آفتاب
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی ضرورت دارد

تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی ضرورت دارد

در حالی که گروه‌های مختلف هرکدام به دلیلی با تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارت بازرگانی مستقل مخالفت می‌کنند، اما دولت بر تصمیم خود اصرار داشته و در حال فراهم کردن مقدمات تفکیک است.

به گزارش سرویس اقتصادی آفتاب، در نگاهی به دلایل دولت برای اتخاذ این تصمیم، مشکلات پیش روی بازار و تجارت کشور در رأس قرار دارد، اما بهانه‌های مخالفان بیش از آنکه نگاه ملی داشته باشد، شخصی، جناحی و سیاسی بوده و دولت کنون نشان داده که بر تصمیم خود اصرار داشته و این اشتباه تاریخی را اصلاح خواهد کرد.
در حالی که مخالفان این تصمیم تلاش می کنند، در این موضوع مجلس را در برابر دولت قراردهند، اما واقعیت‌ها از همراهی اکثریت نمایندگان با دولت حکایت دارد چنانکه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط عادی همانند خوردن دارو، مضر است اما حال که کشور با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کند، ایجاد آن ضرورت دارد.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بررسی طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در هفته جاری به به خانه ملت گفت: در برخی موارد باید اقتضایی تصمیم‌گیری شود، در واقع گستردگی حجم وظایف وزارت صمت از یک سو و نابسامانی موجود در بازار و تحریم ها از سوی دیگر موجب شده تشکیل وزارت بازرگانی یکی از ضرورت‌ها شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به دولت کمک کرد تا با تشکیل وزارت بازرگانی بازار را ساماندهی کند، افزود: در شرایط عادی روابط خارجی کشور برقرار است و بخش خصوصی نیز در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارد بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط عادی مناسب نیست حال آنکه در شرایط فعلی ایجاد وزارت بازرگانی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
در صورت تصویب تشکیل وزارت بازرگانی دولت باید امور مربوط به بازار را تا ثبات و استقرار این وزارتخانه با جدیت پیگیری کند
وی اظهار کرد: تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط عادی همانند خوردن دارو، مضر است اما حال که کشور با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم کرده و در جنگ اقتصادی به سر می برد، ایجاد آن ضرورت دارد.
نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه تصمیماتی که در حال حاضر اتخاذ می‌شود باید متناسب با شرایط جنگ اقتصادی باشد، اضافه کرد: اگرچه برخی مطرح می‌کنند در صورت تصویب تشکیل وزارت بازرگانی حدود 6 ماه امور مربوط به ساماندهی بازار رها می‌شود اما باید به این نکته نیز توجه شود که ایجاد این وزارتخانه نیاز کشور بوده و باید زمینه تحقق آن فراهم شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: در صورت تصویب تشکیل وزارت بازرگانی دولت باید امور مربوط به بازار را تا ثبات و استقرار این وزارتخانه با جدیت پیگیری کند
این در حالی است که چندی پیش معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: با تشکیل وزرات بازرگانی بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به نظام توزیع و حمایت از حقوق مصرف کنندگان حل خواهد شد.
به گزارش جهان اقتصاد به نقل از روابط عمومی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، تشکیل وزارت بازرگانی به عنوان یکی از ضرورت‌های دولت، با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. تاکنون چند لایحه در این خصوص به مجلس ارائه شده که نتیجه بخش نبوده است و همچنان این موضوع یکی از سوالات مردم به‌ویژه اصحاب رسانه از دولت و مجلس است.
درهمین پیوند، «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رئیس جمهوری ، امروز با حضور در استودیوی برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما، در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر زمان تشکیل وزارت بازرگانی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی یکی از ضرورت‌های غیر قابل اجتناب در شرایط فعلی کشور است.
امیری در این برنامه  زنده تلویزیونی با بیان این نکته که کشور در حال حاضر در شرایط خاص تحریم به سر می‌برد، اظهار کرد: ساختار دولت باید متناسب با شرایط ویژه ی کشور در تحریم شکل بگیرد.
وی افزود: دولت دو سال پیش لایحه‌ای  به عنوان لایحه اصلاح ساختار دولت تقدیم مجلس کرد. طبق این لایحه قرار بود در بخش‌هایی از دولت، اصلاحاتی صورت بگیرد که یکی از آنها، تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت بود که متاسفانه در مجلس رای نیاورد. حتی طرحی که نمایندگان مجلس خود در این باره تهیه کردند هم رای نیاورد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به مشکلات اواخر سال گذشته درخصوص توزیع کالای اساسی بیان کرد: با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی وزرای مربوطه درباره میزان کالای اساسی موجود در کشور که البته میزان قابل توجهی بود،  می‌توان نتیجه گرفت مشکلاتی که در اواخر سال گذشته درخصوص کالای اساسی بوجود آمد، نه به دلیل کمبود کالاهای اساسی در کشور، بلکه مربوط به نامناسب بودن نظام توزیع بود.
وی افزود : پراکندگی وزارت بازرگانی در بخش‌های مختلف و نبود مدیریت متمرکز در این بخش، سال گذشته مشکلاتی ایجاد کرد که خوشبختانه نمایندگان مجلس به این موضوع پی بردند. نمایندگان طرحی را تهیه کردند که طی هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد و البته دولت هم با این طرح موافق است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با تشکیل وزرات بازرگانی ، بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به نظام توزیع و حمایت از حقوق مصرف کنند گان حل خواهد شد.



کد N2233639

وبگردی