آفتاب
با اشاره به بیانات رهبرانقلاب در خطبه‌های نماز جمعه

فواد ایزدی: ایران مذاکره می‌کند که وضعیت بهتری پیدا کند نه بدتر

فواد ایزدی: ایران مذاکره می‌کند که وضعیت بهتری پیدا کند نه بدتر

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: تاریخ کشور نشان می‌دهد که ایران از مذاکره ابایی نداشته و ایران مذاکره می‌کند که وضعیت بهتری پیدا کند نه بدتری.



فواد ایزدی در گفت و گو با ایسنا، در مورد اظهارات روز جمعه رهبر انقلاب در ارتباط با تلاش سه کشور اروپایی(فرانسه، انگلیس و آلمان) برای ارجاع موضوع برجام به شورای امنیت سازمان ملل وبازگشت تحریم‌ها علیه ایران گفت: رهبری در صحبت‌هایشان اشاره کردند که نوع رفتار این سه کشور اروپایی عضو برجام از همان زمان خروج آمریکا از برجام قابل پیش بینی بود، آنها در این مدت در حال بازی کردن در نقش پلیس خوب بودند و ترامپ نقش پلیس بد را بازی می‌کرد.

وی ادامه داد: آنها بعد از ترور  سردار سلیمانی و درک این موضوع که ابزارهای قبلی برای فشار به ایران جواب نداده و سناریو پلیس خوب و بد به نتیجه نرسیده است، تلاش کردند که از ابزارهای دیگری برای فشار به ایران استفاده کنند  و در همین چارچوب می‌ببینم آنها به سمتی حرکت کرده‌اند  که کل برجام را در خطر قرار می دهد .

وی با بیان این که اروپایی‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که علاقه مند هستند برجام حفظ شود، افزود: اقدامات اروپایی‌ها نشان می‌دهد که آنها بیش از این که به حفظ برجام علاقه‌مند باشند به تمکین از آمریکا علاقه مند هستند.

ایزدی با بیان این که اروپایی‌ها بدون توجه به موازین بین‌المللی و همچنین قطعنامه 2231 شورای امنیت و تعهدات قبلی‌شان در برجام، از آمریکا تمکین می‌کنند خاطر نشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که با این کشورها نمی‌توان کار جدی انجام داد.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد این بخش از اظهارات رهبر انقلاب مبنی بر این که ایران از مذاکره ابایی ندارد البته با آمریکا مذاکره نمی‌کند، افزود: تاریخ ایران نشان می‌دهد که ما ابایی از مذاکره نداشته‌ایم چنان که نه تنها با اروپایی‌ها بلکه در مقطعی با آمریکایی‌ها نیز مذاکره کردیم، ولی ما دیدیم که بعد از مذاکره با غربی‌ها تحریم‌ها بیشتر از قبل از برجام شد و فشارهای آمریکا بر ملت ایران افزایش پیدا کرد.

ایزدی با بیان این که  ایران مذاکره می‌کند که وضعیت بهتر پیدا کند نه بدتری تاکید کرد: برجام به ما این درس را می‌دهد که مشکل آمریکایی‌ها سیاست‌های ایران در عرصه منطقه‌ای و بین المللی نیست بلکه مشکل آنها خود ایران است و هدفشان سرنگونی ایران است.
کد N2321872

وبگردی