آفتاب

پروژه‌های نیمه‌تمام پایتخت تا سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود

پروژه‌های نیمه‌تمام پایتخت تا سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ پروژه عمرانی در پایتخت در حال اجراست، تاکید کرد: تمام پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام شهر تا سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، صفا صبوری دیلمی روز دوشنبه در جلسه دوشنبه‌های پاسخگویی با محوریت پروژه‌های اولویت دار عمرانی پایتخت توضیح داد: تلاش می کنیم تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تمام پروژه های نیمه تمام تکمیل شوند البته بجز برخی پروژه ها که مشارکتی هستند.


وی ادامه داد: برخی از پروژه ها سنواتی هستند و چند سال طول می کشد، مثل بزرگراه امام علی که در یک دوره چندساله احداث شد.


به گفته صبوری، از ابتدای امسال تا کنون چهار پروژه نیمه تمام تکمیل شده است.


معاون شهردار با بیان اینکه پنج پروژه اصلی ما اولویت دار و نیاز اصلی شهر است، تصریح کرد: پروژه کوی نصر تا پایان سال، استاد معین تا ۲۲ بهمن، فاز نخست پروژه های شهیدبروجردی و شهیدرستگار در صورت حل معارضین ملکی تا پایان سال و پروژه ۳۰ هزار متری فرهنگی رازی در کنار برج طغرل تا پایان دهه فجر تکمیل می شود.


وی همچنین گفت که پروژه احداث لاین کندرو بزرگراه نواب که مدت ها زمین مانده و ترافیک شدیدی ایجاد کرده بود، اول تیر تمام شد.


صبوری افزود: از ابتدای سال تاکنون ۴ پروژه عمرانی در شهر تهران به بهره برداری رسیده و براساس مدل های که در دست شهرداری است پروژه های جدید را شروع می کنیم؛ مثل پل تقاطع غیرهمسطح گاز و لشکری که تا ابتدای ماه ربیع الاول در منطقه ۲۱ تهران افتتاح می شود.


وی همچنین با اشاره به عملیات احداث پروژه بزرگراه شهید شوشتری توضیح داد: طبق مصوبه شورا این پروژه باید مشارکتی انجام شود و در این خصوص فراخوان برای مشارکت بخش خصوصی داده شده است.


صبوری ادامه داد: هنوز موانع محیط زیستی پروژه شوشتری برطرف نشده چرا که بخشی از آن باید از جنگل ها و منابع طبیعی رد شود و بعد از صدور مجوزهای لازم و درصورتی که بخش خصوصی تمایلی به مشارکت نداشت به شورا پیشنهاد می دهیم که این پروژه را خودمان از محل اخذ عوارض بسازیم.


وی با بیان اینکه پروژه شهید رستگار باعث می شود تا رینگ آزادراهی جنوب تهران تکمیل و ترافیک بزرگراه های بسیج و افسریه با اتصال بزرگراه آزادگان به امام رضا(ع) برطرف شود، گفت: البته این پروژه هم معارضینی دارد که باید رفع شود و نتیجه اجرای این پروژه این می شود که کسانی که بخواهند از شرق کشور به غرب یا برعکس بروند دیگر وارد تهران نمی شوند.


صبوری همچنین گفت که برای ادامه بزرگراه صیاد شیرازی برنامه هایی داریم تا به اتوبان آزادگان متصل شود.


۱۱۳۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه های عمرانی تهران


معاون شهردار تهران همچنین در خصوص هزینه نگهداری پل های تهران گفت: ۷۰۰ پل ماشین رو در سطح پایتخت وجود دارد که در یک بازه زمانی مشخص از آنها بازدید و نگهداری می شود.


وی ادامه داد: هر هزینه ای که در شهر می شود از شهروندان گرفته می شود اما  یک وقتی شهرداری تصمیم می گیرد از بازدیدکنندگان باغ پرندگان پول بگیرد یا اینکه از بازدیدکنندگان پارک آب و آتش پولی نگیرد؛ در خصوص آزادراه ها و اتوبانها هم همین طور است و شهرداری و شورای شهر تصمیم می گیرند که از جایی عوارض را چگونه بگیرند.


معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تصریح کرد: حالا چرا کسی که ماشین ندارد باید عوارض نگهداشت پل صدر را بدهد که تصمیم گیری با شهرداری و اعضای شورای شهر تهران است.


به گفته صبوری، معاونت فنی و عمرانی برای پروژه های که قرار است امسال به نتیجه برسد یک هزار و  ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه گرفته است.


 ابر پروژه های شهری را اجرا می کنیم


معاون شهردار تهران در پاسخ به یکی از خبرنگاران که چرا دیگر ابر پروژه ای در پایتخت انجام نمی شود، گفت: امروز  در تهران ابر پروژه انجام می دهیم و  حدود صد طرح در دست طراحی است که خیلی از آنها بزرگ و برخی خیلی کوچک هستند.


وی با بیان اینکه طرح های شهری به واسطه نیازهای شهری تهیه و اجرا می شوند، افزود: امروز پروژه ای در دست داریم که حتی از پروژه پل صدر هم بزرگتر است و به محض نیاز شروع به اجرا می شود.


به گفته صبوری، پروژه های بزرگ همیشه در تهران بوده و هست و پروژه شهید بروجردی یکی از این پروژه هاست که از سال ۸۸ شروع شده و تا ۹۶ ادامه داشته اما درصدی که طی ۲ سال گدشته در این پروژه پیشرفت داشتیم برابر آن عددی بوده است که در آن هشت سال پیشرفت داشته اند.


