آفتاب

راهنمای خرید میکروسکوپ تعمیرات موبایل (لوپ تعمیرات)

راهنمای خرید میکروسکوپ تعمیرات موبایل (لوپ تعمیرات)

یکی از مهمترین ابزارهایی که یک تعمیرکار موبایل باید برای تشخیص عیب های قطعات الکترونیکی گوشی و ترمیم نقص های روی مدار از آن استفاده کند، میکروسکوپ یا لوپ تعمیرات موبایل است.

اما برای خرید میکروسکوپ یا لوپ باید به چه نکاتی توجه داشت؟ در این مقاله می‌خواهیم به مهمترین نکاتی اشاره کنیم که باید در حین خرید میکروسکوپ تعمیرات موبایل (لوپ) به آن ها توجه داشته باشید. قبل از هر چیزی می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع لوپ تعمیر موبایل، به فروشگاه امداد موبایل مراجعه کنید.


میکروسکوپ تعمیرات موبایل یا لوپ

گوشی های موبایل از قطعات الکترونیکی کوچک و مدارهای الکترونیکی تشکیل شده‌اند. در طراحی این مدارها ظرافت خاصی بکار رفته و عموما یک مدار با چندین بخش مختلف در یک برد بسیار کوچک تعبیه می‌شود. به عنوان مثال مادربرد گوشی های هوشمند که تقریبا تمام قطعات الکترونیکی اصلی نظیر پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU)، رم (RAM) و غیره بر روی آن سوار شده‌اند یک قطعه بسیار کوچک است که شامل مدارهای منظم و دقیقی می‌شود. در برخی مواقع ممکن است یک تعمیرکار موبایل مجبور باشد به طور دقیق مدارهای الکترونیکی روی یک برد یا پایه های قطعاتی که روی برد نصب هستند را بررسی کند. در این شرایط با توجه به کوچک بودن ابعاد برد، مدارها و قطعات آن، تعمیرکار چگونه قادر به انجام این امر می‌شود؟

در اینجاست که میکروسکوپ تعمیرات موبایل یا اصطلاحا لوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوپ یا همان میکروسکوپ تعمیرات گوشی یک ابزار خاصی شبیه به میکروسکوپ های پزشکی است که امکان بزرگنمایی تصویر قطعاتی که در زیر لنزش قرار می‌گیرند را فراهم می‌کند. بدین ترتیب یک تعمیرکار می‌تواند به راحتی تعمیرات مورد نیازش را روی مادربرد و دیگر قطعات الکترونیکی ریز بکار رفته در موبایل انجام دهد. برخلاف تصور خیلی از افراد لوپ یا میکروسکوپ تعمیرات گوشی موبایل یکی از مهمترین ابزارهایی است که یک تعمیرکار باید از آن استفاده کند. اما چگونه می‌توان یک لوپ خوب و با کیفیت را انتخاب و خریداری کرد؟ ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به مهمترین نکاتی اشاره کنیم که لازم است در حین خرید میکروسکوپ تعمیرات موبایل یا لوپ به آن ها توجه شود.

نکته اول: مارک سازنده دستگاه

یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمان خرید لوپ یا همان میکروسکوپی که از آن در تعمیرات تلفن همراه استفاده می‌شود مورد توجه قرار گیرد مسئله برند سازنده است. برند سازنده و تولید کننده ابزارهای تعمیر موبایل می‌توانند تضمین کننده کیفیت آن ها باشند. برندهایی مثل یاکسون (Yaxun) یا سان شاین (Sunshine) از برندهای قابل اعتماد عرضه کننده لوازم تعمیرات موبایل (emdadmobile.net) هستند. سعی کنید در صورت امکان محصولات این برندهای مشهور و قابل اعتماد را تهیه کنید تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا نمایید.

نکته دوم: اندازه، ابعاد و وزن دستگاه

سعی کنید در حین انتخاب و خرید میکروسکوپ تعمیرات موبایل به اندازه و ابعاد آن و تناسب آن با ابعاد محلی که قرار است به عنوان کارگاه تعمیرات تلفن همراه در آن فعالیت کنید دقت نمایید. بهتر است دستگاه لوپ خیلی بزرگ نباشد و فضای زیادی را اشغال نکند تا بتوان به راحتی آن را در هر گوشه‌ای از محل کار قرار داد. طبیعتا وزن دستگاه هم می‌تواند عامل مهم دیگری باشد. هرچقدر وزن دستگاه سبک تر باشد راحت قابل حمل و جابجایی خواهد بود. بنابراین در انتخاب میکروسکوپ تعمیرات گوشی یا لوپ به اندازه، ابعاد و وزن دستگاه هم توجه داشته باشید. 2

