آفتاب

راهنمای اجاره و رهن آپارتمان ، خانه و ویلا

راهنمای اجاره و رهن آپارتمان ، خانه و ویلا

در این مقاله قصد داریم مطالبی را عنوان کنیم که بتوان از آن به عنوان راهنمای اجاره و رهن آپارتمان ، خانه و ویلا استفاده کرد.

خانه یعنی داشتن حس آرامش و با توجه به وضعیت اقتصادی، خرید خانه برای خیلی از افراد جامعه در حال حاضر غیر ممکن یا دور از انتظار است  و ناچار به اجاره و رهن هستند به همین دلیل برای داشتن حس آرامش و راحتی خیال لازم است هنگام اجاره و رهن آپارتمان و یا حتی اجاره و رهن خانه و  ویلا به نکات زیر توجه کنیم .




موقع اجاره و رهن آپارتمان حتما این نکته را در نظر داشته باشید که در محل هایی دنبال آپارتمان بگردید که در آن اطراف خانه و یا آپارتمانی در حال ساخت نباشد به تعداد افراد و خانوارهای ساکن در آپارتمان هایی که قصد اجاره آن را دارید توجه کنید زیرا کم یا زیاد بودن خانوار ها هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند که حتما باید مد نظر قرار بگیرند. در ساختمان هایی با تعداد واحد های بالا با توجه به وجود مدیر ساختمان نیازی به پیگیری مسائل مربوط به ساختمان توسط شما نیست زیرا این وظیفه را مدیر آپارتمان عهده دار شده است و این را هم باید مد نظر داشت که ساختمان هایی با تعداد واحد های کمتر به طبع از آرامش بیشتری نسبت به ساختمان های پرجمعیت برخوردارند. یکی دیگر از مواردی که باید هنگام اجاره و رهن آپارتمان به آن توجه داشته باشید بررسی راه پله ها ، انبار، حیاط و نمای ساختمان است و حتما هنگام اجاره قید شود که حق استفاده از پارکینگ را دارید و نسبت به مشخص نمودن جایگاه پارکینگ خود با صاحب خانه به طور واضح اشاره شود و حتی الامکان با همسایه ها هماهنگ شود و به شمالی یا جنوبی بودن ساختمان توجه کافی داشته باشید . ساختمان های شمالی داری نمای بیرونی بهتری هستند و ساختمان های جنوبی دارای امنیت بیشتری می باشند. به سایر درب های ورودی ساختمان ، سایز در واحد و پهنای راه پله ها توجه کنید زیرا در صورت عدم توجه هنگام اسباب کشی شما را با چالش ها و دردسر های بزرگی مواجه می کنند.


در صورتی که قصد اجاره و رهن خانه و ویلا دارید و صاحب خانه هم در آن خانه سکونت دارد حتما قبل از اجاره از همسایه ها در مورد اخلاق صاحب خانه پرس و جو کنید تا در آینده با مشکل روبرو نشوید.


اولویت خود را هنگام اجاره و رهن آپارتمان یا اجاره و رهن خانه و ویلا بر ساختمان های خالی از سکنه قرار دهید زیرا هم عیوب ساختمان راحت تر قابل تشخیص است و هم برای نقل مکان به آنجا با مشکل تخلیه دیرهنگام مستاجر قبلی روبرو نخواهید شد.


یکی دیگر از موارد که باید به آن توجه کرد عدم اجاره و رهن خانه و ویلا یا آپارتمان نوساز یا خیلی قدیمی است. زیر خانه های نوساز قیمت بالایی دارند و در برخی موارد نیاز است خودتان بخش هایی را به آن اضافه کنید و خانه های خیلی قدیمی هم هزینه های نگهداری بالایی دارند. خانه های 3-10 سال بهترین گزینه برای اجاره و رهن خانه و ویلا یا اجاره و رهن آپارتمان هستند.


بسیاری از موجر ها با ثبت آگهی در سایت های مشاورین املاک و یا روزنامه های کثیر الانتشار کار را برای پیدا کردن اجاره و رهن آپارتمان مورد نظرتان بسیار ساده کرده و شما با بررسی و جستجو میتوانید بهترین گزینه ها را پیدا کنید و یا حتی شما نیز برای اجاره و رهن آپارتمان و یا حتی اجاره و رهن خانه و ویلا اقدام به ثبت آگهی در این سایت ها نمایید . بسیاری از مستاجرین برای  اینکه زودتر به پول ودیعه خود برسند در سایت ها یا روزنامه ها اقدام به ثبت آگهی می کنند که شما میتوانید در این موارد بی واسطه و دلال خانه مناسب خودتان را بیابید.


هنگام اجاره و رهن آپارتمان و خانه حتما به امکانات محله از قبیل نزدیک بودن به مدرسه فرزندانتان ، مراکز خرید و مسیر حمل و نقل عمومی توجه کنید و هنگام بازدید خانه یا آپارتمان مواردی از قبیل سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان، فشار آب، سرویس بهداشتی، وضعیت ظاهری خانه ، سالم بودن شیر آلات ، لوستر ها و سیستم روشنایی اطمینان حاصل کنید زیر بعد از تنظیم قرارداد تمامی موارد بالا به عهده شما خواهد بود.




یکی دیگر از اصلیترین و اساسی ترین نکات که باید به آن اشاره کنیم نحوه تنظیم قرارداد است . تنظیم قرارداد و توجه به چند و چون آن از مهمترین بخش های اجاره و رهن به شمار می آید. در هنگام اجاره به وضعیت ظاهری ساختمان اشاره شود و در صورت عیوبی از قبیل خرابی حتما در قرارداد آنها رو بنویسید تا پس از پایان قرارداد ملزم به بازسازی آنها نشوید. قرارداد را حتما در یکی از مشاورین املاک تنظیم نمایید شاید اینکار برای شما هزینه ای در بر داشته باشد اما از وجاهت قانونی برخوردار است که در صورت مشکل میتوان به آن استناد کرد.


در هنگام تنظیم قرارداد مبلغ ودیعه ، تاریخ شروع قرارداد ، تاریخ تخلیه، حق استفاده از پارکینگ و انبار و مبلغ دقیق اجاره قید شود و در صورت لزوم موارد از قبیل خرابی بخشهایی از ساختمان یا موارد دیگر حتما در متن قرارداد درج شود.


در انتها به نکاتی که در این راهنما پرداخته شد به صورت تیتر وار اشاره می کنیم:


• عدم مجاروت با ساختمان های در حال ساخت


• تعداد واحدها و جمعیت ساختمان


• بررسی وضعیت ساختمان و ساکنین آن


• نورگیر بودن ساختمان


• خالی بودن واحد یا خانه


• داشتن حق پارکینگ و انبار


• عدم اجاره خانه های نوساز یا خیلی قدیمی


• درب های ورودی و به طبع آن امنیت ساختمان


• وضعیت و امنیت محله و امکانات رفاهی آن


• جستجو و ثبت آگهی در سایت ها و روزنامه ها


• تنظیم صحیح قرارداد



امید است که با توجه و رعایت کردن نکات مندرج در این  مقاله به عنوان راهنمای اجاره و رهن آپارتمان ، و اجاره و رهن خانه و ویلا بتوانید آپارتمان یا خانه مناسب خود را رهن و اجاره کرده و از آرامشی که نصیبتان می شود لذت ببرید.



منبع : تراکت – مرجع آگهی ها و نیازمندیهای کشور
کد N2287504

وبگردی