آفتاب
همزمان با هفته دفاع مقدس معرفی شد؛

بسته کتاب «دفاع مقدس»؛ حضور از جان گذشتگان در «متن»

بسته کتاب «دفاع مقدس»؛ حضور از جان گذشتگان در «متن»

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برخی از تولیدات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این موضوع معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، بسته کتاب «دفاع مقدس» از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی شد. کتاب‌های معرفی شده در این خبر، از نظر ساختار و نوع روایت نزدیک به ادبیات داستانی‌اند و به دلیل همین ویژگی مخاطب با آنها ارتباط بهتری برقرار می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای ثبت و ماندگاری و همچنین زنده نگه داشتن یاد دلاورمردان و شیرزنان عرصه دفاع مقدس تبدیل کردن آنها به «متن‌»های زنده است. متن‌هایی که محدودیت زمانی و مکانی ندارند.

دزفول در جنگ

«برخی از کارها، به جز همت، دل شیر می‌خواهد، شیر پاک خوردن می‌خواهد و ایمان؛ ایمان به درستی راه تا بگویی: «به امام نگویید که چقدر کشته داده‌ایم؛ نکند خدای ناکرده، دل امام آزرده شود. به امام بگویید که مردم دزفول هنوز فرزندان زیادی دارند تا در راه دفاع از کشور و انقلاب فدا نمایند.» و افتخار کنی که دزفولت، در طول جنگ، در صدر فهرست رادیو بغداد از شهرهایی باشد که در هر روز می‌خواهند بمبارانش کنند!» این برشی کوتاه از کتاب «دزفول در جنگ» است. این اثر که مشتمل بر ۱۱۰ عنوان داستان کوتاه از دزفول و مردمش در دوران جنگ تحمیلی است، می‌کوشد با زبانی ساده و قابل فهم، تصویری کامل از وضعیت دزفول در دوران جنگ تحمیلی ترسیم کند.

«دزفول در جنگ» به قلم هادی طحان نظیف و مجید بذرافکن، توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

سرپل ذهاب در جنگ

این اثر ۳۴۰ صفحه‌ای که در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان نگاشته شده است، توصیفی است از پایداری و پایمردی مردم سرپل‌ذهاب در دوران دفاع مقدس. در این کتاب ابتدا وضعیت تاریخی و جغرافیایی سرپل ذهاب تشریح شده و سپس شرح عملیات‌ها، مقاومت‌ها و حماسه‌سازی‌های مردم این مرز و بوم روایت شده است. در صفحات پایانی کتاب نیز، اشاراتی کوتاه به زندگی برخی از شهدای شاخص این شهر شده است.

«سرپل ذهاب در جنگ» به قلم فریبا انیسی در قطع پالتویی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

شقایق‌های کوچک

دفاع مقدس پر از داستان‌های حماسی است؛ حماسه‌هایی که اغلب جوانان و نوجوانان خالق آن بوده‌اند. «شقایق‌های کوچک» می‌کوشد با قلمی روان به شرح داستان‌ها و حماسه‌سازی‌های شهدای کم سن و سال بسیجی در دوران جنگ تحمیلی بپردازد. این اثر گرچه شخصیت‌هایی خیالی دارد، اما حوادث و اتفاق‌هایی برگرفته از حقیقت است که نویسنده با ظرافتی خوب، از دل آنها داستانی جذاب خلق کرده است.

این اثر به قلم زهرا عامری نگاشته شده است.

توپ‌ها دهل می‌زنند

«توپ‌ها دهل می‌زنند» داستان‌واره‌ای است که وضعیت شهر مرزی مهران را در دوران جنگ تحمیلی روایت می‌کند. این اثر به قلم محمدعلی قاسمی از دل داستان‌ به خوبی شرایط آن روزها را به تصویر می‌کشد.

این اثر در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

مردی که سایه نداشت

«از صدای محمد موج تمنای یک دلاور تنها شنیده م‌یشد: او فریاد می‌زد: به مسئولان بگویید نیرو هم نمی‌خواهیم، فقط مهمات بدهید. ما با همین تعداد می‌توانیم مقاومت کنیم. از زمین و هوا گلوله می‌بارید؛ چندین خانه با گلوله توپ و خمپاره ویران شد. تعدادی از مردم در همان ساعات اولیه شهید شدند. شهرهای سومار، مهران، قصر شیرین، به اشغال دشمن بعثی درآمد در خوزستان هم بستان و سوسنگرد سقوط کرد و نیروهای بعثی تا ۱۵ کیلومتری اهواز پیش آمدند. جاده خرمشهر-اهواز به دست دشمن افتاد. دیگر ماندن خانواده‌ها به خصوص زن‌ها در شهر صلاح نبود. دسته دسته مردم به سمت جاده شادگان و آبادان راه افتادند...»

«مردی که سایه نداشت» روایتی داستانی از زندگانی شهید محمد جهان‌آرا، فرمانده سپاه خرمشهر است. این اثر با قلمی خواندنی می‌کوشد از دل حادثه‌ها و رخدادها، به روایت داستان‌های جنگ بپردازد.

این اثر به قلم سهیلا عبدالحسینی نگاشته و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

ما شنیده‌ها را دیدیم

«ما شنیده‌ها را دیدیم» برگزیده‌ یادواره‌ شهدا و نکوداشت جلوه‌های ایثار رزمندگان اسلام در طول هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق بر ضد ایران است که به دلیل اهمیت آن مورد توجه مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار گرفت تا جهت ثبت آن در مکتوبات تاریخ دفاع مقدس اقدام کند. کتاب مجموعه‌ای از چند خاطره از دوران هشت‌ساله‌ دفاع مقدس است که به قلم شیوا نگاشته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بسته کتاب «دفاع مقدس» به صفحه منشورات پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراجعه کنند.
کد N2252805

وبگردی