آفتاب

آسیب رساندن دود سیگار محیطی به چشم‌های کودکان

آسیب رساندن دود سیگار محیطی به چشم‌های کودکان

یک بررسی جدید نشان می‌دهد سیگار کشیدن در کنار کودکان ممکن است به بینایی چشم‌های آن‌ها که هنوز دارد رشد می‌کند، آسیب بزند.

به گزارش هلث‌دی نیوز دود سیگار محیطی یا به‌اصطلاح «دود دست‌دوم» از مدت‌ها پیش با افزایش خطر سرطان و سکته مغزی در بزرگ‌سالان، آسم، عفونت‌های ریوی و نشانگان مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) در کودکان مربوط شده است. اکنون خطر ایجاد تغییرات در چشم کودکان که ممکن است به مشکلات بینایی منجر شود، به فهرست خطرات قرار گرفتن در معرض دود سیگار محیطی افزوده می‌شود.

پژوهشگران هنگ‌کنگی در این بررسی جدید دریافتند که در کودکانی که در معرض دود سیگار محیطی هستند، به‌طور خاص دچار نازک شدن لایه مشیمیه، لایه‌ای از بافت حاوی رگ‌های خونی نازک تغذیه‌کننده چشم می‌شوند.

دکتر جیسون یام، استادیار چشم‌پزشکی و علوم بینایی در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ و سرپرست این تحقیق گفت: «نتایج ما بیانگر اثر بالقوه زیان‌بار دود سیگار محیط بر سلامت و رشد چشم کودکان است.

یک عارضه احتمالی نازک شدن مشیمیه چشم، عارضه «ماکولوپاتی» است، یعنی تخریب شدن «لکه زرد»، حساس‌ترین بخش شبکیه پرده حساس به نور در عقب چشم است که باعث می‌شود دید مرکزی به‌طور پیش‌رونده‌ای از دست برود.

البته این بررسی ثابت نمی‌کند که دود سیگار محیطی علت نازک شدن مشیمیه چشم است و فقط ارتباط این دو را نشان می‌دهد.

در این بررسی ضخامت مشیمیه چشم‌های ۱۴۰۰ کودک ۶ تا ۸ ساله که برخی از آنان در معرض دود سیگار محیطی بودند، اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که کودکان در معرض دود سیگار محیطی نسبت به کودکان در معرض دود سیگار نبودند، مشیمیه نازک‌تری دارند.

میزان نازک شدن مشیمیه به‌طور مستقیم با میزان قرار گرفتن کودکان به دود سیگار محیطی ارتباط داشت، به‌طوری‌که قرار گرفتن در معرض هر یک نخ سیگار در روز با کاهش نیم میکرونی در ضخامت مشیمیه چشم همراهی داشت. هر میکرون معادل یک‌هزارم میلی‌متر است.

جالب اینکه مشیمیه چشم‌های والدین سیگاری این کودکان نیز نازک‌تر بود.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها نگران‌کننده هستند، چراکه دوره ۶ تا ۸ سالگی مرحله اساسی در رشد بینایی کودکان است.

هنگامی‌که کودک ۱۰ سالگی را می‌گذراند، تغییراتی که در چشمش ایجاد شده است، دائمی می‌شود، بنابراین هر چیز غیرطبیعی که قبلاً در چشم رخ داده باشد، به مشکلی دائمی در مسیرهای بینایی تبدیل خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند گرچه این بررسی ثابت نمی‌کند که دود سیگار محیطی باعث آسیب دائمی چشم کودکان می‌شود، اما بهتر است کودکان را از دود سیگار دور نگهداشت.

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که در بزرگ‌سالانی هم که در معرض دود سیگار محیطی هستند، خطر دچار شدن به عارضه «تحلیل رفتن لکه زرد چشم مربوط به افزایش سن» و سایر مشکلات بینایی بیشتر می‌شود.
کد N2268736

وبگردی