آفتاب

سعدالله زارعی: جریان‌های سیاسی عراق جایگاه کشور را قربانی مطامع زودگذر نکنند

سعدالله زارعی: جریان‌های سیاسی عراق جایگاه کشور را قربانی مطامع زودگذر نکنند

یک کارشناس مسایل منطقه گفت: گروه‌های مختلف عراقی به ویژه شیعیان مراقب دشمنان غربی و حامیان عرب آنها باشند چرا که آنها می‌خواهند با اختلاف افکنی در فضای داخلی این کشور، عراق را از حرکت به سمت تبدیل شدن به یک قدرت در منطقه بازدارند.



سعدالله زارعی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات و اعتراضات مردمی در عراق با تاکید بر این‌که بر خلاف تحولات و تظاهرات لبنان، اعتراضات مردمی در عراق در حال فروکش کردن و روند خشونت رو به کاهش است افزود: بیانیه‌ای که به طور جداگانه از سوی ائتلاف فتح، دولت قانون و جریان حکمت ملی عراق صادر شد در کنترل و آرام کردن فضای اعتراضات در عراق به شدت تاثیرگذار بود.

وی با اشاره به انتخابات پارلمانی اخیر در عراق و گروه‌هایی که بین دو جریان حاکم در پارلمان قرار گرفته بودند اظهار کرد: جریانی که سعی داشت با عنوان مبارزه با فساد، معرف کل مردم عراق باشد به طبقه‌ای از عراقی‌ها تبدیل شد و این عملا تظاهرات را از جنبه ملی خارج و به آن جنبه سیاسی و گروهی داد. اکنون نیز با بیانیه‌ای که سه گروه مهم در پارلمان و حکومت عراق منتشر کردند تظاهراتی که داشت جنبه ملی پیدا می‌کرد جنبه گروهی و سیاسی چند حزب و گروه به خود گرفت.

این کارشناس مسایل منطقه گفت: می‌توان با درایت از رهبران گروه‌هایی که به تظاهرات در عراق ادامه می‌دهند خواست تا با گفت‌وگو و مذاکره خواسته‌هایشان را بیان کنند و آنها را نیز به مشارکت فعال در عرصه سیاسی دعوت کرد.

زارعی تاکید کرد: عراقی‌ها باید درک کنند که حکومت نوپای آنها با فدارکاری باقی می‌ماند و گروه‌های مختلف در شرایطی که کشورشان درگیر انواع فتنه‌هاست باید وحدت و همگرایی خود را برای حل مشکلات حفظ کنند. مخصوصا این‌که عراقی‌ها از دید غربی‌ها و متحدان عرب آنها ظرفیت تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای را دارند. دشمنان عراق نمی‌خواهند عراق را در این جایگاه و ظرفیت ببینند و تنها چیزی که مانع از تبدیل شدن عراق به یک قدرت منطقه‌ای است،‌ اختلاف و درگیری داخلی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلف عراقی به ویژه شیعیان که در آینده عراق نقش دارند نباید جایگاه کشورشان را قربانی برخی مطامع و منافع زودگذر سیاسی و جناحی کنند.
کد N2273707

وبگردی