آفتاب

آلودگی هوا چرخه قاعدگی زنان را مختل می‌کند

آلودگی هوا چرخه قاعدگی زنان را مختل می‌کند

پژوهشگران فرانسوی می‌گویند قرارگیری در معرض ذرات معلق آلاینده هوا می‌تواند چرخه ماهیانه قاعدگی زنان را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه دانشمندان در انستیتوی پژوهش پزشکی فرانسه، اینسرم، رابطه‌ای بالقوه میان قرارگیری در معرض ذرات معلق آلاینده هوا و دوره طولانی «فاز فولیکولی» در چرخه‌های قاعدگی زنان را مشاهده کرده‌اند.

یک بررسی به‌وسیله دانشمندان آمریکایی در دانشگاه بوستون نشان داده بود که آلودگی هوا می‌تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. این پژوهش جدید به‌وسیله دانشمندان اینسرم به هدف یافتن شواهد بیشتر درباره این پدیده بود.

دانشمندان فرانسوی مشاهده کردند رابطه‌ای میان افزایش ذرات معلق آلاینده در هوا و مدت «فاز فولیکولی»، دوره پیش از تخمک‌گذاری در چرخه قاعدگی وجود دارد (در مقابل «فاز لوتئال» که دوره پس از تخمک‌گذاری در چرخه قاعدگی است). محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- تخمدان که زنجیره انتقال اطلاعات هورمونی مغز بین هیپوتالاموس در مغز، غده هیپوفیز (غده‌ای زیر هیپوتالاموس) و تخمدان‌ها است، تنظیم این فازهای چرخه قاعدگی را به عهده دارد.

رمی سلامه از انستیتوی علوم زیستی پیشرفته دانشگاه گرنوبل و همکارانش ۱۸۴ زن را از پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده نمی‌کردند، وارد این بررسی کردند. این زنان نمونه‌های ادرارشان را یک روز در میان گردآوری کردند تا پژوهشگران بتوانند میزان قرارگیری‌شان در معرض آلودگی هوا در طول یک دوره ۳۰ روزه پیش از یک چرخه قاعدگی ارزیابی کنند.

این دانشمندان همچنین میزان ذرات معلق و ماده آلاینده دی‌اکسید نیتروژن را بر اساس آدرس خانه این زنان و داده‌های ایستگاه‌های دائمی پایش کیفیت هوا تعیین کردند.

این بررسی نشان داد به ازای هر ۱۰ میکروگرم در مترمکعب ذرات معلق در هوا در طول یک دوره ۳۰ روزه پیش از یک چرخه قاعدگی افزایش در حدود ۰.۷ روز در مدت فاز فولیکولی رخ می‌دهد. در مقابل هیچ تغییری در مدت فاز لوتئال یا مدت کلی چرخه قاعدگی مشاهده نشد.

این دانشمندان می‌گویند یافته‌هایش با یافته‌های بررسی‌های پیشین مطابقت دارد که آلودگی هوا می‌تواند محوری را که در بدن زن چرخه قاعدگی را کنترل می‌کند و هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را که بر این محور تأثیر می‌گذارند، مختل کند.

البته این دانشمندان می‌گویند برای ثابت شدن این فرضیه لازم است بررسی‌هایی در جمعیت‌های بزرگ‌تر انجام شود.
کد N2303465

وبگردی