آفتاب

دستمال کاغذی چگونه تولید میشود

دستمال کاغذی چگونه تولید میشود

این محصول به شکلهای مختلفی طی دهه های گذشته در بین جوامع راه باز کرده، گاهی در قالب دستمال رومیزی، گاهی دستمال توالت و حتی در مدلهای حوله ای، جیبی و غیره. شاید تا کنون هنگام خرید دستمال کاغذی به این موضوع که چه مراحلی را گذرانده و به این جا رسیده است توجه نکرده باشید.

همواره دستمال کاغذی از پرمصرف ترین کالاهای بهداشتی خانواده های سراسر جهان است. طبق یک گزارش که در سال 2018 منتشر شد سرانه مصرف محصولات سلولزی در جهان 80 کیلوگرم در سال به ازای هر نفر میباشد، که این خود بیانگر حجم بالای مصرف دستمال کاغذی میباشد. این محصول به شکلهای مختلفی طی دهه های گذشته در بین جوامع راه باز کرده، گاهی در قالب دستمال رومیزی، گاهی دستمال توالت و حتی در مدلهای حوله ای، جیبی و غیره. شاید تا کنون هنگام خرید دستمال کاغذی به این موضوع که چه مراحلی را گذرانده و به این جا رسیده است توجه نکرده باشید.

ما در این مقاله سعی میکنیم که روشهای تولید دستمال کاغذی را به اختصار شرح دهیم:

ماده اولیه:

در واقع ماده اولیه این محصول کاغذ تیشو(tissue) میباشد. خود تیشو از الیاف چوب و یا از الیاف کاغذ تولید میشود اما تفاوت اصلی آن با کاغذ در قدرت جذب آب، قابلیت کشسانی، وزن کم و استحکام کمتر است. به دلیل شباهتهای بسیاری که تیشو با کاغذ تحریر دارد به تیشو کاغذی تیشو نیز گفته میشود.


تیشو با استفاده از الیاف چوب در سیلندرهای بزرگ گرمایشی به حالت خمیر در میاید و پس از تحت فشار قرارگرفتن و خشک شدن با فشار هوا توسط تیغه های فولادی در رولهای 100 کیلویی یا 3 تنی برش داده میشود. ضخامت تیشو با توجه به  میزان فشار سیلندر نوردی کنترل میگردد. نحوه و تکنیکهای خشک کردن باعث میشود که کاغذهای تیشو درصد جذب متفاوت و غیر یکسانی داشته باشند. همانطور که در بالا توضیح داده شد تمامی این پروسه میتواند روی خمیر کاغذی بازیافتی اتفاق بیافتد که در این صورت کیفیت تیشو تولیدی مقداری کمتر خواهد بود و درصد جذب آب کمتری خواهد داشت، اما برای مواردی که نیاز به کیفیت بسیار بالایی نیست این مدل تیشو پرکاربرد تر است. به عنوان مثال تیشو مورد استفاده در اکثر دستمال های توالت از خمیر کاغذی بازیافتی تولید میشود. البته باید در نظر داشته باشیم که کیفیت خمیر کاغذ بازیافتی نیز میتواند عامل تاثیر گذاری در کیفیت تیشو نهایی باشد.  کاغذ تیشو در ایران مدتهاست که در 5 کارخانه مختلف تولید و به بازار عرضه میشود.

تولید انواع دستمال کاغذی



درواقع سخت ترین و زمان برترین مرحله تولید دستمال کاغذی همین مرحله تولید تیشو میباشد، از این مرحله به بعد عمده عملیاتی که انجام خواهد شد برش و بسته بندی خواهد بود. اما نوع برش و طرح بسته به نوع مصرف نهایی دستمال فرق میکند. ما در اینجا سعی میکنیم نحوه برش و بسته بندی چند مدل مختلف وپر مصرف دستمال را به شما معرفی کنیم:

دستمال کاغذی جعبه ای:

دستمال کاغذی جعبه ای پرمصرف ترین نوع این محصول میباشد. برای تولید این محصول علاوه بر خود کاغذ تیشو به جعبه و کارتن هم نیاز میباشد. پس از طراحی طرح مورد نظر برای جعبه، از طرح فیلم و زینک تهیه میشود، این فیلم و زینک در اختیار چاپخانه قرار داده میشود تا با استفاده از آن بتوانند جعبه را تولید کنند. جعبه دستمال معمولا از مقوا پشت طوسی تهیه میشود که بسته به سلیقه سفارش دهنده میتواند دارای طرح برجسته یا فاقد آن باشد. عرفا جعبه ها در سه سایز100 برگ، 200 برگ و 300 برگ تولید میشوند اما گاهی در سایزها و ابعاد سفارشی برای مصرف در خودرو و یا در هتلها نیز تولید میشوند.

