آفتاب

نکات مهم در انتخاب پاور کامپیوتر

نکات مهم در انتخاب پاور کامپیوتر

همانطور که می دانید، افزایش قیمت ارز طی چند وقت اخیر تأثیر بسیار محسوسی در قیمت قطعات سخت افزاری کامپیوترهای شخصی داشته است.

همین امر باعث شده تا قدرت خرید به ویژه در میان مشتریان سیستم‌های رده پایین و ارزان قیمت به طرز محسوسی کاهش یابد. یکی از محوری ترین و در عین حال حساس ترین قطعات کامپیوترهای Desktop بدون شک پاور (منبع تغذیه) محسوب می‌شود.




یک پاور غیراستاندارد در وهله اول عمر قطعات را به شدت کاهش می‌دهد و در شرایط بدتر ممکن است باعث ناپایداری و حتی معیوب شدن قطعات گران قیمت سیستم شود.







در این رابطه به صورت خلاصه توجه شما را با نکات مهم در هنگام انتخاب پاور کامپیوتر جلب می نماییم:
1. همیشه سعی کنید که پاور کامپیوتر، آخرین انتخاب شما در بین خرید قطعات سخت افزاری باشد. چرا که پس از تهیه تمام قطعات سخت افزاری، شما قادر خواهید بود تا با محاسبه توان مصرفی قطعات خود از سایت های معتبر خارجی یا داخلی (مثل نرم افزار آنلاین محاسبه توان مصرفی در سایت گرین)، نسبت به تهیه پاور متناسب با نیاز خود اقدام نمایید. این موضوع گاها موجب انتخاب پاور مقرون به صرفه تری برای شما خواهد شد.
2. پس از محاسبه توان مصرفی سیستم کامپیوتری، دقت در تناسب تعداد و نوع کانکتورهای خروجی پاور نیز بسیار مهم است. چرا که در قطعات سخت افزاری امروزی، شاهد تنوع و شکل کانکتورهای خاص هستیم که ممکن است در پاورهای غیر استاندارد یا توان پایین وجود نداشته باشد و شما را به دردسر بیندازد.
3. پس از دو موضوع اولیه فوق، بودجه یا توان هزینه کردن ما برای خرید پاور اهمیت دارد. با توجه به بودجه خود، سعی کنید بهترین انتخاب را داشته باشید. گاها ممکن است با کمی هزینه بیشتر، بتوانید پاوری را انتخاب نمایید که با اتلاف انرژی پایین خود، بار هزینه قبض برق مصرفی شما را به طرز چشمگیری کاهش دهد. معمولا شرکت های معتبر تولید کننده داخلی یا خارجی، تنوع چشمگیری در محصولات خود دارند که در این زمینه به شما کمک خواهد نمود.
4. حتما سعی کنید از متخصصین آشنا که در اطراف خود دارید، برای انتخاب برند معتبر پاور کمک بگیرید. قطعا تجربه و دانش ایشان، به انتخاب بهتر شما کمک خواهد نمود. متاسفانه تمام پاورهای غیر استاندارد و ارزان قیمت در بازار داخلی، اقدام به ذکر اعداد و ارقام غیر واقعی به عنوان توان خروجی پاور برروی لیبل مشخصات می کنند که شما را گمراه خواهد نمود ودر صورت تهیه آنها، اغلب شاهد آسیب های جدی کامپیوتر خود خواهیم بود.
5. در مورد مسائل فنی، حتما به چند نکته توجه ویژه نمایید. چرا که ظاهر پاورها تقریبا همه شبیه به هم هست و ما از داخل آنها خبر نداریم که چه می گذرد! متاسفانه تمام پاورهای غیر استاندارد و ارزان قیمت بازار، فاقد آیتم های اولیه استاندارد شامل؛ راندمان و بازدهی بالاتر از 80 درصد، مدار اصلاح ضریب توان، فیلترهای امواج و حامل های EMI/RFI، آیتم های محافظتی از سخت افزار در شرایط خاص، فیلترهای مناسب برای تصفیه ولتاژ خروجی، کابل برق استاندارد، سیستم کنترل سرعت فن برای تولید صدای کمتر و... هستند. بنابراین در هنگام تهیه پاور، به موضوع راندمان، مدار Active PFC، فیلترهای EMI ورودی و... توجه ویژه داشته باشید و در مورد آنها تحقیق نمایید.

6. پس از تمام موارد فنی و ظاهری فوق، مهمترین عامل در انتخاب پاور، موضوع گارانتی و پشتیبانی شرکت های ارایه کننده پاور است. قطعا با توجه به ریسک بالای خرابی پاور کامپیوتر در دنیا (که اغلب ناشی از مشکلات و کیفیت برق شهری است)، پشتیبانی یا کیفیت گارانتی و همچنین مدت زمان گارانتی شرکت ها، در انتخاب پاور بسیار مهم است. ذکر این نکته مهم است که از بین تمام قطعات سخت افزاری سیستم کامپیوتری ما، فقط پاور کامپیوتر ما با برق شهری در ارتباط است و هرگونه شرایط غیر استاندارد در سیستم برق شهری، اول از همه به پاور ما آسیب خواهد رساند.
حال پس از ذکر موارد اصلی فوق در انتخاب پاور استاندارد، به سراغ معرفی سری جدید پاورهای اقتصادی گرین، تحت عنوان پاورهای سری ECO گرین می رویم.


