آفتاب
اعلام وضعیت قرمز در ایران

اقدام دیرهنگام قرنطینه کرونایی شهرها

اقدام دیرهنگام قرنطینه کرونایی شهرها

سیر انتشار و انتقال ویروس کرونا در بین ایرانیان در سایه بی توجهی به هشدارهای بهداشتی در حال گسترش است و به صورت ناخواسته استان ها در حال قرنطینه شدن هستند.

تیتربرتر: بیش از 20 روز است که مردم ایران با تبعات ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند به طوری که براساس اعلام وزارت بهداشت تا ظهر دیروز «جمعه 16 اسفند» ۴۷۴۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و آمار جان باختگان بر اثر این بیماری به ۱۲۴ نفر رسیده است.

همچنین تعداد بهبود یافتگان بر اثر این بیماری در کشور به بیش از ۹۱۳ نفر رسیده و در طول این مدت، بیش از ۱۵ هزار و ۹۸۱ مورد مشکوک در بیمارستان‌ها بستری شده اند.

البته این آمار مربوط به مواردی است که به مراکز درمانی مراجعه کرده اند؛ در بین ایرانیان به طور قطع افرادی هستند که به عنوان ناقل بیماری و یا مبتلا به بیماری کرونا وجود دارد که هنوز وضعیت جسمی آنها ناپایدار نشده است با خانه نشینی سعی دارند که را از مرگ نجات دهند.

وزارت بهداشت زمانی که شیوع کرونا را در کشور به صورت قطعی اعلام رسمی کرد بسیاری این موضوع را جدی نگرفتند و برای آگاه سازی مردم با حجم انبوهی از پیام ها و هشدارهای بهداشتی روبرو شدیم تا حدی که موجب ایجاد رعب و وحشت در میان مردم شد و وقتی دولت میزان استرس و اضطراب و هراس مردم را دید؛ با موجی از پیام های تلطیفی برای آرام سازی روحیه مردم مواجه شدیم که همین امر باعث بی توجهی مردم به پیامدهای ویروس کرونا شد تا حدی بسیاری ضمن عدم توجه به نکات بهداشتی؛ دست از قرنطینه خانگی کشیده اند و هوای سفر کردند.

سهم قم در گسترش انتقال کرونا

استان قم به عنوان کانون شیوع کرونا در کشور ما شناخته شده است و متاسفانه در سایه بی تدبیری مسئولان کشور و عدم مدیریت درست این بیماری در سطح کشور گسترش یافته است و هیچ نقطه پاکی در کشور وجود ندارد.

اکثر مردم قم؛ مهاجر هستند و روزانه به اقصی نقاط کشور در حال تردد هستند. اگر در یک مدیریت منسجم به مدت یک هفته این شهر قرنطینه می شد امروز شاهد مرگ شهروندان ایرانی به دلیل ابتلای ناخواسته به کرونا نبودیم.

شدت انتقادات از عملکرد مسئولان کشور به حدی است که مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت خاتمی و نایب رییس کنونی مجلس می‌گوید که کرونا شوخی گرفته شده است و باید بسیار جدی‌تر با آن برخورد کرد. او از لزوم برقراری جدی قرنطینه سخن گفته و ضمن انتقاد از عدم قرنطینه قم، به وزارت بهداشت توصیه می‌کند که با دستوری، قاطع و نظامی با این ویروس برخورد شود و اگر هم به برنامه و گوشزد‌های وزارتخانه عمل نمی‌شود، اما برای اتمام حجت باید این مسائل را اعلام کند.

براساس اظهارات این نماینده مردم؛ کشور با توصیه قرنطینه خانگی راه به جایی برای مقابله با ویروس کشنده کرونا ندارد بلکه باید همانند چین قرنطینه نظامی شکل بگیرد تا مردم از سفرهای غیرضروری خود بکاهند.

پزشکیان در گفتگو با انصاف نیوز، درباره قرنطینه قم گفت: من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند. اگر هم قبول نمی‌کردند الان که این مشکلات پیش آمده می‌گفتم ما تکلیف‌مان این بود که به شما بگوییم، شما قبول نکردید و حالا تاوانش را هم بدهید. چون بالاخره این بیماری شوخی‌بردار نیست که ما اینگونه با آن برخورد می‌کنیم. مدام می‌گوییم که نترسید و ما می‌جنگیم! بنظر من باید کسی که گرفتار است قرنطینه شود، با کسانی که در ارتباط بوده قرنطینه شوند، تا دیگران را آلوده نکند.

من خودم مهم نیستم و می‌گویم که نمی‌ترسم، ولی من با کاری که دارم می‌کنم ۱۰ نفر دیگر را گرفتار می‌کنم، گناه آن‌ها چیست؟ اینکه کشور را ۱۵ روز تعطیل می‌کردند بهتر از این بود که الان کلا تعطیل شود. الان بیمارستان‌ها برای مریض‌ها جا ندارند، روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد. اقتصاد و همه‌چیز مملکت را هم بنظر من بهم خواهد ریخت؛ مگر اینکه بصورت جدی و نظامی با آن برخورد کنند، شوخی بردار نیست. ۱۵ روز مملکت را تعطیل می‌کردند، مثل عید که ۲۰ روز تعطیل است، چه می‌شد؟ ولی متاسفانه نکردند و این گرفتاری در اکثر استان‌ها پیدا شده است. بحث ویروس و بیماری‌های واگیر شوخی بردار نیست؛ ما متاسفانه با آن جدی برخورد کردیم.

