آفتاب
رهامی در گفت‌وگو با ایسنا:

ترامپ با تهدید مراکز فرهنگی به دنبال افزایش هزینه‌ اقدام متقابل ایران است

ترامپ با تهدید مراکز فرهنگی به دنبال افزایش هزینه‌ اقدام متقابل ایران است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه حق ایران است که به جنایت دولت آمریکا جواب دهد، گفت: ترامپ با تهدید مراکز فرهنگی می خواهد هزینه‌های اقدام متقابل ایران را افزایش دهد.



محسن رهامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ترامپ می‌داند که بنای ایران اقدام متقابل است، اظهار کرد:‌ آمریکا حاکمیت ملی عراق را نقض کرد و یک فرمانده عراقی و مهمانش را بوسیله پهپاد خود ترور کرد. این اقدام یک جنایت و تروریسم دولتی است و ترامپ می داند که ایران این اقدام را جبران می کند.

وی با بیان اینکه ترامپ با ترور سردار سلیمانی دنبال بهره‌برداری انتخاباتی بود، تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد از ترور سردار سلیمانی به عنوان برگ برنده برای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور استفاده کند اما اگر ایران در اقدام تلافی‌جویانه خود تلفات زیادی به آمریکا وارد کند، او دیگر نمی‌تواند از این برگ برنده استفاده کند؛ زیرا افکار عمومی آمریکا می‌داند که تنش اخیر را ترامپ آغاز کرده است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در این شرایط ترامپ ایران را تهدید کرده و اعلام می کند به مراکز فرهنگی ایران حمله می کند زیرا می‌داند ایران نسبت به مراکز فرهنگی خود حساس است و از سویی این مراکز مثل کارخانه یا مرکز نظامی قابل ترمیم و بازسازی نیست؛ در واقع ترامپ می خواهد هزینه‌های ایران را افزایش دهد تا ایران به اقدام متقابل دست نزند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه حق ایران است که به جنایت دولت آمریکا جواب دهد، تصریح کرد: با این حال به جز اقدام نظامی می توان از راه‌های دیگر مثل مطرح کردن این جنایت در سازمان ملل و مجامع حقوقی بین الملل برای محکوم کردن ترامپ استفاده کرد. در حال حاضر کمپین‌های ضدجنگ در آمریکا و اروپا فعال شده‌اند و  DEAR IRAN به یک ترند در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است؛ بنابراین باید از ظرفیت افکار عمومی دنیا برای محکومیت ترامپ بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: اقدام پارلمان عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی را می‌توان در سایر کشورهای دنیا دنبال کرد؛ زیرا این کشورها هم مایل نیستند تا در منطقه جنگ جدیدی رخ دهد.

رهامی تاکید کرد: تصمیم نهایی برای نوع برخورد با جنایت آمریکا با رهبر انقلاب و شورای عالی امنیت ملی است، اما باید شرایط داخلی عراق و لبنان را هم در نظر گرفت و با تحلیل جامع از شرایط منطقه، اقدام کرد؛ زیرا نباید اقدامی کرد که شرایط منطقه پیچیده‌تر شود.

این استاد دانشگاه افزود: اقدام آمریکا تمامیت ارضی عراق را زیر سوال برد و همین مساله موجب انسجام عراقی‌ها علیه آمریکا شد. تا چندی پیش مردم عراق علیه دولت این کشور تظاهرات می‌کردند، اما الان علیه آمریکا تظاهرات می کنند و پارلمان این کشور هم به دنبال تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور است. تصور دولت آمریکا این است که با به شهادت رساندن سردار سلیمانی به جبهه مقاومت ضربه جبران ناپذیری زده است، در حالی که پشتیبانی مردم ایران و عراق از جبهه مقاومت بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: همبستگی ملی قرن‌هاست که ایران را سر پا نگه داشته است. در طول تاریخ هرگاه استقلال و هویت ملی ایرانیان تهدید شده است، آنها خواسته‌های خود را کنار گذاشته و از استقلال ملی خود دفاع کرده‌اند. اکنون نیز همین اتفاق رخ داده است و مردم از خواسته‌های خود برای دفاع از منافع ملی خود چشم‌پوشی کرده اند. این روحیه مردم، تکلیف نظام  و مسئولان را بیشتر می کند.

رهامی در پایان با بیان اینکه همه جناح‌های سیاسی شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفتند، گفت: سردار سلیمانی یک فرمانده نظامی عالی رتبه بود اما به توصیه امام خمینی(ره) وارد دسته بندی‌های سیاسی نشد و حرمت همه جناح‌های سیاسی را نگه می داشت و همه جریان‌ها هم به او دلبستگی داشتند. همه اتفاق نظر داشتند که سردار سلیمانی سربازی بود که از منافع ملی دفاع  و با تروریست‌ها مقابله می‌کرد.
کد N2315161

وبگردی