آفتاب
معاون سازمان نظام پرستاری؛

مسئولین در برابر خشونت علیه پرستاران سکوت نکنند

مسئولین در برابر خشونت علیه پرستاران سکوت نکنند

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری، گفت: تامین امنیت فضای کاری پرستاران، جز وظایف لاینفک مسئولین بیمارستان، دانشگاه و وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد شریفی مقدم، با عنوان این مطلب که نهادهای نظارتی باید به وظیفه خود در دفاع از پرستاران عمل کنند، اظهار داشت: سازمان نظام پرستاری خواستار برخورد مسئولین ذی ربط با عاملین خشونت علیه پرستاران و پیشگیری از بروز تشنج در فضای بیمارستان ها است.

وی افزود: در هفته گذشته همکار پرستاری بدون دلیل خاصی مورد حمله، فحاشی، هتاکی و ضرب و شتم متخصص قلب و عروق خانم قرار گرفت که متاسفانه این اتفاق در حضور نیروی انتظامی و سوپروایزر بیمارستان رخ داده است.

شریفی مقدم با بیان اینکه در ماه گذشته نیز شاهد حمله یک متخصص جراح مغز و اعصاب به یک پرستار در یکی از بیمارستان های شیراز بوده ایم، اظهار داشت: متاسفانه عدم توجه مسئولین وزارت بهداشت به ویژه معاون پرستاری به اینگونه اتفاقات باعث عادی شدن این امر ناپسند شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری، تاکید کرد: تامین امنیت فضای کاری جز وظایف لاینفک مسئولین بیمارستان، دانشگاه و وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه اگر در فضای کارگاهی، کارگری دچار سانحه و حادثه شود، کارفرما باید به مراجع مختلف پاسخگو باشد، تاکید کرد: چرا پرستاری که برای ارائه خدمات از جان مایه می گذارد باید این چنین مورد حمله، هتک حرمت و ضرب شتم به وسیله یک متخصص به ظاهر تحصیل کرده قرار گیرد ولی صدایی از هیچ مسئولی در نمی آید.

شریفی مقدم خاطر نشان کرد: خطاب اول بنده به مدیران پرستاری از سطح بیمارستان ها، دانشگاه ها تا وزارت بهداشت و دوم به مدیران و روسای بیمارستان ها، دانشگاه های علوم پزشکی، مسئولین در وزارت بهداشت و سوم به سازمان نظام پزشکی و مراجع انتظامی پزشکان، چهارم به مراجع نظارتی و قضایی و حراستی است که پرستاران برای ارائه کار نیاز به امنیت محیط کار دارند تا بتوانند بدون دغدغه خاطر، مراقبت لازم را به بیماران و مردم ارائه نمایند.

وی افزود: چطور زمانی که پرستار تلفن را پاسخگو نیست و یا یک شب به علت بیماری فرزندش غیبت می کند یا اگر اعتراضی به معوقات خود داشته باشد همه سیستم های پیش گفته فعال می شوند ولی در مورد بروز خشونت علیه همین پرستار همه منفعل شده و سکوت پیشه می کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری، با اعتقاد به اینکه با توجه به افزایش خشونت علیه پرستاران از تمامی مراجع ذی ربط بویژه معاون پرستاری می خواهیم که به زیرمجموعه های خود توجه داشته باشد، یادآور شد: سازمان نظام پرستاری نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری دارد و در بیشتر این موارد نماینده ویژه خود را جهت بررسی، پیگیری و دلجویی از پرستاران مضروب اعزام می کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد پرستاران خانم هستند، گفت: سازمان نظام پرستاری خواستار برخورد مسئولین ذی ربط با عاملین خشونت علیه پرستاران و پیشگیری از بروز تشنج در فضای بیمارستان ها بوده و همچنین می بایست امکانات لازم جهت آموزش و نحوه برخورد متقابل از طریق دفاع شخصی برای پرستاران فراهم شود.
کد N2251129

وبگردی