آفتاب
مرندی در گفتگو با مهر:

فضاحت «آیوا» به آمریکا حق اظهارنظر درباره انتخابات ایران را نمی‌دهد

فضاحت «آیوا» به آمریکا حق اظهارنظر درباره انتخابات ایران را نمی‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: با فضاحتی که در انتخابات درون حزبی در ایالت «آیوا» رخ داد، آمریکا دیگر در جایگاهی نیست که در مورد انتخابات ایران سخن بگوید.

سید محمد مرندی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر سیاست خارجی کشور،گفت: این موضوع برای همه مشخص است که با پیروزی انقلاب در ایران، کشور یک سیاست خارجی مستقل را در پیش گرفت.

وی افزود: ایران بعد از انقلاب به‌عنوان یک کشور با سیاست خارجی مستقل به دنبال پیشبرد اهداف خود رفت و از گروه‌ها و جنبش‌هایی که در مورد داشتن سیاست خارجی مستقل برای خود با کشورمان همسویی داشتند، چه در سطح منطقه و چه در دیگر نقاط جهان حمایت کرد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: از همین رو است که می‌بینیم گروه‌هایی که در عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و دیگر نقاط دیگر به ما نزدیک هستند متأثر از دیدگاه جمهوری اسلامی هستند. این تاثیرپذیری آنها از جمهوری اسلامی هم در حوزه سیاست خارجی و هم در حوزه سیاست داخلی است.

مرندی در پاسخ به سوالی در زمینه ارتباط پیروزی انقلاب اسلامی با افول آمریکا،اظهار داشت: البته در موضوع افول آمریکا چندین عامل مؤثر هستند و انقلاب اسلامی ایران نیز یکی از این عوامل بوده که به خصوص در حوزه منطقه‌ای بر این مؤلفه تأثیرگذار بود.

وی تاکید کرد: قدرت ایران در منطقه و تضعیف جایگاه آمریکا که شخص رئیس جمهور ایالات متحده به آن اعتراف می‌کند، متأثر از انقلاب است. یادمان نرود که دونالد ترامپ زمانی که از نفله شدن ۶ تریلیارد دلار در منطقه ما سخن به زبان می‌آورد، طبیعتاً اگر سیاست‌های جمهوری اسلامی و متحدان منطقه‌ای آن نبود، این هزینه آمریکا نه تنها از بین نمی‌رفت، بلکه سرمایه‌ای برای تداوم هژمونی آمریکا می‌شد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: تهی شدن دست آمریکا در منطقه به تضعیف این کشور کمک کرده و دلیل مؤثری بر بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ بوده است. بنابراین می‌توان گفت که ایران و انقلاب اسلامی تأثیرگذاری قابل توجهی بر افول آمریکا داشته که در کنار دیگر مولفه‌ها بر این ذوال تأثیر بسیاری گذاشته است.

مرندی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه که حضور مردم را سوخت موشک‌های شلیک شده به عین الاسد دانسته‌اند و همچنین روز چهارشنبه از اهمیت حضور مردم در انتخابات سخن گفته بودند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها همیشه روی چنین موضوعاتی محاسبه می‌کنند، کما اینکه تشییع پیکر سردار سلیمانی و نماز جمعه مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار دادند و روی آن حساب جدی بازکردند.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال شاهد بودیم که بعد از نماز جمعه مقام معظم رهبری تلاش برای ایجاد آشوب در تهران متوقف شد. همچنین بعد از تشییع پیکر سردار سلیمانی هم در عراق و هم در شهرهای مختلف ایران، آمریکایی‌ها با احتیاط بیشتری رفتار کردند و همچنین متحدان ایران به خصوص در عراق با اعتماد به نفس بیشتری در مقابل آمریکا رفتار کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: حضور مردم در صحنه هم در داخل تأثیراتی دارد و هم در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای تأثیرات خود را نشان می‌دهد. حضور مردم در انتخابات باعث ایجاد اعتماد به نفس هم در داخل کشور و هم در میان متحدان ایران شده و همچنین باعث می‌شود که دشمنان کشور با احتیاط بیشتری رفتار کنند.

مرندی در مورد سخنان برخی مقام‌های آمریکایی در مورد انتخابات آتی در ایران، افزود: با فضاحتی که در انتخابات درون حزبی در ایالت «آیوا» رخ داد، آمریکا دیگر در جایگاهی نیست که در مورد انتخابات ایران سخن بگوید. شاهد هستیم که چگونه تلاش می‌کنند تا مانع از پیروزی سناتور «سندرز» شوند و با بدترین شکل و رسوایی زیاد برای مردم روشن شد.

وی با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف در دانشگاه جنگ که حضور مردم در انتخابات را نشانه شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا دانسته بود، گفت: طبیعی است که هر چه انتخابات در ایران پر شور برگزار شود و مردم مشارکت فعالی داشته باشند، برای آمریکا نکته منفی به حساب می‌آیدو در محاسباتشان نسبت به ایران، این موضوع را لحاظ خواهند کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مورد ظرفیت مجلس برای حل مشکلات بین‌المللی کشور،تاکید کرد: هر چه مجلس قوی‌تر باشد، لوایح و طرح‌های مطرح شده در آن با بررسی دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مرندی خاطرنشان کرد: مجلس قوی لوایح و طرح‌های مضر برای کشور را یا تصویب نمی‌کند و یا اینکه آنها را اصلاح می‌کند. از همین رو ورود افراد قوی و با تجربه مجلس، نهاد قانون گذاری قوی را می‌سازد و به نفع مردم است.

وی گفت: مجلس قوی در بعد داخلی با نظارت بالا، دولتی قوی را شکل می‌دهد و همچنین در حوزه سیاست خارجی ظرفیت‌های جدیدی را برای ایران فراهم می‌کند.
کد N2336307

وبگردی