آفتاب

نگاهی بر انواع قطره چکان در کشاورزی مدرن امروز

نگاهی بر انواع قطره چکان در کشاورزی مدرن امروز

پیشرفت روز افزون صنایع مختلف من جمله صنعت کشاورزی می‌تواند نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد و محصولات باکیفیت‌تری روانه بازار کند.

آبیاری قطره‌ای که اخیرا بسیار مرسوم شده است یکی از نتایج مکانیزه شدن صنعت کشاورزی است. در این مقاله قصد نداریم در رابطه با تاثیرات این پیشرفت صحبت کنیم چرا که نتایج کاملا شهود بر این قضیه است که باید هر چه سریع‌تر به عنوان فرد یا موسسه‌ای که در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کنید به سمت مکانیزه شدن حرکت کنید.

نکاتی برای خرید قطره چکان کشاورزی

در سیستم آبیاری قطره‌ای یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها، قطره چکان آن می‌باشد. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر، یک راهنمای جزئی در مورد خرید قطره چکان بیان کنیم.

در قطره‌چکان‌ها آب به صورت قطره از یک نقطه خارج می شود. این وسیله اغلب توسط افراد با آبپاش بارانی اشتباه گرفته می‌شود. بحث آبپاش‌ها از این موضوع جدا است. این قطره چکان‌ها ممکن است به دو صورت در لوله لاترال نصب شوند.

روش اول قطره چکان‌های این لاین یا داخل لوله است که کارخانه سازنده آن را به فواصل مشخص و یا بر اساس سفارش در داخل لوله لاترال جای گذاری می کند.

روش دوم نیز قطره‌چکان‌های آن لاین یا خارج لوله‌ای هستند که به صورت جداگانه ساخته می‌شوند.

قبل از خرید قطره چکان کشاورزی بخوانید:

در زمان انتخاب و خرید قطره چکان مدل‌های مختلفی وجود دارد و شما برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. این فاکتور ها را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فشار ثابت یا متغیر سیستم آبیاری

قطره چکان مستقل از فشار بدون در نظر گرفتن تغییرات فشار در حین آبیاری، مقدار آب ثابتی را به طور منظم برای گیاهان و محصولات در نظر می‌گیرد. در حالی که قطره‌چکان وابسته به فشار کاملا به فشار آب در سیستم آبیاری قطره‌ای وابسته بوده و نسبت به این تغییرات واکنش نشان می‌دهد و باعث می‌شود، گیاهان مقدار آب یکسانی دریافت نکنند. در هنگام خرید قطره چکان باید این مورد را در نظر بگیرید.

تمیزی و کثیفی آب

نوع آب و تمیزی یا کثیفی آب استفاده شده در آبیاری قطره‌ای نیز فاکتور مهم بعدی است که باید به آن توجه داشت. اگر آب سیستم آبیاری شما از چاه، حوض، تانکر و … تهیه می‌شود حتما از قطره‌چکان‌هایی باید استفاده کنید که بتوان درپوش آن را جدا و تمیز کرد. همچنین در سیستم هایی که آب آن دارای املاح زیادی است از قطره چکانی که می‌توان آن را تمیز کرد استفاده کنید. اما اگر در این شرایط از قطره چکانی که قابلیت باز شدن درپوش و تمیز کردن آن وجود ندارد استفاده کنید، سیستم و قطره چکان‌های شما دچار گرفتگی شده و باید کل قطره چکان‌ها را تعویض نمایید و هیچ راه حل دیگری وجود ندارد.

شیب زمین

شیب زمین فاکتور دیگری است که تغییرات زیاد در آن موجب تغییر در فشار آب در سیستم آبیاری شده و می‌تواند نوع انتخابی قطره چکان را تخت الشعاع قرار دهد. وجود شیب و تغییر در فشار آب می‌تواند باعث تغییرات دبی خروجی هر قطره چکان شود. این عامل، عامل نگران کننده‌ای نمی تواند باشد اما اگر قصد آبرسانی به گیاهان‌تان در بستر یک زمین شیب دار دارید و خواهان رساندن مقدار آب مساوی به همه گیاهان هستید انتخاب قطره چکان مستقل از فشار می‌تواند این نگرانی را به حد صفر برساند.

این عوامل اغلب در فشار سیستم آبیاری قطره‌ای موثر هستند که می‌توان با در نظر گرفتن آن‌ها یک خرید هوشمندانه‌ انجام داد. البته دقت داشته باشید در دیگر سیستم‌های آبیاری من جمله سیستم‌های آبیاری هوشمند و یا در هنگام خرید آبپاش بارانی نیز بررسی این عوامل می‌تواند تعیین کننده باشد.

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در زمان خرید انواع قطعات کشاورزی در نظر گرفت، بررسی نوع آن‌ها می‌باشد. قطره چکان‌ها معمولا در مدل‌ها زیر موجود هستند.

قطره چکان با مجرای طولانی

این نوع از قطره‌چکان‌ها دارای مسیری طلانی و پر پیچ‌وخم جهت خروج آب هستند. احتمال گرفتگی و انسداد بالای آن، هزینه نگهداری و تعویض بالا، عدم صرفه اقتصادی و غیر قابل تعمیر بودن از معایب این نوع قطره چکان‌ها هستند.

قطره چکان صفحه‌ای

در این نوع، قطره چکان را همانند یک صندوق می‌سازند یعنی از انطباق چند صفحه که هر یک بر روی دیگری عمود است..

قطره چکان چند دهانه‌ای

این قطره چکان همانگونه که از اسمش پیدا است، دارای چند دهانه خروجی آب است. دهانه‌ها به یک لوله باریک متصل می‌شوند. این دهانه‌های قادر هستند آب را چند متر دور تر منتقل کنند...

قطره چکان دکمه‌ای

این نوع از قطره چکان‌ها از یک دهانه بسیار ریز و در حدود یک میلی‌متری ساخته می‌شوند که باید بر روی لوله‌های آبیاری و در محل‌های مشخص شده نصب گردند.

ما در سناپالیز این امکان را برای شما فرآهم کرده‌ایم بتوانید قطره‌چکان و همچنین انواع محصولات کشاورزی را به صورت آنلاین و با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید. از قسمت‌های مختلف سایت ما به آدرس www.Sanapaliz.com دیدن کرده و محصولات ما را نیز مشاهده کنید.


کد N2302242

وبگردی