آفتاب
سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد

نظر وزارت بهداشت در مورد جمع آوری معتادان / شرط بازگشایی مطب ها

نظر وزارت بهداشت در مورد جمع آوری معتادان / شرط بازگشایی مطب ها

سخنگوی وزارت بهداشت، در خصوص مسائل مبتلا به کرونا در حوزه سلامت کشور، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.


به گزارش خبرنگار مهر، کیانوش جهانپور، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی، گفت: رویکرد جمهوری اسلامی و جامعه ایرانی یک رویکرد انسانی است، سلامت جزو حقوق عامه انسان‌ها است و هر فردی که در ایران زندگی می‌کند از حق سلامت برخوردار هستند، اتباع خارجی به ویژه افغانستانی‌ها هم از این حق بهره مند هستند چون که ما یک نظام اسلامی با رویکرد انسانی هستیم.

وی افزود: تقریباً در تمامی جلسات دولت فاصله گذاری ۲ متر رعایت می‌شود و از ماسک هم استفاده می‌شود البته باز هم می گویم تعداد جلسات باید به حداقل ممکن برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل به تمامی نهادها اعلام شده و در کانال رسمی وبدا و…، هم قرار دارد. این پروتکل‌ها حدود ۷۰۰ صفحه است که به تمامی صنوف ابلاغ شده است.

جهانپور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه زمانی فعالیت مطب‌ها به روال عادی بر می‌گردد بیان کرد: اغلب پزشکان و دندانپزشکان مایل هستند مطب‌ها را بازگشایی کنند ولی باید مرحله به مرحله این اقدامات انجام شود و لوازم حفاظتی و بهداشتی باید برای آنها تأمین شود، به تناسب فراهم آمدن اقلام بهداشتی باید این موارد را ابلاغ کرد و نباید انتظار داشته باشیم پزشک بدون لوازم مراقبتی بخواهد به کار خود برگردد.

وی گفت: البته در بیمارستان‌ها خدمات غیر کرونایی به بیماران از سر گرفته شده است ولی باز هم اولویت پذیرش با افرادی است که شرایط اورژانسی دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر راجع به اینکه آیا پروتکل‌های بهداشتی جمع آوری معتادان تدوین شده است یا خیر، گفت: جمع آوری معتادان باید به صورتی باشد که تست از آنها به عمل بیایید و اگر موردی ندارد به کمپ‌ها منتقل شوند. در این شرایط ما موافق هستیم ولی اگر این جمع آوری ها بخواهد ایجاد تجمع بدون رعایت موارد بهداشتی باشد، موافق جمع آوری معتادان نیستیم، البته این را هم بگویم که موضوع نگهداری و جمع آوری معتادان از کار ویژه وزارت بهداشت خارج است و نهادهای دیگر باید بررسی کنند.

به گفته جهانپور، مردم در مترو، اتوبوس و سرویس‌های حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده کنند و بیش از ۲ متر از همدیگر فاصله بگیرند و دست‌ها را مداوم بشویند.

وی ادامه داد: تا امروز بیش از ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست آزمایشگاهی PCR در ایران انجام شده و ایران در تست‌های آزمایشگاهی رتبه ۱۱ را دارد و در موارد ابتلاء هم رتبه هفتم را دارد.

وی ادامه داد: هشدار می‌دهیم موضوع بیماری کرونا جدی است و صرفاً اکنون در فاز مدیریتی هستیم.

جهانپور گفت: اگر روند رعایت نکات لازم انجام نشود در هفته آینده با خیز مجدد بیماری و افزایش موارد ابتلاء روبرو خواهیم شد و این هشدار بسیار جدی است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: تصور برای برخی پیش آمده که با پایان تعطیلات وضعیت عادی است اما وضعیت عادی نیست.

وی بیان کرد: هیچ استانی در ایران در وضعیت سفید بیماری کرونا نیست، نه استان بلکه هیچ نقطه‌ای از ایران در وضعیت سفید قرار ندارد شاید در یک استان بیشتر یا کمتر باشد اما سفید نیست، هیچ کدام از روستاها هم اینگونه نیستند که اصلاً موارد ابتلایی به کرونا نداشته باشیم.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، آمار غربالگری در طرح بسیج ملی به ۶۹ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر رسیده است که از این تعداد دو دهم درد مشکوک و قابل ارجاع به مراکز درمانی بودند.

وی ادامه داد: غربالگری و تماس‌ها با سامانه سبب شد تا بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند، مشاهده برخی از فعالیت‌ها می‌تواند تا حدی ما را از وضعیت مطلوب فاصله گذاری اجتماعی دور کند چرا فاز مدیریت شده بیماری موقت است و اگر رعایت نشوند شکست می‌خوریم.

جهانپور بیان کرد: از ۲۳ فروردین به بعد شاهد ثمره و نتیجه برخی از خروج محدودیت‌ها و شکستن فاصله گذاری اجتماعی باشیم.

جهانپور درباره استخدام نیروهای جدید در وزارت بهداشت، اضافه کرد: جذب ۱۰ هزار نیروی مطرح شده همان است که در اواخر اسفند مطرح شد و دستور داده شده استخدام انجام شود. از این تعداد ۴۵۰۰ نفر مربوط به پرستاران است و بقیه نیز مربوط به پزشکان، مامایی و کادر درمانی است.

وی ادامه داد: اکنون در شرایطی هستیم قرار داریم که حدود ۷۰ میلیون نفر از مجموع بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور غربالگری شده اند و دو دهم درصد این تعداد مظنون به کرونا بودند که از این درصد نیز تعدادی به بیمارستان ارجاع داده شدند و از این تعداد موارد نیز ۳۱ درصد در بیمارستانها بستری شدند و بقیه نیز در منزل دستور مراقبت و قرنطینه داده شده است.

وی ادامه داد: در تهران در حوزه غربالگری و تشخیص زود هنگام ضعیف هستم که این ضعف در حوزه بهداشت بوده چراکه با کمبود تعداد بهورز و مراقبین سلامت روبرو هستیم و علت ضعیف بودن در حوزه غربالگری در تهران به همین خاطر است و تهران در خصوص این طرح از همه نقاط ضعیف‌تر است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، درباره تعدیل نیروهای پرستاری در بیمارستان‌های خصوصی، گفت: با توجه به اینکه امکان پذیرش نداشته اند و اغلب آنها در معرض ورشکستی قرار گرفته اند، به علت فشار اقتصادی این کار انجام شده است.

جهانپور اضافه کرد: کادر پرستاری تعدیل شده می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند و در مواردی که در بخش دولتی و در قالب قرارداد ۸۹ روزه کار کرده اند در این جذب نیرو جذب می‌شوند.

وی درباره غربالگری در تهران، اضافه کرد: در تهران محدودیت‌هایی داریم که در نظام شبکه‌ای که ارائه می‌شود و با ساختار جمعیت و با یک سرانه منطقی تحت پوشش مراکز خدمات سلامت مناسب نیست و این خلأ، غربالگری و سطح پوشش آن را بسیار کمتر از بقیه استان‌ها کرده است.
کد N2372112

وبگردی