آفتاب
فضائلی در گفتگو با مهر:

تسلط پدرم به قرآن و ادبیات خط‌‌ او را جلا بخشید/ اهتمام به راه‌اندازی موزه خط فضائلی

تسلط پدرم به قرآن و ادبیات خط‌‌ او را جلا بخشید/ اهتمام به راه‌اندازی موزه خط فضائلی

فرزند زنده‌یاد فضائلی با بیان اینکه نگهداری حرفه‌ای از آثار به جا مانده از پدرش سخت است بر این نکته تاکید کرد که احداث موزه‌ای برای آثار پدرش الزامی است.

مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش و فرزند بزرگ زنده‌یاد حبیب‌الله فضائلی هنرمند پیشکسوت خوشنویسی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد محل نگهداری آثار پدرش توضیح داد: آثار مرحوم پدرم بیشتر در اختیار خانواده اوست ولی بخشی نیز در اختیار کسانی است که این آثار را خریده و یا از وی به یادگار گرفته‌اند.

وی افزود: آثار پدرم به دو بخش قابل تفکیک است. بخش اول قطعات خط و بخش دوم کتابت‌های آن بزرگوار است که تعداد زیادی از قطعات خطی و اصل قرآن کریمی که به دست وی نگاشته شده همچنین اصل کتاب‌های "اطلس خط"، "گنجینه‌الاسرار" و کتاب "تعلیم خط" ایشان نزد ماست و بیت آن مرحوم از آنها نگهداری می‌کند.

فضائلی با تاکید بر اینکه پدرش بر ادبیات و قرآن تسلط داشته است، خاطرنشان کرد: شاید خوشنویسانی داشته باشیم که آنطور که باید و شاید تسلط کافی بر مفاهیم آیات قرآن، روایات و اشعار شاعران نداشته باشند ولی پدر من به این موضوعات اشراف داشتند و همین موضوع تاثیر زیادی بر آثار وی داشت.

وی با بیان اینکه نگهداری حرفه‌ای از آثار زنده‌یاد حبیب‌الله فضائلی بسیار سخت است، در این مورد توضیح داد: این آثار برای ما بسیار عزیز هستند و همیشه در نگهداری از آنها سعی ویژه‌ای داشتیم ولی حفظ آثار هنری شرایط خاص خود را می‌طلبد که این از عهده ما خارج است.

مدیرعامل انتشارات سروش از مسئولان فرهنگی خواست که برای حفظ این آثار اقدام کنند و با خرید آنها و حفظشان گام مهمی در راه حفظ بخشی از تاریخ خوشنویسی ایران بردارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست موزه‌ای برای زنده‌یاد فضائلی در شهر زادگاهش یعنی اصفهان راه‌اندازی شود؟ گفت: یکی دو بار از طریق شهرداری اصفهان گفتندکه قصد دارند این کار را بکنند ولی پیگیری نکردند و ما هم دیدیم که اهتمام لازم برای این کار از سوی آنها وجود ندارد.

مهدی فضائلی در مورد دلیل گرایش پدرش به خوشنویسی توضیح داد: پدرم دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی بود و با خط و نگارش انس داشت. بخشی از این گرایش‌ پدرم به خوشنویسی همنشینی هنر خوشنویسی با معارف و متون ادبی و البته متون دینی ماست که در سایر هنرها کمتر دیده می‌شود.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس، پژوهشگری را نیز از دیگر خصوصیات مهم پدرش دانست و در این مورد توضیح داد: چیزی که پدرم را از هم‌عصران خودش متمایز می‌کرد جنبه پژوهشگری وی بود. آثار به جا مانده از ایشان از جمله "اطلس خط" و "تعلیم خط" نشان می‌دهد که چه اندازه در زمینه پژوهشی فعالیت داشتند.

فرزند بزرگ زنده‌یاد حبیب‌الله فضائلی در مورد چاپ آثار وی گفت: مرحوم فضائلی آثار منحصر بفردی دارد که بیشتر آنها چاپ شده‌اند. سال 64 یا 65 بود که برای اولین بار قرآن کریمی که کتابت کرد با ترجمه مرحوم آیتی چاپ شد. کتاب "اطلس خط" ایشان نیز قبل از انقلاب و "تعلیم خط"شان نیز سال 58 به زیور چاپ آراسته شد.

فضائلی در پایان سخنانش و در مورد فروش نمایشگاهی که از آثار حبیب‌الله فضالی با نام "حبیب خط" در گالری بین‌المللی نی بنیاد شمس برپا شده است، توضیح داد: هنوز گزارشی از فروش آثار به ما نداده‌اند. البته لازم است بدانید که بخشی از آثار این نمایشگاه برای فروش و بخشی نیز جزو کلکسیون شخصی است که برای فروش در نظر گرفته نشده است.

نمایشگاه آثار زنده‌یاد حبیب‌الله فضائلی تا 13 آذرماه در گالری نی ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه یکشنبه تا پنج‌شنبه ساعت 10 تا 19 و جمعه ساعت 16 تا 19 به گالری نی واقع در خیابان شهید موحد دانش،‌ خیابان نیلوفر، شماره 3 مراجعه کنند.

زنده‌یاد حبیب‌اله فضائلی استاد خوشنویسی در سبک‌ها و اسلوب‌های مختلف را می‌توان یکی از احیاکنندگان خطوط اسلامی و ایرانی در قرن حاضر برشمرد. او دوازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۱ شمسی در شهرستان سمیرم از توابع استان هنرپرور اصفهان دیده به جهان گشود و تا سال ۱۲ آبان ۱۳۷۶ که در سن ۷۵ سالگی از دنیا رفت آثار مهمی در زمینه خوشنویسی خلق کرد.

کد N3911

وبگردی