آفتاب

ترامپ: منتظریم تا عربستان مقصر حمله را معرفی کند

ترامپ: منتظریم تا عربستان مقصر حمله را معرفی کند

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در واکنش به حملات پهپادی به دو پالایشگاه بزرگ عربستان سعودی، اعلام کرد آمریکا منتظر می‌ماند تا ببیند پادشاهی سعودی چه کسی را رسما مقصر معرفی می‌کند.

 ترامپ غروب یکشنبه به وقت واشنگتن در توئیتر خود نوشت: « علتی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم. اقدامات بعدی بستگی به راستی آزمایی دارد، اما منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آنها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط اقدام خواهیم کرد.»

پیش از این توئیت نیز، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی دیگر اعلام کرد که مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت را صادر کرده است.

 ترامپ نوشت این تصمیم را در پی احتمال بالارفتن قیمت نفت بعد از کاهش تولید نفت عربستان سعودی گرفته است.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشت: «با توجه به حمله به عربستان سعودی که ممکن است بر قیمت نفت تاثیر بگذارد، اجازه استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را در صورت نیاز صادر کرده ام که اگر لازم شد به اندازه کافی وارد بازار شود.»

او همچنین اعلام کرد که به دستگاه های مربوطه اعلام کرده است روند صدور مجوز برای خطوط لوله نفت که در انتظار مجوز هستند، در تگزاس و دیگر ایالت ها، را شتاب ببخشند.

یکشنبه شب نیز  ترامپ در یک توئیت دیگر به ایران اشاره کرد و نوشت، «رسانه‌های جعلی می‌گویند که من به دنبال دیدار با (مقامات) ایران هستم، بدون شروط. این یک توضیح نادرست است.مثل همیشه»

جزئیات تازه از حمله به پالایشگاه‌های عربستان؛ احتمالا حمله موشکی از ایران یا عراق بود

مقام های آمریکا با اشاره به شواهد جدید می‌گویند که حمله به تاسیسات نفت و گاز عربستان سعودی نه از یمن، بلکه از سمت شمال، یعنی عراق یا ایران صورت گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس عصر یکشنبه ۲۴ شهریور به وقت واشنگتن گزارش داد که مقام های آمریکایی با اشاره به تصاویر ماهواره ای و دیگر شواهد اطلاعاتی معتقدند که حمله از سوی شمال صورت گرفته نه از یمن در جنوب عربستان که شورشیان حوثی مسئولیت حمله را بر عهده گرفتند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی با ارائه تصاویر ماهواره‌ای اعلام کردند که دست کم ۱۹ نقطه در دو مرکز تولید نفت و گاز عربستان، از جمله مرکز بسیار حیاتی و مهم بقیق، هدف قرار گرفته است. مقامات بر اساس همین تصاویر معتقدند که جهت حملات از مسیر یمن نبوده است بلکه از سمت عراق یا ایران بوده است.

این مقامات که نخواستند نامشان افشا شود، گفته اند که پهپادهای دیگری، که احتمالا به هدف نرسیده اند، در شمال غرب تاسیسات نفتی به دست آمده اند و در حال بررسی مشترک توسط نیروهای آمریکایی و سعودی هستند.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارش مشابهی به نقل از مقام های آمریکایی نوشت که مقام‌های عربستانی نشانه‌هایی یافته اند که حملات با پهپاد نبوده و از موشک کروز استفاده شده است.

روز شنبه اعلام شد که حدود ۱۰ پهپاد به تاسیسات «بقیق» و «خریص» متعلق به شرکت نفت دولتی «آرامکو» در شرق عربستان حمله کرده اند.

با این حال مایک پمپئو، تهران را پشت این حملات دانست و عصر شنبه ۲۳ شهریور در توئیتر رسمی خود نوشت در حالی که روحانی و ظریف تظاهر به دیپلماسی می‌کنند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی است. با وجود همه درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران حالا یک حمله بی‌سابقه را علیه عرضه انرژی جهان انجام داده است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حملات از سوی یمن باشد.

ساعتی بعد از این حمله، خبرگزاری دولتی سعودی شامگاه شنبه ۲۳ شهریور از گفت‌وگوی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر داد. هنوز کاخ سفید جزئیاتی از این گفت‌وگوی منتشر نکرده است.

عبد العزیز بن سلمان وزیر انرژی سعودی گفته است که آمار اولیه نشان می دهد این حملات باعث شد حدود ۵.۷ میلیون بشکه از تولید نفت خام این شرکت کاهش یابد که چیزی معادل نصف تولید آرامکو است.

عراق: کسی از کشور ما به کشورهای دوست و برادر حمله نمی‌کند

دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام‌ کرده گزارش برخی رسانه‌ها در این‌باره‌ که حمله به تاسیسات نفتی مهم عربستان، از خاک عراق روی داده، درست نیست.

دولت عراق تاکید کرده قانون‌ اساسی‌عراق بهره‌ گرفتن از خاک این‌ کشور را برای حمله‌ به کشورهای «همسایه و دوست و برادر» منع کرده و با هرکه بخواهد از این خاک برای عملیات نظامی در منطقه بهره بگیرد، برخورد می‌شود.

دولت عراق همچنین اعلام‌ کرد کمیته‌ای از طرف‌های عراقی مربوط به این ماجرا را برای پی‌گیری اطلاعات و آخرین تحولات تشکیل داده.

شبکه سی‌ان‌ان و روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال روز دوشنبه گزارش دادند حمله روز یکشنبه به پالایشگاه‌‌ مهم بقیق و نیز خریص عربستان از خاک عراق انجام‌ شده و یمنی‌ها این حمله‌ها را گردن گرفته‌اند.

صدور مجوز برداشت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل حمله پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان و تاثیر آن بر قیمت نفت مجوز برداشت از ذخایر استراتژیک نفت این کشور را برای حفظ بازار‌ها صادر کرد.

ترامپ در توئیتی نوشت: با توجه به حمله اخیر در عربستان که ممکن است روی قیمت‌های نفت تأثیر بگذارد، اجازه استفاده از «ذخایر استراتژیک نفتی» را در صورت نیاز و به میزانی که تعیین خواهد شد، داده‌ام؛ میزانی که برای تأمین مناسب تقاضای بازارها کافی باشد.

«ذخایر استراتژیک نفتی» با ظرفیت بالغ ۷۲۷ میلیون بشکه، بزرگ‌ترین انبار سوخت اضطراری جهان است که در لوئیزیانا و تگزاس واقع شده و در اختیار وزارت انرژی آمریکا قرار دارد. آخرین آمار ارائه شده از سوی «ذخایر استراتژیک نفتی» حاکی از ذخیره حدود ۶۴۴ میلیون بشکه در این انبار است. بر اساس معیارهای مصرف روزانه آمریکا در سال ۲۰۱۳، مقدار فعلی می‌تواند معادل ۳۵ روز مصرف یا ۶۷ روز واردات نفتی ایالات متحده پاسخگو باشد. با این حال، ظرفیت برداشت روزانه از «ذخایر استراتژیک نفتی» روزانه حداکثر ۴.۴ میلیون بشکه اعلام شده است.

ترامپ ادامه داد: همچنین به تمامی نهادهای مربوطه اطلاع داده‌ام که روند صدور مجوز برای خطوط نفتی را که اکنون در تگزاس و ایالت‌های متعدد دیگر در فرآیند تأیید هستند، تسریع بخشند.



کد N2247470

وبگردی