قرنطینه دیرهنگام

حال با فرصت سوزی و انتقال دامنه دار ویروس کرونا در سطح کشور؛ مسئولان برای جلوگیری از سفرهای غیرضروری مردم برای گذراندن تعطیلات پیش از موعد عید نوروز به خاطر تعطیلی مدارس دست به قرنطینه شهرها زدند. در پی بی توجهی به قرنطینه شهر قم؛ اکنون هر استانی با صدور پیامی از ممنوعیت ورود و خروج خودروهای شخصی مشکوک خبر داده اند به طوری که روز گذشته گیلان قرنطینه شد و مسافران خوش خیال در جاده های شمالی سرگردان مانند.

پایتخت در آستانه قرنطینه

شدت گسترش ویروس کرونا به حدی شده است که در یک خبر به نقل از خبرگزاری ایرنا و به گفته نهادی به نام «شورای اطلاع‌رسانی استان تهران» خبر از قرنطینه تهران و انسداد ورودی و خروجی به استان داده شده است که البته اعلام شده است که این خبر جعلی است و چنین خبری در خروجی ایرنا منتشر نشده است و همانطور که تا کنون بارها تأکید شده است قرنطینه به این ترتیب در دستور کار هیچ‌کدام از شهرهای کشور نیست.

به طور قطع قرنطینه ها از خانه ها به شهرها و بعد هم به استان ها خواهید کشید چرا که این مهمان ناخوانده تا اردیبهشت ماه در کشور جولان خواهد داد و قرنطینه تنها راه رهایی از بی توجهی مردم به هشدارهای بهداشتی کرونایی است.

انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت

هر چه که کشور به وضعیت قرمز نزدیکتر می شود انتقادات از عملکرد مسئولان افزایش می یابد. به طوری که برخی خواستار تحویل مسئولیت ستاد مبارزه با کرونا به معاون رئیس جمهور شده اند.

به طوری که یک عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد، ریاست ستادِ مقابله با کرونا به معاون اول رئیس‌جمهور واگذار شود.

محمدعلی وکیلی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «با توجه به گسترش روزافزون ⁧کرونا⁩ و ضرورت یکپارچه‌سازی امکانات کشور و این‌که مدیریت این شرایط از عهده وزارت بهداشت‌ودرمان خارج است، پیشنهاد می‌شود: ‏مطابق قانونِ مدیریت‌بحران، ریاست ستادِ مقابله با کرونا به معاون اول رئیس‌جمهور و دبیری ستاد به وزیر محترم بهداشت و درمان سپرده شود.»

عباس عبدی نیز در یادداشتی با عنوان «در ضرورت بالاترین سطح تعهد سیاسی» در این باره نوشت: ۴ روز پیش نوشتم که "خیلی روشن باید گفت: که؛ وزارت بهداشت قادر به حل مناسب اپیدمی کرونا نیست. چرا؟ به این دلیل ساده که، این مساله در اصل یک پدیده سیاسی و اجتماعی است و وجه بهداشتی و درمانی آن گرچه مهم است، ولی فرع به وجوه دیگر است. "

اکنون و پس از گذشت ۴ روز باید دوباره تاکید کرد که مسئولیت مبارزه با این پدیده مطلقا نه در سطح وزارت بهداشت که در سطح دولت هم نیست. بدون فوت وقت باید مسئولیت‌پذیری داشت و در بالاترین سطح کشور اقدام نمود. دیدم که رییس WHO هم در گفتگوی اخیر خود بیش از ده بار به پذیرش تعهد سیاسی دولت‌ها اشاره کرده است و حتی متذکر شده که برخی کشور‌ها وزیر بهداشت را متولی این کار کرده‌اند که به نوعی تعریض به ایران محسوب می‌شود.

قرار دادن وزارت بهداشت در راس مبارزه با کرونا فقط یک چیز را اثبات می‌کند. این که درک درستی از ماهیت این پدیده وجود ندارد. اگر درک درستی نباشد طبعا اراده موثر و درستی هم برای مبارزه با آن شکل نخواهد گرفت.

در این زمینه همین امروز باید اقدام کرد. فردا هم دیر است. مسئولین نباید خود را قرنطینه کنند. اگر یک روز به حضورشان نیاز باشد آن روز امروز است. وزرا در سطح وزارتخانه‌اشان هم نفوذ کلام ندارند چه رسد به وزارتخانه‌های دیگر یا نهاد‌های انتصابی و یا مردمی که زیر بار هیچ‌کدام نمی‌روند.
کد N2354367

وبگردی