وی ادامه داد: ابر پروژه دیگری که در دست احداث داریم فاز دوم دریاچه چیتگر  است که طراحی آن را سال گذشته به مسابقه گذاشتیم و تکمیل آن حدود ۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.


صبوری افزود: اگر این ابر پروژه را آغاز کنیم شاید اجرای اصلی آن به دوره بعدی مدیریت شهری برسد.


معاون شهردار تهران همچنین خطاب به خبرنگاران گفت: اعتبارات عمرانی ۳۰ سال گذشته را جمع کنید و تقسیم بر تعداد سال‌ها کنید؛ قول می دهم همین امسال ما بیشتر از این عدد هزینه کرده ایم و کارهای عمرانی انجام دادیم.


وی افزود: در سال های ۹۲ و ۹۳ بودجه خاصی در تهران صرف شد و یک سری پروژه بزرگ اجرا شده است اما بعد از آن دوباره کار وسیعی انجام نشد.


به گفته صبوری، دست شهرداری تهران برای کارهای جهشی بسته است چراکه یک سری بدهکاری وجود دارد که کمتر پیمانکاری حاضر است به پروژه ها بیاید و کار کند.


وی درخصوص طرح جمع آوری آبهای سطحی شهر تهران نیز گفت: شرکت خاکریز آب ما حدود ۲۵ پروژه دارد که همه اینها در مسیرهای رودخانه ای تهران فعال است.


صبوری گفت: اعتبارات شرکت خاکریز آب ۳۰۰ درصد افزایش داشته است زیرا بحث عبور ایمن سیلاب از تهران مهم است اما بپذیرید که وقتی یک جایی این شکلی بودجه اش افزایش پیدا کرد در جای دیگر کمی اعتبارات کاهش پیدا می‌کند.


ترمینال شرق آماده بهره برداری نیست


معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگر سخنان خود با رد پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه ترمینال شرق پایتخت توضیح داد: امسال بودجه مشارکتی برای پروژه ترمینال شرق در نظر گرفتیم اما این پروژه یک سری ساختمان است و تا کنون تنها یک ساختمان از این مجموعه حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.


وی ادامه داد: هیچ یک از آسانسورها و پله برقی های این پروژه نصب نشده در حالی که ۲۰ درصد کل بودجه آن پایانه باید صرف آسانسور و پله برقی بشود.


صبوری تصریح کرد: قرار بود ایستگاه متروی اشراق به ترمینال وصل شود اما مگر این اتصال یک روز و دو روزه انجام می شود؟


وی خطاب به خبرنگاران تاکید کرد: ترمینال یک مجموعه پروژه است نه یک ساختمان و باید در خبررسانی در این خصوص توجه بیشتری شود.


صبوری ادامه داد: ترمینال فقط یک ساختمان بلیت فروشی نیست و باید اورژانس، آتش نشانی، پلیس و حمل و نقل عمومی به آنجا برسد و سپس به بهره برداری برسد.


مشکلات سرمایه گذاری در پروژه های شهری


معاون شهردار تهران درخصوص میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز گفت: در حوزه سرمایه گذاری برای انجام پروژه های عمرانی کار به عهده سازمان مشارکت‌های شهرداری تهران است البته متاسفانه در یکی دو سال اخیر سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های شهری کم بوده است.


صبوری خاطرنشان کرد: مشکل اصلی هم بحث تحریم ها و نگرانی مردم از سرمایه گذاری است و سرمایه گذاران وقتی این جنگ اقتصادی ناعادلانه را می بینند می ترسند که در این پروژه ها سرمایه گذاری کنند.


معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین گفت که چون هنوز مدل عوارض گرفتن از بزرگراه ها در کشور ما جا نیافتاده است طبیعی است که سرمایه گذار میل و رغبتی برای ساخت بزرگراه نداشته باشد.


وی افزود: ما یک طرح جامع جمع آوری آبهای سطحی داریم که رودخانه های شهر تهران از این بعد دیده می شود که حوضچه های تعدیل سیلاب داشته باشند و آب را ایمن به پایین دست شهر برسد.


به گفته صبوری، در این کار یک حریم هایی برای رودخانه مشخص و مراقب می کنیم تا کسی داخل این حریم‌ها چیزی نسازد.


وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حریم رودخانه کن یک سری باغات وجود دارد  اما چیزی در این باغ ها ساخته نمی شود اما از قبل داخل این باغات یک سری ساختمان‌هایی بوده که امروز به شکل توسعه ای این ساختمان‌ها افزایش پیدا می‌کند که باز هم تخلف است.


فرونشت تهران چندصد ساله است


وی در خصوص موضوع فرونشست‌ها نیز گفت این بحث بسیار مفصل است و امروز و دیروزی هم نیست بلکه سال‌ها مطرح است اما امروز کمی بیشتر به آن توجه شده است.


معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران توضیح داد: اینگونه نیست که یک شبه تهران یک متر نشست پیدا کند بلکه مثل سایر اتفاقات زمین شناسی این اتفاق در یک زمان چند صد ساله خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: وقتی عنوان می شود فرونشست یک اتفاق مدت دار است پس باید به صورت دائمی هم برای رفع آن تصمیم گیری و کار اجرایی انجام دهیم.
کد N2255908

وبگردی