آفتاب

آمادگی همه دستگاه‌های مدیریت بحران برای سیل احتمالی

آمادگی همه دستگاه‌های مدیریت بحران برای سیل احتمالی

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از آمادگی تمامی دستگاه‌های دخیل در امر مدیریت بحران در برابر هر گونه سیل احتمالی در استان های غربی و جنوب غرب کشور خبر داد.

علی بختیاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: طبق پیش بینی های بارش شدید باران و برف که اوایل هفته انجام شد، دستورالعمل هشدار زودهنگام خطاب به استانداران و روسای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران از سوی رییس سازمان مدیریت بحران به تمامی نیروهای دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح کشور ابلاغ شد تا آنان اقدامات پیشگیرانه را با قید فوریت اجرا کنند.


وی ادامه داد: از آنجایی که طبق آخرین پیش بینی ها سازمان هواشناسی احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها و معابر در مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور وجود دارد که موجب لغزندگی جاده‌ها و اختلال در تردد خواهد شد؛ از سوی این سازمان بر افزایش آمادگی های نیروهای دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح تاکید شد به طوری که هم اکنون ستاده های فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در این مناطق با حضور نیروهای عملیاتی و واکنش سریع از هلال احمر، اورژانس، آب و برق، گاز و ارتباطات به صورت شبانه روزی تشکیل شده است.


سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: به طور مثال از اهالی برخی روستاهای پلدختر استان لرستان از جمله چم مهر، بابازید، ملاوی، مورانی، تازه آباد خرسدر و چم گز که در حاشیه رودخانه کشکان هستند خواسته شده تا با قید فوریت منازل خود را ترک و به مناطق امن اسکان اضطراری و موقت عزیمت کنند.


بختیاری افزود: همچنین دانشگاه علوم پزشکی این استان موظف شده با هدف پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا محل های اسکان اضطراری سیل زدگان احتمالی را به مواد ضدعفونی کننده و ماسک‌های بهداشتی تجهیز کند.


وی اظهار داشت: همچنین پرسنل، جوانان، امدادگران و داوطلبان هلال احمر به همراه تیم های واکنش سریع در استان لرستان در حالت آماده باش قرار دارند و تجهیزات برای مقابله با سیلاب نیز فراهم شده و جمعیت هلال احمر این استان نیز آمادگی کامل دارد با بهره گیری از الگوی مدیریتی سیل فروردین ماه امسال کانون‌های بحران را برای امدادرسانی تقسیم بندی کرده و انبار های امدادی را نیز به اقلام مورد نیاز تجهیز کند.


سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در هشدار زودهنگام سیل احتمالی در استان های غربی و جنوب غرب کشور خطاب به استانداران و روسای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سراسر کشور از آن‌ها خواسته شده با توجه به اثر مخاطرات یادشده باید تمام راه‌های منتهی به رود خانه هایی که سیل در آن‌ها جریان دارد؛ در صورت ریسک بالا، با همکاری پلیس راهور  مسدود شود و از تجمع مردم در کنار رود خانه های خروشان و ناایمن، با همکاری نیروهای انتظامی جلوگیری شود.


وی گفت در این هشدار زودهنگام از تمامی مسئولان ارشد استانی خواسته شده سیستم های ارتباطی خود از جمله بیسیم، تلفن همراه، تلفن کابلی و نظایر آن را با بخشداران، مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان، مدیران استانی و و روسای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چک کرده تا در صورت نیاز با مشکل مواجه نشوند؛ در صورت ورود سیلاب به مناطق مسکونی و به منظور جلوگیری از برق گرفتگی حتی الامکان برق سراسری قطع و از وصل کردن و راه اندازی شبکه های تخریب شده جدا خودداری و تا زمان برقراری شرایط ایمن این وضعیت ادامه یابد و  با توجه به احتمال خروج آب از محل پیچانرودها (محل پیچ رودخانه ها) نسبت به افزایش دیواره رودخانه (سیل بند) اقدام لازم انجام شود.


سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگذار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.
کد N2347130

وبگردی