آفتاب

مدیران ضعیف بلای جان خوزستان

مدیران ضعیف بلای جان خوزستان

در حال حاضر فردی به عنوان شهردار اهواز انتخاب شده که تاکنون در هیچ جایی شهردار نبوده است.

پیام نو - گلاره کلانتری: گویی تمامی ندارد.شنیدن اخبار تلخ و دیدن تصاویر دردآور پایانی ندارند. هنوز قصه آلودگی شدید هوا در تهران و چند کلانشهرها دیگر تمام نشده غصه اهواز جانگاه شد. اهواز و اهوازیانی که چونان شیر همواره مدافع ایران وایرانی بودند، اینروزها روزگار سختی را پشت سر می گذارند. گرچه خشم طبیعت جمعی از هموطنان مان در آذربایجان ، کرمانشاه ، لرستان و گلستان را بی پناه کرد. اما بی پناهی و بی خانمانی اینروزهای مردم خوزستان بیشتر از آنچه محصول خشم طبیعت و بارش باران باشد، محصول بی تدبیری و بی لیاقتی مدیران است.


آنطور که مردم می گویند، بیش از سه سال است که اهواز و کارون با بالا آمدن فاضلاب به هنگام بارش، مواجه هستند، اما دستگاههای مسول دریغ از یک اقدام عملی. دریغ از یک کار اجرایی. هیچکدام کاری نکرده اند.


در این شرایط «پیام نو» بر آن شد ابعاد این موضوع و چرایی اهمال دستگاههای مسول را با علی ساری نماینده مردم اهواز مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.


آقای ساری مردم اهواز بیش از یک هفته است که با بحران پس زدن فاضلاب به منازل مواجه هستند، ماجرا چیست؟


استان خوزستان شبکه دفع آبهای سطحی ندارد. وقتی باران شدید می بارد شهرها دچار آبگرفتی می شود و حتی آب به داخل منازل نفوذ می کند.با توجه به اتفاقاتی که در روزهای اخیر افتاده به طور قطع می توان گفت این مشکل هنوز در این استان حل نشده است.درصورتی که انتظار می رفت خیلی دقیق تر و سریع تر این مشکل برطرف شود. همیشه نسبت به دولت در زمینه نبود شبکه دفع آب های سطحی انتقاد داشته ایم؛ با وجود این نقدها، همچنان برای استان خوزستان مشکلات را اینگونه رقم می زنند.


با توجه به اینکه استان خوزستان از نعمت نفت برخودار است اما هنوز شبکه فاضلاب و سیستم دفع آبهای سطحی ندارد؟!


در این امور شهرداری ها و وزارت کشور باید پاسخگو باشند که متاسفانه علی رغم پیگیری های مکرر نمایندگان  پاسخگو نبودند .در تمام مناطق اهواز،کارون،باوی و حمیدیه  درصد بهره بندی از فاضلاب حدود 50 الی 55 است. در حقیقت 45 درصد فاقد ساختار فاضلاب هستند. در برخی مناطق مانند منطقه کوت عبدالله اصلا شبکه فاضلاب وجود ندارد  و آب باران در خیابان جمع شده و وارد خانه های مردم می شود. اگر شبکه فاضلاب وجود داشت، این آب مقداری سریع تر تخلیه می شد.به نکته دیگر اشاره کنم دلیل اینکه آب باران و فاضلاب باهم ترکیب می شوند به دلیل نبود جوی رو باز در خیابان هاست.


یعنی برخی از مناطق شهری شما هنوز جوی رو باز ندارد؟


بله همین طور است و تازه برخی مناطق جدید التاسیس هم همینطور است . من  نمی دانم  چرا دوستان اصرار دارند مناطق  جدیدالاحداث را بدون سیستم دفع آبهای سطحی تاسیس کنند، درصورتی که خیابان کشی و آسفالت  و حتی طراحی سیستم دفع آبهای سطحی را می توان با هزینه خیلی کم انجام داد.اما کماکان مسولان این کار را  به طور تخصصی انجام نمی دهند و این قضیه منجر می شود که  فشار زیادی به سیستم فاضلاب بیاید و در نهایت زمانی که بارش باران شدید باشد آب های سطحی با فاضلاب مخلوط شود و مردم را گرفتار می کنند.


