آفتاب
ظریف در نشست مشترک با همتای ترک:

همکاری ایران و ترکیه برای آتش بس در سوریه تا قبل از نشست ژنو 2

همکاری ایران و ترکیه برای آتش بس در سوریه تا قبل از نشست ژنو 2

وزیرامورخارجه کشورمان درباره وجه اشتراک ایران و ترکیه در موضوع سوریه گفت: باید برای پایان دادن به درگیری و آتش بس حتی در صورت امکان قبل از اجلاس ژنو 2 تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با احمد داوود اغلو وزیرامورخارجه ترکیه در تهران در پاسخ به سئوالی درباره کنفرانس ژنو 2 و اینکه آیا در دو ماه آینده در سوریه خونریزی ادامه خواهد داشت بیان کرد: ما حتما با نگرانی جدی وضعیت سوریه را پیگیری می کنیم. صحبت های خوبی در سفر بنده به ترکیه با آقای داود اغلو در این زمینه انجام شد.

وی گفت: ایران و ترکیه در چند مورد توافق دارند یکی اینکه بحران سوریه راه حل نظامی ندارد همه کسانی که توان دارند برای تشویق راه حل سیاسی در سوریه همکاری کنند و جمهوری اسلامی و ترکیه قصد دارند هرگونه همکاری برای این امر انجام دهند.

ظریف خاطرنشان کرد: همه تلاش ما باید برای پایان دادن به درگیری و آتش بس حتی در صورت امکان قبل از ژنو 2 در سوریه صورت گیرد.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: باید برای کمک رسانی به شرایط ناگوار سوریه همکاری کنیم که در این مورد تصمیم عملیاتی گرفته ایم و قرار است هلال احمرهای ایران و ترکیه در این باره همکاری کنند.

همچنین داوود اوغلو وزیرامورخارجه ترکیه نیز در این نشست خبری در پاسخ به این سئوال که آیا ترکیه قصد دارد در ماههای آینده سیاست خاورمیانه ای خود را تغییر دهد بیان کرد:  من اصلا این موضوعات را درک نمی کنم ترکیه از 10 سال پیش سیاست ثابتی داشته. با بعضی کشورهای همسایه تفاوت داشته ایم اما اعتقادات ما تغییر نداشته است.

داوود اوغلو همچنین درباره سوریه گفت:  نباید منتظر شویم در این دو ماه، مردم سوریه شرایط بدتری داشته باشند. باید حتی تا قبل از ژنو 2 حوزه میدانی بوجود آید که آتش بس ایجاد شود و موجب موفقیت ژنو 2 باشد.

کد N1959

وبگردی