آفتاب
استاد روابط بین‌الملل آمریکایی در گفت‌وگو با ایلنا:

نپذیرفتن FATF جذب سرمایه‌گذاری خارجی را برای ایران دشوارتر می‌کند

نپذیرفتن FATF جذب سرمایه‌گذاری خارجی را برای ایران دشوارتر می‌کند

استاد روابط بین‌الملل آمریکایی نپذیرفتن FATF را مانعی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای ایران دانست و گفت: می‌دانم مجلس ایران قوانینی را تصویب کرده است که کشور را قادر به پیروی از FATF کند اما این قوانین هنوز تصویب نهایی از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام را دریافت نکرده‌اند. تأخیر بیشتر یا نپذیرفتن قوانین، ایران را در خطرِ قرار گرفتن در لیست «سیاه» قرار می‌دهد.



جان کالابرس (John Calabrese) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکایی است. وی همچنین پژوهشگر موسسه مطالعات خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌ها پرداخته است.

ترامپ برای خرسندی حامیان داخلی خود فشار حداکثری را ترک نمی‌کند

جان کالابرس در ابتدا درباره رویکرد «فشار حداکثری» گفت: این سیاست بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته و روابط خارجی ایران را محدود کرده است اما هیچ تاثیر فوری و مشخصی که مورد نظر ترامپ باشد، وجود ندارد. اگر ترامپ این رویه را متوقف کند باعث می‌شود که هواداران سیاسی داخلی خود را ناامید کند! و موضع منتقدان وی را تقویت خواهد کرد.

نپذیرفتن FATF جذب سرمایه‌گذاری خارجی را برای ایران دشوارتر می‌کند

کره شمالی تنها کشوری است که در «لیست سیاه» FATF قرار دارد

وی در مورد FATF نیز گفت: FATF یک سازمان بین دولتی است که برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تلاش می‌کند. تا به امروز، کره شمالی تنها کشوری است که در «لیست سیاه» FATF قرار دارد. می‌دانم در حالی که مجلس ایران قوانینی را تصویب کرده است که کشور را قادر به پیروی از FATF کند، این قوانین هنوز تصویب نهایی از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام را دریافت نکرده‌اند. تأخیر بیشتر یا نپذیرفتن قوانین، ایران را در معرض خطر قرار گرفتن در لیست «سیاه» قرار می‌دهد و همین امر جذب سرمایه‌گذاری خارجی را برای ایران دشوارتر می‌کند. از طرف دیگر ، ایران فکر می‌کند اگر قوانین FATF را رعایت کند، انتقال بودجه به برخی از متحدان منطقه‌ای‌اش مانند حزب الله دشوارتر خواهد شد. بنابراین، فشارهای مربوط به FATF برای مجبور ساختن ایران جهت انتخاب بین رفاه اقتصادی خود و حمایت از گروه‌هایی است که توسط ایالات متحده به عنوان «سازمان تروریستی» تلقی می‌شوند.

مبادله  زندانیان نشانه دلگرم‌کننده‌ای بود

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکایی هم چنین در مورد مبادله زندانیان نیز گفت: مبادله  زندانیان نشانه دلگرم‌کننده‌ای بود که نشان داد حرکات مثبت و بازگشت ایران و آمریکا از مواضع سرسختانه نسبت به یکدیگر  به دلایل بشردوستانه حتی در شرایط تنش و خصومت ممکن است. در عین حال، بعید است که چنین اتفاقی به موفقیت در کوتاه‌مدت منجر شود. ممکن است هر دو طرف به منظور بهبود تصویر خود با مبادله زندانیان  موافقت کنند.

ایران می‌تواند از کانال دیپلماسی همسایگان عرب خلیج فارس استفاده کند

وی در باره تاثیر میانجی‌ها در کاهش تنش‌ها گفت: من فکر می‌کنم که ایران می‌تواند از کانال دیپلماسی  همسایگان عرب خلیج فارس استفاده کند. اگر به نوعی عمانی‌ها یا اماراتی‌ها بتوانند به عنوان واسطه با عربستان سعودی و با تمرکز بر راه‌های تثبیت اوضاع با یمن اقدام کنند، این امر می‌تواند به کاهش تنش در شبه جزیره خلیج فارس و عربستان کمک کنند. این توسعه ممکن است به نوبه خود شرایطی را فراهم کند که ایالات متحده و ایران پس از آن بتوانند اختلافات خود را برطرف کنند.

رزمایش مشترک نشانه‌ای از تعمیق روابط ایران، روسیه و چین بود

رزمایش مشترک نشان داد آمریکا در اقیانوس هند شمالی هیچ قدرت و یا نفوذی ندارد

این استاد دانشگاه در مورد رزمایش مشترک ایران و چین و روسیه نیز گفت: این رزمایش  چهار روزه - متشکل از آموزش نجات، مقابله با دزدی‌های دریایی و ضدتروریسم است و می‌تواند یک فعالیت «عادی» باشد که توسط ملت‌های دوست انجام شده و منعکس‌کننده یک علاقه مشترک برای تضمین امنیت دریایی بین‌المللی است.

وی گفت: با این حال ، زمینه را نباید نادیده گرفت. این رزمایش در شرایط تنش بین ایالات متحده و ایران صورت گرفت  بنابراین، این رزمایش  را می‌توان نشانه‌ای از تعمیق همکاری بین سه شرکت کننده دانست و به عنوان سیگنالی از طرف آنها مبنی بر اینکه ایالات متحده در شمال اقیانوس هند هیچ انحصاری در قدرت و نفوذ ندارد.
کد N2311250

وبگردی