آفتاب

سرپرست آژانس انرژی اتمی از بهبود همکاری ایران خبر داد

سرپرست آژانس انرژی اتمی از بهبود همکاری ایران خبر داد

سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون ارائه جزئیات از بهبود همکاری‌های ایران با این نهاد خبر داده و گفته "مسائل حل‌نشده باقی‌مانده" اما "قدمی در مسیر درست" برداشته شده است.

کورنل فروتا، که پس از درگذشت یوکیا آمانو سرپرست آژانس شده، روز جمعه گفت: "تعامل‌هایی در جریان است. این یک روند است... نمی‌توانم پیشاپیش درباره نتیجه آن قضاوت کنم. تعامل به معنی حل کامل مسائل نیست، اما این قدمی در مسیر درست است."

خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز می‌گویند اظهارات آقای فروتا به انبار تورقوزآباد ایران برمی‌گردد.

آقای فروتا گفته پیشرفت مورد اشاره‌اش به درخواست ماه گذشته‌اش برای اقدام از طرف ایران برمی‌گردد.

دبیر آژانس گفت اقدامی که از ایران خواسته، به کاهش اجرای تعهدات ایران در برجام مربوط نیست. سرپرست آژانس حاضر به توضیح بیشتر در این باره نشد.

خبرگزاری‌های غربی رویترز و فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها در وین، مقر آژانس، نوشته‌اند که موضوع مورد اشاره سرپرست آژانس به گزارش‌ها از یافتن آثار اورانیوم در انباری در تورقوزآباد، در جنوب تهران است.

نخستین بار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مدعی فعالیت هسته‌ای مخفیانه ایران در این محل شد. چندی پیش گزارش‌های تاییدنشده‌ای از یافتن آثار اورانیوم در این محل منتشر شد.

کورنل فروتا در هفته‌های اخیر با مقام‌های ارشد ایرانی، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرده است. او پیشتر با ذکر اینکه "زمان حیاتی است" خواهان "اقدام سریع" ایران شد.

آقای فروتا روز جمعه گفت: "فکر می‌کنم پیامی که در سپتامبر و همچنین در جریان سفرم به تهران دادم، از طرف مقام‌های ایرانی فهمیده شده و در نتیجه درباره موضوعاتی به خصوص تعامل داریم."
کد N2258341

وبگردی