پس از آماده شدن جعبه ها نوبت به برش تیشو میرسد. جهت برش تیشو از دو نوع دستگاه مختلف استفاده میشود، نوع اول دستگاه تیغ و تا میباشد که همانطور که از اسمش پیداست به وسیله یک تیغ دوار تیشو را در اندازه معینی برش میدهد، این اندازه وابسته به قطر دورانی این تیغ میباشد و قابل تنظیم نمیباشد. این دستگاه بسیار ارزان میباشد و سرعت تولید کمی هم دارد. یکی از مشکلات اساسی این دستگاه این است که به مرور زمان تیغ دستگاه کند میشود و ممکن است برش کامل روی برگه ها دستمال نخورد، اما سادگی در طرح و سرمایه گذاری کم میتواند از مزیتهای این دستگاه شمرده شود. نوع دیگر دستگاههای برش که به اصطلاح فول کات نامیده میشود، از یک انبر دو طرفه مجهز به تیغ برش استفاده میکنند، در این دستگاهها رولهای کاغذ تیشو بر روی دو عدد رول باز کن قرار میگیرند و در سمت دیگر با فشار هوا کاغذ تیشو وارد محفظه برش میشوند، در این محفظه دو عدد تیغ برش به صورت مورب کاغذ تیشو را در ابعاد مورد نیاز برش میدهند و پس از تا کردن برگه ها آنها در میز خروجی قرار میدهند. سرعت کاری دستگاه فول کات بسیار زیاد تر از مدلهای تیغ و تا میباشد، همچنین قابلیت تنظیم ابعاد به هر میزان دلخواه را دارد. در گام بعدی نیاز هست که تیشوهای خرد شده داخل جعبه ها قرار بگیرند و جعبه ها بسته شوند.

شاید باور کردن این قضیه سخت باشد اما در اکثر کارخانجات دنیا این مرحله به صورت کاملا دستی صورت میپذیرد و عملیات بسته بندی توسط اپراتور مربوطه انجام میشود. دلیل این قضیه این است که بازدهی دستگاههای بسته بندی برای این موضوع تا به امروز پایین بوده و به همین دلیل تولید کنندگان ترجیح میدهند از اپراتور بدین منظور استفاده کنند.

در سالهای اخیر نوع دیگر از دستمال کاغذی در بازار معرفی شده تحت عنوان دستمال خانواده یا فلکسی، پروسه تولید این دستمال دقیقا مانند دستمال جعبه ای است با این تفاوت که به جای جعبه در پلاستیکهای طراحی شده بدین منظور بسته بندی میشوند.

دستمال توالت (دلسی)

یکی دیگر از انواع پر مصرف دستمال کاغذی نوع توالت یا دلسی آن است. با توجه به حوزه کار کرد، این دستمال معمولا به صورت 3 و یا 4 لایه تولید میشود، همچنین دارای برجستگیهایی نیز بر روی سطح است که به دلیل افزایش سطح تماس ایجاد میشود؛ به این برجستگیها به اصطلاح امباس گفته میشود. برای تولید این دستمال رول دستمال کاغذی بر روی یک دستگاه رول باز کن قرار میگیرد و سمت دیگر تیشو باز شده روی یک رول مقوایی که قرار است محصول نهایی بر روی آن جمع شود قرار میگیرد. تیغه های برش بسته به نوع استاندارد بر روی انتهای رول تیشو تنظیم میگردند. در حین باز شدن رول اصلی در یک سمت و جمع شدن رول بر روی لوله مقوایی عملیات برش نیز صورت میپذیرد. شایان ذکر است قبل از جمع شدن تیشو روی لوله مقوایی یک سیلندر طرح دار با فشار طرحهای برجسته را بر روی سطح تیشو ایجاد میکند.

پس از پایان عملیات برش کاری دستمالهای توالت وارد فاز بسته بندی میشوند، معمولا بسته بندی این محصولات به صورت 2 و یا 4 و یا 12 قلو میباشد که در کیسه های طرح دار نایلونی صورت میگیرد.

امروزه در بازار انواع مختلفی دستمال میتوان یافت که هر کدام از آنها دایره مصرف به خود را دارد، مانند دستمال حوله ای که بیشتر در آشپزخانه ها و یا دستمال جیبی که به عنوان نمونه قابل حمل تولید میشود. انواع دیگری از دستمال هم تحت عنوان دستمال مرطوب، دستمال مخصوص آرایش و یا دستمال کودک نیز تولید میشوند که همه از انواع مختلف کاغذی تیشو تولید میگرند. امروزه جهت افزایش ضریب پاکیزگی دستمالها در برخی از انواع بیمارستانی قبل از مرحله بسته بندی از اشعه UV  جهت ضدعفونی کردن برخی از این محصولات نیز استفاده میشود.  

ما در ای تی مارکت (www.etmarket.org ) با اتکا به تجربه غریب به ده سال در حوزه محصولات سلولزی آمادگی کاملی جهت تولید انواع دستمال کاغذی و محصولات سلولزی با بهترین قیمت داریم.


کد N2322273

وبگردی