آفتاب

واکنش جان کری به اعدام شوهر عمه

واکنش جان کری به اعدام شوهر عمه

واحد مرکزی خبر نوشت:

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد اعدام شوهر عمه رهبرکره شمالی نشانه بی ثباتی رژیم کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی است و لزوم خلع سلاح شبه جزیره کره را ضروری تر می کند.
کری در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای.بی.سی گفت : «این اقدام حاکی از ماهیت این دیکتاتور بی رحم و ستمکار است و عدم اعتماد به نفس وی را نشان می دهد.» وی افزود:«‌ این اقدام از بی ثباتی و خطر حکایت دارد.»
جانگ سونگ تاک 67 ساله به طور ناگهانی هفته گذشته دستگیر شد. دادگاه نظامی ویژه کره شمالی سپس وی را محاکمه کرد و دستور اعدام او را داد. وی فرد شماره دو حکومت کره شمالی به شمار می آمد.
کری گفت: « این نخستین اعدام نیست. ما در ماه های اخیر مطلع شده ایم شمار بسیاری اعدام صورت گرفته است. »
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وی گفت : « این موضوع برای من یادآور ویدیویی است که ما در آن دیدیم صدام حسین همین کار را می کند، کسی را در برابر همه دستگیر می کند و همه بدون آنکه جرأت حرف زدن و تکان خوردن را داشته باشند نگاه می کنند. »
بنابراعلام این دیپلمات، این اعدام تأکیدی برضرورت خلع سلاح شبه جزیره کره و از سرگیری مذاکرات شش جانبه ( مذاکرات بین دو کره، چین، روسیه، آمریکا و ژاپن) است تا پیونگ یانگ متقاعد شود در ازای دریافت کمک به ویژه در زمینه انرژی از برنامه هسته ای خود صرفنظر کند.
کری افزود:«‌ با چنین اقدامی، اینکه کسی مانند کیم جونگ اون توان بالقوه سلاح هسته ای داشته باشد غیر قابل قبول تر خواهد بود.»
وی در عین حال اذعان کرد اوضاع کره در « هاله ای از ابهام قرار دارد » و آمریکا کیم جونگ اون را رهبری «‌ تحریک کننده و غیر قابل پیش بینی می داند که از جایگاه خود در ساختار قدرت نگران است و مدام برای حذف هر رقیب یا دشمن بالقوه تلاش می کند.»
کری گفت حوادث روز پنجشنبه باید « چین، روسیه، ژاپن،

 کره جنوبی و همه ما را برآن دارد تا متحد بمانیم و تلاش های خود را برای خلع سلاح کاهش ندهیم.»

49261

کد N15767

وبگردی