آفتاب

جهاد علمی علیه کرونا؛ فناوران پای کار آمدند

جهاد علمی علیه کرونا؛ فناوران پای کار آمدند

فناوران و نوآوران علمی ایران در مجموعه های مختلف مانند شرکت‌های دانش بنیان، مراکز تحقیقاتی اعم از دانشگاهی و بخش خصوصی، شرکت های فعال و مراکز رشد، وارد عرصه طراحی و ساخت تجهیزات از جمله کیت تشخیص و داروها برای مقابله با بیماری کرونا شدند.

ایرنا: با بروز ویروس کرونا، آنان با تمام توان و ظرفیت در مسیر علمی در تلاش اند تا زمینه پاسخگویی به نیازهای بیماران در کشور فراهم شود و کشور در این زمینه به خوداتکایی برسد.


پژوهشگران در حوزه‌های مختلف سلامت، افتخارات بزرگی برای کشور خلق کردند و با بهره‌گیری از توان علمی خود، امیدوارند که در حوزه بیماری کرونا هم دستاوردهای ارزشمند دیگری به وجود آورند.


هرچند فعالیت های پژوهشی زمان بر بوده و برای تولید یک محصول استاندارد و با کیفیت مناسب، فناوران باید زحمات زیادی بکشند، اما آنان با تلاش‌های شبانه روزی خود امیدوارند در آینده نه چندان دور موفقیت‌های خوبی در این زمینه به دست آورند و با ایجاد دستاوردی جدید کام مردم را شیرین کنند.


حسین وطن پور مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به توانمندی های محققان ایرانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: آنان توان و ظرفیت های لازم برای تولید تجهیزات، وسایل و داروها و حتی واکسن برای کنترل و بهبود بیماری کرونا را دارند.


وی ادامه داد: آنان در زمینه های مشابه و سایر زمینه ها مانند نانو تکنولوژی، سلول های بنیادی و زیست فناوری به دستاوردهای بزرگی دست یافته اند و امیدوارند که در آینده نزدیک به موفقیت های خوبی در این زمینه هم دست یابند.


وطن پور بیان داشت: هرچند کرونا ویروس جدیدی است و زمان زیادی از بروز آن نمی گذرد اما فناوران ایرانی وارد عرصه ساخت کیت تشخیصی و تولید داروهای بیماری کرونا شدند.


حمایت صندوق نوآوری از سه شرکت برگزیده برای تولید کیت تشخیصی کرونا


وی به اعلام آمادگی ۵۰ شرکت برای ساخت کیت تشخیصی کرونا اشاره کرد و گفت: ۳ شرکت برگزیده برای تولید کیت تشخیصی کرونا مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی قرار خواهد گرفت.


مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: کمیته ای در این زمینه تشکیل شده و طی این هفته از بین ۵۰ شرکت، ۳ شرکت را انتخاب و معرفی می کند تا کار در این زمینه را آغاز کنند.


وطن پور با اشاره به اینکه حدود نیمی از شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کردند، دانش بنیان هستند؛ ادامه داد: شرکت هایی انتخاب می‌شوند که کارهای مشابه را انجام داده و توانایی واقعی این کار را داشته باشند تا بتوان در زمان کوتاهی، کیت را طراحی، تولید و وارد بازار داخل کرد.


وی تاکید کرد که کیت تشخیصی کرونا باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده و پس از انجام کارآزمایی بالینی و اثربخشی کامل، وارد بازار خواهد شد و به هیچ وجه، سرعت را فدای سلامت مردم نخواهیم کرد.


آمادگی شرکت های دانش بنیان برای تولید داروهای بیماری کرونا


وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های دانش بنیان وارد عرصه ساخت دارو شده اند، گفت: ۲ تا ۳ شرکت دانش بنیان آمادگی خود را برای ساخت دارو در این حوزه، اعلام کردند.


مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: یک شرکت دانش بینان آمادگی خود را برای درمان بیماری کرونا با استفاده از سلول درمانی، اعلام کرده است که امیدواریم به موفقیت های خوبی دست یابد.


وطن پور تاکید کرد: باید به محققان و نوآوران کشور اجازه دهیم که در مسیر دقیق علمی، کار خود را جلو ببرند و به موفقیت های بزرگی دست یابند.
کد N2354240

وبگردی