آفتاب

مقایسه یادگیری از طریق کتاب و آموزش آنلاین

مقایسه یادگیری از طریق کتاب و آموزش آنلاین

آموزش آنلاین سال‌هاست تبدیل به رقیبی جدی برای یادگیری کلاسیک شده است. در این نوشته به مقایسه دو روش یادگیری از طریق کتاب و آموزش آنلاین می‌پردازیم.

مقایسه یادگیری از طریق کتاب و آموزش آنلاین


در سال‌هایی نه چندان دور، کتاب‌ها تنها مرجع آموزش و یادگیری بودند.

در عمل دانش از طریق کتاب گسترش می‌یافت و از این طریق آموخته می‌شد.

کتاب‌ها به واسطه قرن‌ها رشد و توسعه، تبدیل به ابزاری مطمئن، مفید و کاربردی شده‌اند.

ابزاری که یادگیری را برای هر کسی ساده و امکان پذیر کرده است.

هنوز هم کتاب را می‌توان مهم‌ترین منبع انتقال دانش دانست؛ اما در زمینه یادگیری این روزها کتاب‌های کلاسیک، رقبای قدرتمندی را در کنار خود احساس می‌کنند.

یادگیری الکترونیک یا آموزش آنلاین که از طریق سایت یا سامانه آموزش مجازی ارائه می‌شود؛ از جمله این رقبای قدرتمند است که در فاصله کمتر از دو دهه از حضور جدی خود در فضای آموزشی جهان، تبدیل به یکی از بهترین روش‌های فراگیری هر دانشی تبدیل شده است.

در این نوشته می‌خواهیم دو روش یادگیری از طریق کتاب و آموزش آنلاین را با یک‌دیگر مقایسه کنیم.

مطالعه عمیق یا یادگیری سریع


کتاب‌ها به ما اجازه می‌دهند تا با سادگی بیشتری مطالعه‌ای عمیق داشته باشیم.

هنگام مطالعه می‌توانید به سادگی هر بخشی را کندتر یا تندتر بخوانید؛ بخشی را با تمرکز بیشتر مطالعه کنید و یا مطالعه آن را تکرار نمایید.

این موارد در آموزش آنلاین نیز وجود دارد؛ اما به این سادگی نیست.

در مقابل یادگیری از طریق آموزش آنلاین اجازه می‌دهد یادگیری مباحث چند بعدی ساده‌تر انجام شود.

به عنوان مثال یک ویدئوی آموزشی آنلاین به دلیل بهره بردن از فرمت‌های گوناگون محتوا در کنار یک‌دیگر توانایی انتقال پیام بالاتری دارد.


یادگیری اصول و پایه‌ها در مقابل کاربردها


مباحث خاص که نیاز به شرح کافی داشته و باید با منابع گوناگون مستند شود، معمولا از طریق کتاب بهتر منتقل می‌شوند. در حالی که مباحث مربوط به آموزش‌های کاربری از طریق مدیاهای دیجیتال بهتر آموخته می‌شوند.

به همین دلیل به عنوان مثال در زمینه آموزش برنامه نویسی، اصول پایه که شامل مفاهیم ریاضی است از طریق کتاب بهتر منتقل می‌شود؛ در حالی که مفاهیم عملکردی سینتکس‌های برنامه‌ریزی به کمک روش‌های آموزش آنلاین سریع‌تر انجام می‌شود.


توسعه دانش یا انتقال دانش


با رشد روش‌های آموزش آنلاین، این روزها کتاب‌های علمی، بیش از آنکه منبعی برای یادگیری باشند؛ منبعی برای توسعه دانش به صورت مستند و قابل اتکا هستند.

در واقع با وجود اهمیت فراوان آنها به عنوان مستندات علمی، دیگر مانند گذشته در زمینه آموزش مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و روشی برای توسعه مرزهای دانش هستند.

این در حالی است که آموزش آنلاین با افزایش دسترسی به منابع و روش‌های متنوع یادگیری، ابزاری ارزان، سریع و مفید برای انتقال دانش و گسترش آن در میان افراد است.

هزینه‌های یادگیری


یادگیری همیشه هزینه داشته است.

خرید ابزارها و منابع آموزشی، حضور در کلاس درس، هزینه‌های رفت و آمد و... همگی از جمله هزینه‌های یادگیری هستند. یادگیری از طریق کتاب نیز واجد این ویژگی است.

در عمل یک کتاب به تنهایی نمی‌تواند شما را از حضور استاد و کلاس درس و... بی نیاز کند. در مقابل آموزش آنلاین فضایی را فراهم می‌کند تا با کاهش هزینه‌های یادگیری، با کیفیتی بالاتر به افزایش دانش و توانایی خود در زمینه مدنظر بپردازید.

مکمل بودن و حق انتخاب


در نهایت هر فردی با توجه به ویژگی‌های شخصی خود نیز می‌تواند دست به انتخاب روش مطالعه و یادگیری بزند.

از سویی روش‌های یادگیری با یک‌دیگر در تضاد نیستند.

بنابراین می‌توان از کتاب در کنار آموزش آنلاین استفاده کرد و علاوه بر یادگیری سریع مباحث، درک عمیق‌تری از آنها داشت.



کد N2282122

وبگردی