آفتاب

۱۰۰ ثانیه تا نیمه‌شب| ساعت قیامت ۲۰ ثانیه به جلو کشیده شد

۱۰۰ ثانیه تا نیمه‌شب| ساعت قیامت ۲۰ ثانیه به جلو کشیده شد

«ساعت قیامت» روز پنجشنبه ۲۳ ژانویه ۲۰ ثانیه جلو کشیده شد تا انسان‌ها بدانند که با نابودی کامل و تمام‌عیار کره زمین فاصله چندانی ندارند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان نیمه‌شب در ساعت قیامت به معنای پایان جهان  است و هر سال «بولتن دانشمندان اتمی» تصمیم می‌گیرد که آن را در چه زمانی تنظیم کند. سال پیش این ساعت روی ۱۱:۵۸ تنظیم شده بود: یعنی دو دقیقه یا ۱۲۰ ثانیه مانده تا نابودی جهان.

این بولتن در وب‌سایتش نوشت:‌ «ساعت قیامت طرحی است که به ما هشدار می‌دهد با تکنولوژی‌های دست‌ساز خودمان چقدر داریم به نابود کردن جهان‌مان نزدیک می‌شویم. این ساعت یک استعاره است برای یادآوری مخاطراتی که اگر قرار است روی این سیاره زنده بمانیم، باید با آنها رویاروی شویم.»

راشل برانسون، رئیس بولتن می‌گوید تهدید سلاح‌های اتمی و تغییرات اقلیمی کره زمین عوامل اصلی نزدیک شدن ساعت قیامت به نیمه‌شب هستند.

هنگامی که ساعت قیامت در سال ۱۹۴۷ ایجاد شد، بزرگترین تهدید برای انسانیت جنگ اتمی در میانه مسابقه تسلیحات هسته‌ای میان ایالات متحده و اتحاد شوروی بود.

برانسون گفت: ‌«اما در سال ۲۰۰۷ ما دیگر نمی‌توانستیم تهدید تغییرات اقلیمی کره زمین را نادیده بگیریم.»

به گفته برانسون،‌هیات دانشمندان بولتن و سایر کارشناسان در سال‌های اخیر شروع به توجه به سایر «تکنولوژی‌های مختل‌کننده» مانند هوش مصنوعی، ویرایش ژن و تهدیدات سایبری کرده‌اند.

برانسون می‌گوید، با وجود اینکه تغییرات اقلیمی و تهدید هسته‌ای عوامل اصلی باقی می‌مانند، بولتن «جنگ‌های سایبری و اخبار جعلی را هم به عنوان عواملی تهدیدکننده شناسایی کرده‌اند.

برانسون افزود: «محیط اطلاعاتی پیچیده شده است و به طور فزاینده‌ای جدا کردن واقعیت از تخیل  دارد مشکل می‌شود و این وضعیت همه تهدیدهای دیگر را تشدید کرده است.»

ساعت قیامت در سال ۲۰۱۸ در عدد ۱۱:۵۸ تنظیم شد و در طول سال ۲۰۱۹ در میانه تهدید سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی و تغییرات اقلیمی در همین حد ماند.

اکنون در آغاز سال ۲۰۲۰ بولتن دانشمندان اتمی با توجه تشدید خطر سلاح‌های هسته‌ای و بدتر شدن وضعیت تغییرات اقلیمی ساعت را ۲۰ ثانیه جلو کشیده و در عدد ۱۱:۵۸:۲۰ قرار داده است.
کد N2325837

وبگردی