزود: ماندلا از انسانیت تنها یک اشهدان‌ لا اله الا الله را کم داشت ولی سایر شاخصه‌های قرآنی را که برای انسانیت یک فرد لازم است را به طور کامل داشت.

حسینی خاطرنشان کرد: بسیاری از شاخصه‌های انسانی ماندلا حتی در میان ما و بسیاری از رهبران‌مان نیز دیده نمی‌شود. برای مثال می‌توان گفت که وقتی یکی از رییسان و مسوولان از ریاست بخش یا نهادی کنار گذاشته می‌شوند، تا سالیان سال نیروهای او در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کند. این در حالی است که وقتی ماندلا از قدرت کنار رفت، تمام اطرافیان خود را نیز با خود برد و گفت که دیگر در قدرت دخالت نخواهد کرد.

مسوول دفتر تبلیغات اسلامی در آفریقای‌جنوبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خاطراتی از نلسون ماندلا گفت: در زمان انتخابات آفریقای‌جنوبی ماندلا گفته است که با خاتمی تماس گرفته است تا مسلمانان آفریقای جنوبی را در پیامی برای حضور در انتخابات این کشور فرا بخواند. و نکته جالب این‌جاست که تقریبا تمام حاکمان کشورها تلاش می‌کنند تا سایر مسوولان و رییسان کشورهای دیگر، اظهارنظر و یا دخالتی در امور کشورشان نکنند ولی ماندلا برای آینده آفریقای‌جنوبی حاضر بود از رییس‌جمهور کشور دیگری هم کمک بخواهد و این خصوصیات اخلاقی ستودنی است.

حسینی ادامه داد: زمانی قرار بود رژیم صهیونیستی به ماندلا دکترای افتخاری بدهد ولی شرط این امر را آزادی تعدادی از نیروهای این رژیم در ایران عنوان کرده بود و ماندلا پس از شنیدن این صحبت‌ها با سفیر ایران تماس گرفته و ماجرا را از او جویا شده بود که ظاهرا پس از شنیدن صحبت‌های سفیر از او خواسته بود که طی بیانیه‌ای مواضع را اعلام کند و خود ماندلا این بیانیه را ارائه کرد و از گرفتن دکترای افتخاری از این رژیم نیز صرف نظر کرد.

وی پایان با انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشور در رابطه با مراسم تدفین ماندلا گفت: در حالی که بسیاری از کشورهای جهان رییسان خود را برای مراسم یادبود نلسون ماندلا به آفریقای‌جنوبی فرستاده بودند، کشور ما با تاخیر زیاد محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهور را روانه این کشور کرد که متاسفانه او هم به مراسم نرسید و این کوتاهی در قبال چهره بزرگ و جهانی مانند نلسون ماندلا جای تاسف دارد.

انتهای پیام

کد N17413

وبگردی