آفتاب

آغاز مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با حضور روسای قوا

آغاز مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با حضور روسای قوا

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، اولین دستور کار جلسه علنی را قرائت کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با حضور ۲۶۸ منتخب مردم دقایقی پیش آغاز شد.
پس از استقرار هیئت رئیسه سنی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم و اعلام دستور کار اولین جلسه علنی و قرائت کلام الله مجید، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی گزارشی ارائه خواهد کرد.
سپس رئیس سنی جلسه علنی، حجت الاسلام تقوی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات نطق خود را بیان خواهد کرد.
قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم، گزارش وزیر کشور از انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و سخنرانی رئیس جمهور از دیگر دستور‌های امروز مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی است.
همچنین مراسم تحلیف نمایندگان، اقتراع شعب و ادای احترام به شهداء در محوطه مجلس شورای اسلامی از دیگر برنامه‌های منتخبان مجلس شورای اسلامی است.

آغاز مراسم افتتاح مجلس یازدهم
آئین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور، منتخبان مردم و تعدادی از مقامات کشور آغاز شد.
مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور ۲۷۶ منتخب مردم، رئیس جمهور و همچنین تعدادی از مقامات لشکری و کشوری آغاز شد.

به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس، تعداد مدعوین این مراسم بر خلاف ادوار گذشته، محدود است.
بر اساس ماده ۲ آئین نامه داخلی مجلس؛ اولین جلسه مجلس با حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان رسمیت می‌یابد؛ بنابراین اولین جلسه رسمی مجلس یازدهم با حضور ۲۷۶ منتخب از ۲۹۰ کرسی نمایندگی برگزار می‌شود چراکه دو منتخب تهران و آستانه اشرفیه فوت کردند، مدرک تحصیلی یکی از منتخبان تایید نشد و تکلیف ۱۱ کرسی هم در دور دوم انتخابات در ۲۱ شهریور ماه تعیین خواهد شد.
طبق قانون آئین نامه داخلی مجلس؛ دوره ۴ ساله یازدهم مجلس با سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیات ۳۵ تا ۴۲ سوره شوری و همچنین استقرار هیئت رئیسه سنی مجلس، به طور رسمی آغاز می‌شود.
آقایان سید رضا تقوی با ۷۴ سال سن به عنوان رئیس، سید مصطفی آقا میرسلیم با ۷۳ سال سن به عنوان نائب رئیس و روح‌الله نجابت با ۳۱ سال سن و محسن فتحی نیز با ۳۳ سال به عنوان دبیران اول و دوم سنی، ترکیب هیئت رئیسه سنی مجلس را تشکیل می‌دهند که تا انتخاب هیئت رئیسه اصلی، وظیفه اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، اقتراع شعب و برگزاری انتخابات هیئت رئیسه اصلی را بر عهده دارند.
در ابتدای این نشست و پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری منتخبان ملت براساس اصل ۶۷ قانون اساسی، سوگند نمایندگی را برای انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا به جا می‌آورند.
متن سوگند نامه توسط رئیس جلسه قرائت می‏‌شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء می‌کنند.
نمایندگان اقلیت ‏های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.
در ادامه پس از استماع گزارش وزیر کشور از روند برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، رئیس جمهور نیز سخنرانی خواهد کرد.
طبق ماده ۲ آئین نامه منتخبان بعد از مراسم افتتاحیه به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان، منتخبان در مرقد مطهر و بهشت زهرا حضور می‌یافتند، اما در این دوره به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی منتخبان به مرقد امام (ره) نمی‌روند و این برنامه به وقت مناسب دیگری موکول شده است، به جای آن منتخبان در پایان جلسه بر سر مزار شهدای گمنام - در محوطه مجلس - حضور می‌یابند.
همچنین فردا، بررسی اعتبار نامه منتخبان به حکم قرعه‌کشی و بطور مساوی به ۱۵ شعبه بررسی اعتبارنامه‌ها ارجاع می‌شود، وظیفه شعب رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزد‌های عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.
با تایید دو سوم اعتبارنامه منتخبان، مجلس رسمیت می‌یابد و نمایندگان وارد دستورات دیگر می‌شوند.
در عین حال؛ منتخبان مردم پس از تایید اعتبارنامه هایشان رسما به عنوان نماینده مردم کار خود را آغاز می‌کنند.
به گفته رئیس ستاد برگزاری آئین افتتاحیه مجلس یازدهم، نظر هیئت رئیسه سنی مجلس به برگزاری دومین جلسه رسمی مجلس یازدهم در روز پنجشنبه است، لذا قرار است، پس از پایان مراسم افتتاحیه رای گیری استمزاجی انجام شود تا بر پایه آن مشخص شود که جلسه دوم روز پنج شنبه برگزار شود یا خیر؛ در جلسه دوم انتخابات هیئت رئیسه دائم برگزار و هیئت رئیسه اصلی مجلس یازدهم مشخص خواهند شد.
کد N2405399

وبگردی