آفتاب

صباح زنگنه: معامله قرن به عبارت ساده یعنی فلسطینی‌ها حق زندگی ندارند

صباح زنگنه: معامله قرن به عبارت ساده یعنی فلسطینی‌ها حق زندگی ندارند

یک کارشناس مسایل بین‌الملل می‌گوید: طرح "معامله قرن" برای ایجاد فضای روانی است و تلاش‌ها برای پیاده کردن آن راه به جایی نخواهد برد.



صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اعلام و علنی کردن رسمی طرح معامله قرن در حقیقت فصل جدیدی در روابط بین الملل و در مسایل منطقه‌ای ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد نوعی دیکتاتوری در اعمال خواسته های یک طرف بر سایر کشورها و ملت‌ها وجود دارد. تا قبل از این کشورهای بزرگی مثل آمریکا خواسته ‌ها و منافع‌شان را در لفافه و غیرمستقیم دنبال می‌کردند اما با اقدام اخیر ترامپ می بینیم که به همه دنیا می‌خواهد بگوید حاکم مطلق من هستم و کسی حق اظهار نظر ندارد و این رفتار تبعات زیادی در بر خواهد داشت و آثار سوء ‌آن بین قدرت‌های بزرگ هم بروز خواهد یافت.

این کارشناس مسایل بین‌الملل ادامه داد: تا قبل از این طرح، آمریکا به عنوان کشور میانجی در منطقه و خاورمیانه بین اعراب و صهیونیست‌ها مطرح می‌شد اما ترامپ با این کار صراحتا می‌گوید که طرفدار صهیونیست‌هاست و بقیه کشورها و ملت‌ها باید از او در این راستا اطاعت کنند.

وی گفت: این طرح در سطوح نظری و تئوری می‌گوید که فلسطینی‌ها صاحب اصلی سرزمین‌شان نیستند و در حد چند جزیره متفرقه بر روی خشکی می‌توانند در اختیار داشته باشند. آنها حق تعیین مرز با جهان خارج ندارند یا حق داشتن ارتش، سلاح یا تجارت با کشورهای دیگر. به عبارتی آنها حق زندگی ندارند. علاوه بر این فلسطینی‌هایی که آواره شده‌اند هم حق بازگشت به این سرزمین را ندارند مگر تعدادی از آنها،‌ آن هم با مجوزهای خاص و بحث‌های گوناگون.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به واکنش فلسطینی‌ها به این طرح و تظاهرات گسترده در سرزمین‌های اشغالی و نیز واکنش تند برخی کشورهای منطقه به آن گفت: این طرح حتما برخی کشورهای همسایه با فلسطین و سرزمین‌های اشغالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اردن یکی از این کشورهاست که جمعیت آن ترکیبی از اردنی و فلسطینی است و این طرح خطر بزگری برای اردن محسوب می‌شود چرا که بخش دیگری از فلسطینی‌ها از سرزمین و محل زندگی‌شان باید اخراج شوند و آنها طبیعتا به سمت اردن حرکت می‌کنند از این رو این کشور به لحاظ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی تهدید می‌شود. از طرفی اردن با توجه به این‌که مسوولیت حفاظت از مقدسات در شهر قدس شریف را از سوی کشورهای اسلامی به عده دارد اجرای این طرح می‌تواند در عمل اقدامات این کشور را تحت تاثیر بگذارد.

زنگنه این طرح را هم‌چنین مورد مخالفت و انتقاد جدی مصر دانست و گفت: این طرح حق حاکمیت و تمامیت ارضی مصر را تحت الشعاع قرار خواهد داد و به علاوه در بحث آوارگان فلسطینی مشکلات جدی را برای این کشور در بر خواهد داشت. این طرح هم‌چنین سوریه، منطقه جولان، عراق و رود اردن و مناطق اطراف رود اردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس مسایل بین‌المللی با بیان این‌که "این طرح عملا تمامی کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه فلسطین را تحت تاثیر قرار می‌دهد" اظهار کرد: نیازمند آن هستیم که یک نگاه جدید و اقدامات و حرکات جدید برای مقابله با آن در راستای ایجاد صلح داشته باشیم.

زنگنه اعلام این طرح را در مقطع فعلی از سوی ترامپ در راستای اهداف انتخاباتی ترامپ و نتانیاهو دانست و گفت: ترامپ با اعلام علنی این طرح سعی کرد یک موج تبلیغاتی گسترده برای نتانیاهو ایجاد کند تا از آن بهره‌ ببرد و برای ترامپ مفید بود که اکنون گرفتار طرح استیضاح خود است و سعی کرد با این اقدام راه فراری برای خود ایجاد کند.
کد N2330542

وبگردی