آفتاب

صادرات فرش ماشینی کاشان در سال 99 چگونه خواهد بود؟

صادرات فرش ماشینی کاشان در سال 99 چگونه خواهد بود؟

فرش ماشینی نیمی از ارزش صادراتی صنایع نساجی ایران را تشکیل می دهد، به طوری که در سال 98 شاهد صادرات 500 میلیون دلاری فرش ماشینی به خارج از کشور بودیم.

به گزارش آفتاب، محمدعلی ناظری از فعالین حوزه فرش ماشینی بیان داشت: ایران در بین 6 کشور صاحب سبک و قدرتمند در عرصه فرش ماشینی جای دارد و با وجود همه محدودیت‌های اقتصادی، تولیدکنندگان کشورمان توانسته اند این صنعت را فعال و تولیداتش را بروز نگه دارند.


او با پیشبینی کاهش میزان صادرات فرش ماشینی در سال 99 بیان داشت: با توجه به گسترش ویروس کرونا در سرتاسر دنیا و مشکلات عدیده اقتصادی و افت میزان قدرت خرید مردم، به طور یقین صادرات فرش ماشینی ایران به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر دهم ژانویه -20 دی‌ماه- خبر تحریم‌های صنعت نساجی از سوی وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا اعلام شد که تاریخ اجرای آن تا 21 فروردین 99 به تعویق افتاده و اگرچه این تحریم نقش بسزایی در قیمت مواد اولیه فرش ماشینی و به طبع آن قیمت فرش ماشینی در بازار ایران دارد، اما در زمینه صادرات فرش به احتمال زیاد دچار مشکلی نخواهیم شد و امکان صادرات فرش همچنان فراهم است.

این فعال حوزه فرش پیش‌بینی کرد در صورتی که مشکلی خاصی در زمینه صادرات فرش ماشینی بوجود نیاید، صادرات فرش ماشینی تنها از شهر کاشان تا سال ۱۴۰۰ به یک میلیارد دلار برسد.

وی گفت: طی ماه‌هایی که نرخ ارز نوسان داشت خریداران خارجی تمایل بیشتری برای خرید داشتند، اما سال گذشته با ثبات نرخ ارز تمایل آن‌ها کاسته شد.


ناظری با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد صادرات غیرنفتی را فرش ماشینی در اختیار دارد افزود: در حال حاضر فرش ایران به ۵۶ کشور صادر می‌شود که شامل کشورهای آسیای میانی، چین، عراق، افغانستان و برخی کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

ناظری خاطرنشان کرد: فرش ماشینی ایران جزو ممتازترین کالاهای نساجی جهان از نظر طرح، نقشه، کیفیت و رنگ بندی است و می توان با فراهم کردن بسترهای مناسب، جایگاه خوبی در بازارهای بین المللی کسب کرد.

وی به ظرفیت بالای بازار همسایگان اشاره کرد و یادآور شد: 15 کشور در اطراف ایران با جمعیتی افزون بر 600 میلیون نفر قرار دارند که ایران تامین کننده فقط 2 درصد وارداتشان است؛ در این میان 60 درصد صادرات فرش ماشینی به این کشورها انجام می شود.

وی ابراز امیدواری کرد، با تقویت ارتباطات تجاری با این کشورها، همچنین برقراری تعرفه ترجیحی دوجانبه با آنها و کاهش تعرفه واردات، در شرایط کنونی تحریم ها بتوان به افزایش صادرات فرش ماشینی و رونق تولید دست یافت.


کد N2371326

وبگردی