فرمودید 50 الی 55 درصد از شهر دارای شبکه فاضلاب است آیا این مناطق دیگر مشکلات آبگرفتی و بالا آمدن فاضلاب ندارند؟


مناطقی که 55 درصدی هم که فاضلاب دارد نزدیک به حدود 20 درصد چار ریزش شدند و کشش دفع این همه آب را ندارد.انتظار داریم  وزارت کشور که مقصر اصلی است پاسخگو باشد البته ناگفته نماند نمی شود مسولیت وزارت نیرو را در این زمینه نادیده گرفت.


در کل وقتی بحث می رسد به اختلافات فی ما بین این  دو وزارتخانه دیگر نمی توان همدلی و آبادی استان را داشته باشیم.همانطور که می دانید مدیریت استان در استاندار نمود پیدا می کند و باید پاسخگو باشد باید از انها پرسید چرا تاکنون پروژه ها به سرانجام نرسیده است؟


تاکنون مدیریت استان در زمینه سیستم دفع آبهای سطحی پروژه ایی داشته است؟


اصلا  پروژه ای در زمینه آبهای سطحی نداشتند چرا که همیشه وزارت کشور از نبود امکانات مالی می نالد  و  در حال حاضر فردی به عنوان شهردار انتخاب شده که تاکنون در هیچ جایی شهردار نبوده و فقط معاون فرهنگی شهردار سمت داشته است بنابراین باتوجه به اینکه تجریه مدیریتی ندارد نباید انتظار داشت که اهواز گل و بلبل باشد بنابراین یکی از اساسی ترین مشکلات در استان خوزستان آب های سطحی که تاکنون اقدام مناسبی برای رفع این مهم نشده است.


بنده به عنوان خبرنگاران از شما به عنوان نماینده گلایه دارم و چرا در این سالها برای خوزستانی ها اقدامی انجام نداده اید؟


من به شما حق می دهم، ما بارها از طریق تذکر و استیضاح برخورد کردیم ولی توسط هئیت رئیسه مجلس وتو شده به خصوص  رئیس مجلس و نواب رییس از انجام چنین استیضاح هایی جلوگیری می کنند.


وزارت نیرو در سال 96 مصوبه هیئت وزیران دارد که باید ظرف سه سال پروژه آب و فاضلاب استان خوزستان را برطرف کند به همین منظور استان را به بخش مرکزی اهواز،کارون،باوی و حمیدیه تقسیم کرد لیکن وزیر نیرو نتوانست در دولت اعتبارات خودش را جذب کند و از طرف دیگر مدیریت استان هم نتوانست اعتباری که سازمان برنامه و بودجه برای این پروژه اختصاص داده راجذب کند.


مثلا پروژه منطقه کوت عبدالله به دلیل فاضلاب درویشی فقط به خاطر 40 متر ،بیش از یک سال است که متوقف شده است. بارها و بارها وزارت نیرو از پروژه بازید کرده ولی به دلیل عدم تخصیص بودجه پروژه  تکمیل نشده مانده است.


نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که سازمان برنامه و بودجه بیشترین ضرر را به استان روا داشته، در بودجه سال 98 اعلام شد که استان خوزستان اولین ردیف بودجه کشور است و بیشترین بودجه را به ما اختصاص داده اند در صورتی که اینطور نیست بلکه ما 6ونیم کشوری هستیم، اگر ارقام نفت را با بودجه جمع کنیم  بودجه اول کشور می شویم.


طبق آماری که دارم در مرکز صد درصد بودجه 98 محقق شده اما فقط 46 درصد از این بودجه به استان پرداخت شده است.


از این 46 درصد بخش اندکی نقدی و بخش زیادی اسناد هستند که معمولا هم نسبت به اسناد مشکل ایجاد می کنند و پروژه ها به پیشرفت هایی که پیش بینی شده نمی رسند.ناگفته نماند این مبالغ عمدتا صرف حقوق و مزایا می شود و سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشد.


استان هایی که در طول سال نسبت به تحقق درآمد خودشان اقدامی نمی کنند بیشترین پرداختی را به آنها می دهند و همه جای ایران در حال آباد شدن است اما به این استان عامدانه 46 درصد فقط اختصاص داده اند و دولت مرکزی همیشه در زمینه بودجه در سه سال گذشته بی مهری کرده و پروژه ها به موقع به بهره برداری نمی رسد.


