آفتاب

تحلیل محتوای دومین مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور

تحلیل محتوای دومین مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور

رئیس جمهور لبخند می​زد و آرام و شمرده از بدهی​های به ارث رسیده از دولت احمدی​نژاد گفت تا به طور ضمنی به هوادارنش بگوید کار سخت است، اماصبح نزدیک است.

محمود عزیزی: حجت الاسلام حسن روحانی شب گذشته در جریان دومین مصاحبه تلویزیونی خود، همان مرد آرامی بود که در چند ماه گذشته تلاش کرده بود از تنش​ها کم کند. به همین دلیل حتی زمانی که وزرای پیشنهادی​اش برای وزارت ورزش و جوانان رای نیاوردند، از مجلس گله نکرد و از کنار ماجرا رد شد.

در سیاست خارجی هم آن قدر خودش این حوزه را می شناخت که در تمام دوران حضورش در نیویورک و مصاحبه های تلویزیونی و مطبوعاتی وارد حوزه​های حساسیت برانگیز چون هولوکاست نشود و از کنار آنها هم بگذرد.

روحانی با آن قبای آبی رنگ و ریش های خاکستری، سه شنبه شب بر روی صندلی قرمز رنگ نشست و به سه مجری که تلاش می کردند با رئیس جمهور مصاحبه کنند و بلندگو نباشند، توضیح داد که در 100 روز گذشته از عمر دولتش چه کرده است.

آمار و ارقام روحانی درباره بدهی​های به جای مانده در دولت قبل، توضیح درباره چرایی برخی افزایش قیمت​ها در آغاز کار دولت، توضیح درباره دوران قبل از سال 84،  برنامه های سال آینده دولت، گوشه​ای از حرف​های رئیس جمهور در حوزه اقتصاد بود.

البته او شب سختی نداشت. آرام و شمرده بیشتر توضیح داد. از فن خطابه هم که تخصص او به عنوان یک چهره روحانی است، استفاده کرد تا برای مردمی که به او برای حل مشکلات اقتصادی و تغییر در سیاست خارجی امید بسته بودند، توضیح دهد که با توافق ژنو روزهای خوبی برایشان در پیش است و تورم که بیشترین تکرار را در سخنانش داشت، طی سال آینده رو به کاهش می گذارد و می رسد به رقم 25 درصد.

این نمودار به خوبی می تواند نشان دهد که هنوز هم اقتصاد مساله اصلی روسای جمهور است. روحانی حتی با اینکه توفیق دولتش در سیاست خارجی در 100 روز اول محلی برای مانورش بود، اما باز هم بر روی اقتصاد و حل معضلان در این عرصه تکیه کرد.

  

 حدود 50 دقیقه از گفت وگوی 115 دقیقه ای حسن روحانی به حوزه اقتصاد اختصاص یافت تا روحانی درعین اینکه زیاد شعار نداد، از مشکلاتی بگوید که یک فقره​اش به بدهی های به ارث رسیده از دولت نهم و دهم بازمی​گشت. شاید او همان شب در گزارش های واحد مرکزی خبر دیده بود که مردمی که درباره 100 روز ابتدایی او و دولتش اظهار نظر کردند، بیشتر دغدغه شان معیشت بود. جبران آن خبرهای تلخ را روحانی با چاشنی یکی دو وعده برای حل  مشکلات انجام داد. او که می گفت هر دو - سه روز اخبار تورم را از مسئولان مربوطه می گیرد، امیدوار است تا پایان سال، تورم به 35 درصد برسد و خبر داد که دولتش یکی دو سبد کالایی برای  مردم در انتهای سال در نظر دارد.

   جدول تحلیل محتوای مصاحبه تلویزیونی  حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور

حوزه

میزان دقایق

کلید واژه

اقتصادی

 

53 دقیقه       

تورم، رکود تورمی، رشد اقتصادی، یکسان سازی نرخ ارز، هدفمندی یارانه​ها، مسکن مهر، اشتغال، تولید به جای واردات

سیاست خارجی    

21 دقیقه       

 

سیاست خارجی، توافق هسته ای، غنی سازی، تحریم

فرهنگی

14 دقیقه       

 

باز کردن فضا، یارانه مطبوعات، ورزش

سیاست داخلی    

 

9 دقیقه

رهبری انقلاب، مردم، وحدت ملی

متفرقه

2 دقیقه

-------------

/29212

کد N2359

وبگردی