آفتاب
با اشاره به تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای قطع کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی

شیخ عطار: ترامپ می‌خواهد بر ضعف دولتش در مقابله با کرونا سرپوش بگذارد

شیخ عطار: ترامپ می‌خواهد بر ضعف دولتش در مقابله با کرونا سرپوش بگذارد

یک دیپلمات پیشین کشورمان ، تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر قطع کمک مالی این کشور به سازمان بهداشت را یک نوع فرافکنی و جنگ روانی برای سرپوش گذاشتن بر نوع عملکرد دولتش در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در آمریکا عنوان کرد.



ترامپ با مقصر جلوه دادن سازمان بهداشت جهانی می خواهد بر ضعف دولتش در مبارزه با کرونا سرپوش بگذارد


علیرضا شیخ عطار در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که ترامپ با شعار «اول آمریکا» به قدرت رسید و در راستای تثبیت موضع سلطه گرایانه آمریکا  در حوزه های  اقتصادی، نظامی و ... اقدامات خصمانه  و یک جانبه گرایانه ای را در عرصه جهانی انجام داده است ، گفت: موضوع شیوع ویروس کرونا و برخی دیگر از جریانات مشخص کرد که  شعار مطرح شده از سوی ترامپ چندان واقعیت ندارد چنان که کشوری چون آمریکا با همه این امکانات ادعایی در قضیه مبارزه با شیوع ویروس کرونا ناموفق تر از دیگر کشورها مثل چین و حتی کشورهای اروپایی عمل کرده است .


وی با بیان این که ترامپ در راستای تحقق شعار اول آمریکا و پیشبرد اهداف سلطه گرایانه این کشور تاکنون  در طی چند سال گذشته از تعدادی از توافقات بین المللی خارج شده و عهدشکنی کرده است ، افزود: در حال حاضر موضوع کرونا به یک رقابت سیاسی بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور تبدیل شده است و ترامپ برای این که ضعف دولتش در حل این بحران را فرافکنی کند مدعی شده که سازمان بهداشت جهانی اطلاعات غلط در مورد این بیماری داده و یا این که خطرناک  بودن آن را دیر اعلام کرده است و در این ارتباط تلاش دارد تا سازمان بهداشت جهانی را مقصر جلوه دهد.

سفیر پیشین ایران در آلمان، با بیان این که حرف ترامپ در این زمینه سطحی است ، خاطرنشان کرد: اگر بنا به گفته آمریکایی‌ها این کشور قدرت اول جهان است باید ذخایر استراتژیک بهداشتی این کشور آن قدر بالا باشد که در هنگام وقوع چنین بحرانی دچار مشکلات نشود.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر این که اظهارات ترامپ در مورد عملکرد سازمان بهداشت جهانی بیشتر شبیه یک جنگ روانی است تا با فرافکنی قصورهای خود را بپوشاند، ادامه داد: قطع کمک‌های مالی آمریکا به این سازمان از نظر حقوق بشری به مرور آثار زیان بار خود را نشان خواهد داد.

شیخ عطار با بیان این که بعد از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بیشترین تامین کننده بودجه سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی آمریکا بوده است ،گفت: طبیعی است وقتی آمریکا کمک‌های خود را قطع کند این سازمان‌ها لطمه خواهند خورد چنان که چندی پیش شاهد این بودیم که آمریکا حمایت‌های مالی خود از یونسکو را قطع کرد و برای این سازمان مشکلاتی به وجود آمد ولی از هم نپاشید. بنابراین با قطع کمک‌های مالی آمریکا سازمان بهداشت جهانی با مشکلاتی رو به رو خواهد شد ولی فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد : آمریکا از کمک مالی‌اش به این سازمان‌های بین المللی به عنوان اهرمی استفاده می‌کند تا هر آن چه که او می‌گوید این سازمان‌ها عملیاتی واجرایی کنند و اکنون رئیس سازمان بهداشت جهانی تاحدودی در برابر خواسته‌های دولت آمریکا ایستاده تا استقلال خود را نشان دهد و در همین راستا ترامپ  دستور به قطع کمک به این سازمان را داده  است.
کد N2379321

وبگردی