آفتاب

افزایش 3.2 برابری قیمت برق خانگی در 8 سال گذشته

افزایش 3.2 برابری قیمت برق خانگی در 8 سال گذشته

بهای هر کیلووات ساعت برق طی 8 سال گذشته از 102.74 ریال به 337.46 ریال افزایش یافت.

 مشمول اصلاح قیمت در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها قرار دارد، هر از چند گاهی افزایش قیمت آن خبرساز می‌شود. از آنجایی که مشترکان برق به جز صنایع و بخش تجاری، همه اقشار جامعه هستند، به همین دلیل افزایش آن همواره با احتیاط بیشتری از سوی دولت‌ها همراه بوده است.

پس از آنکه دسته‌بندی استان‌ها به گرمسیر و سردسیر صورت گرفت، مدام اختلاف‌نظرهای مختلفی در وزارت نیرو مبنی بر تغییر استان‌ها از سردسیر به گرمسیر شکل می‌گرفت که ترکیب اولیه را به طور کامل تغییر داد. همین دلیل موجب شد تا قیمت متوسط بخش خانگی که در سال 84 به ازای هر کیلووات ساعت 102.74 ریال بود، در سال 89 با وجود اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها تنها به 129 ریال برسد و عملا افزایش آن به چشم نیاید. اما با این وجود در 8 سال گذشته متوسط قیمت برق خانگی 234.72 ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته که از افزایش قیمت بیش از 3 برابری برق خانگی خبر می‌دهد.

با وجود آنکه مصرف‌کنندگان برق در بخش خانگی، به دو قسمت مشترکان مناطق عادی و مناطق گرم تقسیم‌بندی می‌شوند، اما افزایش قیمت برق که در سال 90 هم اتفاق افتاد، نتوانست متوسط قیمت را به طور چشم‌گیری افزایش دهد. آن زمان معاون وقت امور برق وزیر نیرو اعلام کرده بود که متوسط تعرفه مصرف برق برای مشترکان خانگی مناطق عادی از هر کیلووات ساعت 450 ریال در سال به 485 ریال در 7 ماهه نخست سال 90 اصلاح شده، ضمن آنکه الگوی مصرف نیز در این دوره از ماهانه 200 کیلووات ساعت به 300 کیلووات ساعت افزایش یافته است.

اما این همه ماجرا نیست. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزیر نیرو به‌طور رسمی از افزایش قیمت برق به ازای هر کیلووات ساعت 30 ریال خبر داد و اعلام کرد قیمت برق مشترکان با اضافه شدن ‌بندی به نام عوارض در قبوض همراه خواهد بود که قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی مشترکان را از 430 ریال به 433 ریال افزایش می‌دهد. حالا باید دید در بودجه سال 93 چه قیمتی برای برق مصرفی خانوار پیشنهاد و اجرایی می‌شود.

جدول متوسط قیمت برق خانگی در 8 سال گذشته:

3131

کد N6525

وبگردی