آفتاب

مردم فریب شعارهای آرمان گرایانه برخی کاندیداها را نخورند/ ملاک تخصص است

مردم فریب شعارهای آرمان گرایانه برخی کاندیداها را نخورند/ ملاک تخصص است

برخی از کاندیداها شعارهای آرمان گرایانه و بلندپروازانه بسیاری را مطرح می‌کنند اما زمانی که به مجلس می‌روند و به کرسی مجلس می‌رسند، متوجه می‌شوند که واقعیت چیز دیگری است.



مجلس شورای اسلامی باید آیینه ای برای انعکاس کل ملت ایران باشد؛ کل ملت ایران یک دست نیستن زیرا احزاب، گروه ها و جناح های مختلف فکری دارند. مجلس زمانی می تواند انعکاس ملی نظرات باشد که از همه گروه ها و اقشار در آنجا نماینده حضور داشته باشد در غیر این صورت اگر مجلسی یک دست شکل بگیرد، فقط خواسته های جمع خاصی از ملت ایران در مجلس مطرح می شود که این گونه نمی تواند منافع کل ملت را تامین کند.  در این شرایط به نظر می رسد باید تنوع افکار و اندیشه ها در مجلس را حفظ کنیم زیرا مجلسی می تواند در رأس همه امور باشد که بتواند تصمیم کلان ملی را ارائه و این مجلس می تواند مشکلات ملی را حل کند. یک مجلس یک دست دوباره اتفاق ها و تفرقه هایی را در کل نظام مدیریت کشور ایجاد خواهد کرد.

در همین حال در بین کاندیداهایی که تایید صلاحیت شده اند، برخی چهره‌های ژورنالیستی دیده می‌شوند که اکنون نمی‌توان درباره بررسی عملکرد آنها در مجلس شورای اسلامی در صورتی که رای بیاورند، اظهارنظر کرد اما آنچه روشن است، نماینده مجلس باید در یکی از رشته‌های مورد نیاز کشور دانش و تخصص داشته باشد. نماینده‌ای که ژورنالیست بوده این تخصص به معنای دانستن اقتصاد، صنعت و کشاورزی نیست زیرا مسائل کلان مانند اقتصاد، صنعت، سیاست داخلی و سیاست بین‌الملل امروزه در دنیای جدید براساس دانش و تخصص پی‌ریزی می‌شوند. افرادی که وارد مجلس و کمیسیون‌های تخصصی می‌شوند، باید از این دانش‌ها برخوردار باشند. اگر مجلس پر سروصدا اما توخالی باشد، مجلسی که بتواند مشکلات کشور را برطرف کند، نخواهد بود.

یک مساله در ارتباط با انتخابات مجلس وجود دارد که مردم باید به آن توجه داشته باشند. به طورمعمول در هنگام انتخابات برخی از کاندیداها شعارهای آرمان گرایانه و بلندپروازانه بسیاری را مطرح می‌کنند اما زمانی که به مجلس می‌روند و به کرسی مجلس می‌رسند، متوجه می‌شوند که واقعیت چیز دیگری است و آن آرمان‌ها و شعارهای بلندپروازانه را نمی‌توانند انجام دهند. بنابراین این شعارها بیشتر برای جلب آرای مردم است. مردم باید آگاه باشند و فریب این شعارها را نخورند و ملاک را دانش و تخصص نمایندگان قرار دهند و افرادی را انتخاب کنند که بتوانند یک قدم کشور را به سمت پیشرفت ببرند.

حجت الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه
کد N2334998

وبگردی