البته شما می توانید با استفاده از توانمندی پیمانکاران و بدون اتکا به بودجه دولتی برخی کارها مانند فاضلاب اهواز را جلو ببرید. همین کار تا حدودی در شهرداری قم انجام شده است و شهردار به جای پول به پیمانکاران ملک و زمین می دهد و در واقع با تهاتر کار را جلو می برد. چرا در استان شما اینکار انجام نمی شود؟


هر استانی که بخواهد به توسعه و آبادی در همه زمینه ها برسد، باید به دو موضوع که مکمل یکدیگر هستند توجه داشته باشد؛یکی مدیریت دلسوز و توانمند داشته باشد و دیگری مدیران و نمایندگان بتوانند بودجه استان را محقق کنند.اداره کردن یک شهر یا استان فقط به تحقق شدن یا نشدن بودجه ختم نمی شود بلکه باید یک مدیر مدبر هم داشته باشد.وقتی وزارت کشور شهرداری را انتخاب می کند که تاکنون سابقه مدیریتی نداشته، یعنی نقض قانون کرده است و وقتی حتی نمی شود وزیر کشو را برای اینگونه مسائل استیضاح کرد، استان هیچ گاه به توسعه دست پیدا نمی کند و دیگر صحبتی باقی نمی ماند. در همان قم که شما اشاره کردید آقای سقائیان نژاد شهردار هستند. ایشان استاد بنده در دانشگاه بودند. مدیری توانمند هستند . حتی معاون ایشان کسی است که قبلا شهردار بوده و خود آقای سقائیان نژاد هم قبلا شهردار اصفهان بودند. ایشان تحصیلکرده آمریکا و مدیری کاربلد هستند. نتیجه این می شود که در اداره شهر از همه امکانات به خوبی استفاده می کنند. اما در اهواز متاسفانه فردی شهردار است که قبلا معاون فرهنگی شهرداری بوده  و با نقض قانون از سوی وزارت کشور تائید شده است.


در مجموعه برای اداره کردن شهر و جذب منابع شیوه های زیادی وجود دارد.یکی از راه حل هایی که اشاره کردید تهاتر است اما این شیوه خیلی پایدار نیست، بنابراین در این دوره به اتفاق سایر همکاران  به دنبال جذب منابع پایدارتر رفتیم و بلاخره توانستیم  بخشی را  محقق کنیم . آن رقم پایدار مربوط به عوارض ناشی از آلایندگی است که وزارت نفت باید پرداخت کند.


چون وقتی شما می گوئید تهاتر، املاک ممکن است، تمام شود. املاک نامحدود و بی نهایت نیست که بتوانیم برای همیشه تهاتر کنیم اما ردیف بودجه یا حق آلایندگی را امروز گرفتیم  فردا هم می توانیم بگیریم . البته این را هم بگویم ، در این مورد هم مدیریت عالی استان اصلا اعتقادی به این ندارد که  حق آلایندگی باید پرداخت شود.وقتی  خود وزیر در مجلس صحبت کرد و گفت حق این استان، نماینده ها هم با توجه به ظرفیت تا جایی که امکان دارد این پول ها را به سمت استان تزریق کردند. انتظار می رود مدیریت استان برای قسط های بعدی تلاش کند و این قسط های به حق گرفته شود.


در اخر اگر نکته دارید بفرمایید.


شهرداری مناطقی را که تازه ساخته است باید به طور مهندسی بسازد. نباید اول خیابان را آسفالت کند و بعد از بارش باران یادش بیفتد که جوی رو باز یا سیستم دفع آبهای سطحی طراحی نکرده است. در این شرایط برای طراحی جوی باید آسفالت را کند که هزینه در هزینه می شود. کاملا پیداست شهردار تجریه مدیریت یک کلانشهر را ندارد در صورتی که در قانون آمده وزارت کشور برای کلانشهر باید مدیریتی انتخاب کند که حداقل در رزومه اش یک دوره مدیریتی داشته باشد.چرا وزیر مربوطه با حکم چنین فردی موافقت می کند، جای سوال دارد؟
کد N2306255

وبگردی