معرفی اولیه سری پاورهای ECO گرین


ویژگی محوری سری پاورهای ECO گرین، نسبت فوق‌العاده کارایی آن‌ها در برابر هزینه پرداختی است. در واقع این سری پاورهای گرین، آن دسته از کاربرانی را هدف گرفته که حتی با بودجه محدود، قصد خرید یک پاور استاندارد با گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر را دارند. نسل جدید پاورهای ECO با مدل تجاری ECO Rev3.1 در فاز اول با رنج توان خروجی واقعی 300/350/400W به بازار عرضه خواهد شد و در فاز دوم (طی دو ماه آینده) مدل‌های 450W و 500W نیز به این خانواده اضافه خواهند شد . در ادامه نیز تا پایان سال 1399 مدل پاورهای 600W و 700W سری ECO نیز به این گروه پاورهای استاندارد و خوش قیمت گرین خواهند پیوست. در ادامه توجه شما را به ویژگی های اولیه پاورهای سری ECO گرین جلب می نماییم:
• مجهز به مدار اصلاح ضریب توان (Active PFC)
با وجود عناصر متعدد غیرخطی موجود در منابع تغذیه سوئیچینگ لزوم تعبیه سامانه‌های اصلاح ضریب قدرت (PFC) علاوه بر کاهش تلفات مصرف انرژی، هزینه‌های برق مصرفی کاربر را نیز کاهش می‌دهد. این در حالی است که اکثر پاورهای ارزان قیمت موجود در بازار فاقد این بخش می باشند.
• تطابق با شرایط استاندارد 80PLUS با بازدهی مصرف انرژی تا 85%
برخورداری از قطعات و متریال باکیفیت در کنار توپولوژی Forward و فرآیند ساخت و کنترل کیفیت تمام اتوماتیک روی هم رفته باعث افزایش بازدهی این سری تا حداکثر 85% شده که مطابق با گواهینامه 80PLUS Standard محسوب می‌شود. همین امر باعث کاهش تلفات مصرف انرژی، کاهش حرارت و نتیجه عملکرد کاملاً بی صدا این سری شده است. این در حالی است که اغلب پاورهای مشابه در این رنج قیمت بازدهی مصرف انرژی کمتر از 80% دارند.
• تطابق با شرایط استاندارد ERP 2013
منابع تغذیه سوئیچینگ به مادامی که به برق شهر متصل هستند به دلیل وجود مدار 5V Standby+ حتی در وضعیتی که خاموش هستند، همواره مقدار اندکی برق مصرف می‌کنند. در پاورهای مجهز به مدار Standby با مصرف کنترل شده و مدرن، این میزان به مراتب کمتر است. پاورهای سری ECO در این وضعیت مصرفی کمتر از 0.4W دارند که در نوع خود در این رنج قیمت کم نظیر محسوب می‌شود.
• مجهز به خازن‌های باکیفیت
خازن باکیفیت همواره نقش تعیین کننده ای در افزایش عمر و پایداری ولتاژ شاخه‌های خروجی بازی می‌کند. پاورهای سری ECO گرین در بخش ورودی به خازن با کیفیت و ظرفیت بالای 400V با قابلیت کار تا دمای 85°C ساخت کمپانی خوش‌نام SamXon و در بخش خروجی به خازن های با کیفیت و با قابلیت کار تا دمای 105°C مجهز شده‌اند.
• قابلیت عملکرد پایدار حتی در دمای محیط 40C درجه سانتی‌گراد
طراحی بهینه سازی شده و برخورداری از متریال و قطعات باکیفیت باعث شده تا نسل جدید منابع تغذیه سری ECO گرین حتی در دمای محیط 40C درجه سانتی‌گراد نیز امکان ارائه توان نامی خود را به صورت کاملاً پایدار و تضمین شده داشته باشند.
• تحمل وقفه ورودی (Hold-Up Time) تا 12ms در بار حداکثری
برخورداری از خازن باکیفیت ورودی (Bulk) با ظرفیت مناسب در نسل جدید پاورهای ECO سبب شده تا زمان تحمل وقفه ولتاژ وردی (Hold-Up Time) حتی در حداکثر توان خروجی نیز حدوداً 12ms باشد. این میزان تحمل وقفه، عملکرد تضمین شده این سری را در شرایط ناپایدار برق شهر تضمین کرده و قابلیت سازگاری UPS های با عملکرد کند را نیز با پاورهای سری ECO فراهم کرده است.
• فوق‌العاده کم صدا و مجهز به کنترلر فن هوشمند
به لطف کنترلر فن فوق‌العاده هوشمند در نظر گرفته شده برای نسل جدید پاورهای نسل جدید ECO، فن این پاورها ضمن خنک سازی مطلوب فضای داخلی پاور، نویز صوتی بسیار پایینی حتی تا دامنه اعمال بار 70 درصدی دارند و در این محدوده عملاً هیچ صدایی از فن پاور به گوش کاربر نخواهد رسید.
• مجهز به فیلتر دو مرحله ای EMI در بخش ورودی
به لطف فیلترینگ دو مرحله ای و کامل در بخش ورودی نسل جدید پاورهای سری ECO، حامل‌های EMI/RFI ایجاد شده توسط ماسفت ها و سوئیچ‌های بخش ورودی تحت هیچ شرایطی به شبکه انتقال و توزیع برق شهر نفوذ نخواهند کرد. همچنین به واسطه دو قطعه NTC Thermistor و MOV (Metal Oxide Varistor) تعبیه شده در این بخش، پاورهای سری ECO در برابر جریان‌های هجومی اولیه (Inrush Current) و Spike های شدید ولتاژ برق شهر بیمه شده‌اند.

ویدیو نیم نگاهی به فرایند تولید پاور کامپیوتر در شرکت سیاره سبز GREEN

لینک خرید پاورهای گرین سری ECO

لینک مشخصات کامل پاورهای GREEN سری ECO





کد N2392776

وبگردی