آفتاب
شورایار منطقه 14 در شورا مطرح کرد

از تبدیل باغات به برج ۹۰ واحدی تا تبدیل منطقه ۱۴ به قطب گردشگری

از تبدیل باغات به برج ۹۰ واحدی تا تبدیل منطقه ۱۴ به قطب گردشگری

در ابتدای جلسه شورای شهر تهران شورایاران منطقه ۱۴ به بیان مشکلات محلات خود پرداخته و اعضای شورای شهر نیز پس از استماع این گزارش به بیان نکته‌ نظرات خود پرداختند.



به گزارش ایسنا، صبح امروز در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران اعضای شورایاری منطقه ۱۴ به بیان مشکلات محلات خود پرداختند که حسین حاجی قربانی دولابی به عنوان نماینده شورایاران منطقه ۱۴ به پشت تریبون شورای شهر آمد و با ارائه‌ی گزارشی کلی از وضعیت این منطقه گفت: منطقه ۱۴ بیش از ۲۲ کیلومتر مساحت دارد و دو برابر تراکم جمعیتی‌ که برای آن در نظر گرفتند، جمعیت در این منطقه ساکن است به گونه‌ای که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در این منطقه سکنا دارند و این در حالی است که ۱۷.۷ درصد این منطقه را بافت فرسوده تشکیل داده است.

وی با اشاره به گسترش بافت فرسوده در این منطقه اظهار کرد: شاید جالب باشد که ما در منطقه اراضی داریم که بالای ۱۰۰ سال قدمت دارند و لازم است که برای رفع چالش‌ها و مشکلات آنها چاره‌اندیشی شود.

نماینده شورایاری منطقه ۱۴ با اشاره به ظرفیت‌های منطقه ۱۴، اظهار کرد: باغ وثوق‌الدوله، مسجد تاریخی بقیه‌الله، آرامستان‌های زرتشیان و ارامنه، بازار گل شهید محلاتی و غیره از ظرفیت‌های این منطقه هستند.

قربانی دولابی با انتقاد از کمبود سرانه خدماتی، درمانی، فرهنگی و غیره ادامه داد: همگان منطقه ۱۴ را به عنوان یک منطقه دارای فضای سبز زیاد می‌شناسند، اما توزیع نامتوازن سرانه فضای سبز را در این منطقه شاهد هستیم.

نماینده شورایاری منطقه ۱۴ با اشاره به مشکلات ترافیکی این منطقه با تاکید بر این‌که احداث پل روگذر شهید محلاتی به اتوبان بسیج و احداث پل عابر پیاده پل پیروزی و همچنین تعیین تکلیف پروژه‌ شهید شوشتری می‌تواند مشکلات این منطقه را کاهش دهد، اظهار کرد: منطقه ۱۴ ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد و ما از اعضای شورای شهر می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف و مناسب سازی آرامستان‌های قدیمی پایتخت اقدام کند.

وی اضافه کرد: با این‌که منطقه ۱۴ دارای فضای سبز زیادی است، اما ورزشگاه‌های مناسبی ندارد و این در حالی است که یکی از ورزشگاه‌های این منطقه را نیز برای اجرای امور دیگر واگذار کردند و ورزشگاه ۳۰۰۰ مترمربعی جدید نیز در حال واگذاری است که از اعضای شورا می‌خواهیم جلوی این اقدام را بگیرند.

نماینده شورایاری منطقه ۱۴ در ادامه به واگذاری بخشی از زمین‌های گلخانه‌ای این منطقه اشاره کرد و گفت: در گذشته بیش از ۶۰ هزار متر از باغات را برای ساخت برج‌های ۹۰ واحدی اختصاص دادند و این در حالی است که در این محلات با کمبود سرانه‌ها مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه اعضای شورای شهر پس از استماع گزارش شورایاری منطقه ۱۴ به بیان نکته نظرات خود پرداختند به گونه‌ای که مجید فراهانی در واکنش به این گزارش گفت: منطقه ۱۴ به دارالمومنین معروف است و با این‌که جزو مهم‌ترین مناطق است، اما محروم‌ترین منطقه نیز هست و جالب است بدانید که این منطقه از لحاظ حادثه‌خیزی در زمره مناطق دارای بیشترین آسیب‌پذیری قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که متاسفانه در این منطقه به ازای هر ساکن ۲۳۲ کیلوگرم زباله در سال تولید می‌شود که سبب شده این منطقه در رتبه‌ی ۲۱ تولید زباله قرار گیرد، ادامه داد: شهرداری منطقه ۱۴ در سال ۱۳۹۸ وضعیت خوبی داشته است، اما بیش از دو سوم بودجه منطقه برای توسعه عمرانی صرف نمی‌شود و این سبب شده که ما در سال آینده برنامه‌ای را برای این منطقه تدوین کنیم تا به سمت بهره‌وری بیشتر گام بردارد.

در ادامه ناهید خداکرمی – رییس کمیته سلامت شورای شهر – با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که شورایاران می‌توانند ایفا کنند، ترغیب اهالی محلات به مشارکت اجتماعی و ارائه‌ی راه‌حل‌های نوآورانه برای حل مسائل و مشکلات در حوزه‌های مختلف است، اظهار کرد: منطقه ۱۴ به منطقه دارالمومنین معروف است و این در حالی است که شورایاران می‌توانند مردم این محله را به ترویج فرهنگ وقف سوق دهند و همچنین شورایاران می‌توانند زمینه‌ای را فراهم کنند تا موضوعات محیط زیستی، پسماند و غیره حداقل در سطح محلات و مناطق حل و فصل شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه حجت نظری – عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی- نیز با بیان این‌که منطقه ۱۴ دارای ویژگی‌های خاصی است که می‌توان به دارابودن آرامستان‌های تاریخی، حمام و باغات قدیمی اشاره کرد، افزود: می‌توان این منطقه را به یک قطب گردشگری تبدیل کرد و می‌بینیم که شهرداری نیز با ارسال یک نامه این موضوع را به صورت جدی‌تری پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ورزشی این منطقه، گفت: ظرفیت‌هایی که الان هم در این منطقه وجود دارد به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و نباید مجموعه‌های موجود برون سپاری شود و حتی باید جلوی واگذاری‌های جدید را نیز گرفت.

در ادامه افشین حبیب‌زاده نیز با بیان این‌که گزارش‌هایی که از سوی شورایاران ارائه می‌شود آنقدر دقیق است که نشان می‌دهد شورایاران به مشکلات و دغدغه‌های محلات خود واقف هستند، اظهار کرد: ۱۷ وظیفه مصوبه برای شورایاران تدوین شده است که به عنوان مقررات فرادستی می‌بایست سرلوحه کار شورایاران قرار گیرد و شورایاران می‌بایست نقش جدی‌تری در اداره محلاتشان و بیان مشکلات مردمی ایفا کنند.
کد N2328895

وبگردی