آفتاب

«نگفتم ترامپ، گفتم اهریمن»/ هرجا حافظ، خیام و مولوی باشد، فرهنگ ایران همان‌ جاست

«نگفتم ترامپ، گفتم اهریمن»/ هرجا حافظ، خیام و مولوی باشد، فرهنگ ایران همان‌ جاست

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به تهدید ترامپ در نابودی مراکز فرهنگی ایران، این تهدید را ناشی از روح اهریمنی او می داند و معتقد است فرهنگ ایران، در همه جای دنیا سایه دارد و امکان نابودی فرهنگ ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تهدید توخالی ترامپ درباره حمله به مراکز تمدنی و فرهنگی ایران، یکی از خام ترین سخنانی است که یک رئیس دولت می توانست به زبان بیاورد و سطح خود را در حد تروریست های بی نام و نشانی مانند کسانی که شهر باستانی پالمیرا در سوریه یا مجسمه تاریخی بودا در ایالت بامیان افغانستان را ویران کردند، نشان دهد.

احمد مسجدجامعی چهره فرهنگی شورای شهر تهران که سابقه وزارت فرهنگی را هم دارد، در صحن علنی شورا درباره این تهدید توخالی، کنایه ای به تهدید «اهریمن» زد. در حاشیه جلسه شورای شهر درباره منشا و هدف تهدید توخالی ترامپ با او گپی زدیم که در ادامه می خوانید:

شما در سخنان خود در صحن علنی شورای شهر درباره تهدید ترامپ برای ویرانی مراکز فرهنگی ایران نکته ای گفتید. چرا ترامپ به این نقطه رسید که خود را مقابل فرهنگ ایرانی قرار داده؟

اصلا گفتم اهریمن، نگفتم ترامپ، من کلمه نام او را به زبان نیاوردم. گفتم اهریمن، چیزی است که هست، منطق ۵۲ نقطه ای را که مطرح کرده می زند، باید دقت کرد. در مقابل ما هواپیمایی داشتیم که بیش از ۲۹۰ نفر در آن بودند و بدون هیچ جرمی به آنها حمله شد و همه را شهید کردند. روح اهریمن این است.

اصولا تهدید ترامپ در حوزه نابودی مراکز فرهنگی چقدر عملی است؟

اصلا اینطور نیست که آنها فکر می کنند می توانند فرهنگ را بزنند. فرهنگ ایران که فقط بنا و ساختمان نیست. هر جا حافظ است، فرهنگ ایران است، هر جا خیام است فرهنگ ایران است، هر جا مولوی است، فرهنگ ایران است، این فرهنگ در همان آمریکا هم کلی ریشه و پایه دارد. کجا را می توانند فکر کنند فرهنگ ایران نیست؟ هر جا امام رضا هست، فرهنگ ایران هم هست. فرهنگ نابودشدنی نیست.

چرا اصلا در یک کشمکش نظامی، تهدید حمله به فرهنگ را ترامپ انتخاب می کند؟

روح اهریمنی همین است. این روح اهریمنی را در  داعش و طالبان هم می بینید. مجسمه بودا که قرنهای قرن بود کسی کار نداشت، آنها تخریب کردند. یا جاها و قبور باستانی را نبش کردند یا شهر پالمیرا در سوریه با نابود کردند. جنس اینها ضدفرهنگ است. بروز این روح در عملیات نظامی است. یعنی چون نمی توانند فرهنگ داشته باشند و عقبه فرهنگی ندارند، چون تبار فکری و فرهنگی ندارند، اینطور هستند. تفاوتی با آنها نیست. عملیاتی که انجام می دهند را ببینید، تمام موزه های عراق را داعش و آمریکا از بین برد. این که در صحن شورای شهر گفتم گورستان دروازه دولاب را با حوصله بررسی کنید این است که روح فرهنگی ایران در شرایط سخت، ملتها را پناه می داده است همانطور که دیدیم از اموات ۷ کشور در آنجا ما گورستان داریم. ما در همه شرایط سخت، احترام مقبره مردم کشورهای دیگر را حفظ می کردیم، این روح فرهنگی ایرانی است. ولی آنها چون ریشه فرهنگی ندارند، راههایی که انتخاب می کنند مشابه همدیگر است و تفاوتی بین داعش و طالبان و ترامپ نیست. از این جهت کارهای آنها ضدفرهنگ است. جنس اهریمن این است، هنر خوار شد، جادویی ارجمند، این جادویی است. در خوار شدن هنر است که این افراد می توانند خودنمایی کنند.
کد N2314905

وبگردی