نکته سوم: توانایی زوم

دستگاه لوپ باید با زوم کردن بتواند تصویر بزرگنمایی شده‌ای از یک قطعه را نشان دهد، بنابراین هر چقدر قدرت زوم یک دستگاه لوپ بیشتر باشد، تصویر بزرگ تر و واضح تری را نشان می‌دهد و این امر منجر به سهولت در انجام تعمیرات خواهد شد. قدرت زوم میکروسکوپ های تعمیر گوشی یا همان لوپ در حین خرید قابل بررسی و مشخص است. سعی کنید دستگاه لوپی بخرید که قدرت زوم بهتر و بیشتری داشته باشد تا تصویری واضح تر و بزرگ تر را برایتان نمایش دهد. برای نشان دادن قدرت زوم دستگاه های لوپ از نمادهایی مثل 5X، 7X و غیره استفاده می‌شود. عدد کنار حرف X نشان دهنده قدرت زوم دستگاه است. به عنوان مثال دستگاه لوپی که زوم 5X را ارائه می‌کند، تصویری با بزرگنمایی 5 برابر را برایتان نمایش خواهد داد.

نکته چهارم: کیفیت لنز دوربین و تعداد لنزهای دستگاه

کیفیت لنز دوربین با توانایی زوم تفاوت دارد. کیفیت لنز دوربین مشخص کننده میزان کیفیت تصویری است که توسط لنز لوپ از ابزار و قطعات زیر آن ارائه می‌شود. هرچقدر کیفیت لنز دوربین دستگاه بیشتر باشد، تصاویر با وضوح بیشتری قابل رویت خواهند بود. برای مثال یک لوپ مجهز به لنز 24 مگاپیکسلی می‌تواند نسبت به لوپ مجهز به لنز 12 مگاپیکسلی تصویر با کیفیت تری را نشان دهد و تعمیرات موبایل را ساده تر کند. برخی از میکروسکوپ های تعمیرات موبایل از چند لنز دوربین به طور همزمان بهره می‌برند و هر یک از این لنزها و در شرایط خاص می‌توانند کارایی داشته باشند. بنابراین در حین انتخاب و خرید میکروسکوپ تعمیرات موبایل به تعداد لنزهای دستگاه و کیفیت آن ها هم دقت کنید.

نکته پنجم: داشتن یا نداشتن مانیتور

یکی دیگر از مهمترین مواردی که توصیه می‌کنیم در حین انتخاب و خرید میکروسکوپ تعمیرات تلفن همراه (دستگاه لوپ) به آن توجه کنید مربوط به داشتن یا نداشتن مانیتور می‌شود. برخی از دستگاه های لوپ از مانیتور بهره‌مند نیستند و برای استفاده از آن ها باید حتما از چشمی که برایشان ارائه شده به داخل دستگاه نگاه کرد، اما برخی دیگر از دستگاه های لوپ دارای صفحه نمایشی هستند که تصویر رو به رو لنز را بر روی آن نمایش می‌دهند. استفاده از این نوع دستگاه های لوپ یا همان میکروسکوپ های تعمیر موبایل می‌تواند از یک سمت انجام تعمیرات را ساده تر کند و از سمت دیگر منجر به کاهش خستگی تعمیرکار و تسلط بیشتر وی شود. بنابراین سعی کنید تا حد امکان دستگاه لوپی بخرید که مانیتور دارد یا حداقل از سوکت HDMI بهره می‌برد و امکان نمایش تصویر پیش روی لنز را بر روی کامپیوتر یا یک مانیتور واسط فراهم می‌آورد.

نکته ششم: زاویه دید لنز

یکی دیگر از مشخصاتی که به لنز دوربین لوپ ها نسبت داده می‌شود، زاویه دید لنز است. هرچقدر زاویه دید یک میکروسکوپ تعمیرات موبایل گسترده‌تر باشد تصویر وسیع تری هم توسط آن قابل نمایش خواهد بود. زاویه دید لنز اغلب دستگاه های لوپ روی 45 درجه تنظیم شده و این زاویه دید مقدار استاندارد و قابل قبولی خواهد بود. اگر می‌خواهید دستگاه لوپی که می‌خرید گستره وسیع تری را به تصویر بکشد، به زاویه دید آن دقت کنید که مقدار آن بیشتر از حد نرمال باشد. البته به عقیده ما زاویه دید لنز دوربین نسبت به دیگر ویژگی هایی که نام بردیم از اهمیت کمتری برخوردار است.

نکته هفتم: قیمت

قیمت یکی دیگر از مهمترین نکات و موضوعاتی است که باید در خرید یک دستگاه لوپ به آن توجه کرد. دستگاه های لوپ با توجه به قابلیت ها و کیفیتی که دارند از قیمت های مختلفی بهره می‌برند. طبیعتا هرچقدر کیفیت یک دستگاه بالاتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. اما به هر حال هر تعمیرکار باید با توجه به سطح درخواست های تعمیری که برایش ارائه می‌شود و بودجه‌ای که در اختیار دارد یک دستگاه لوپ بخرد. پس این موضوع هم باید در انتخاب میکروسکوپ یا همان لوپ تعمیرات موبایل مورد توجه قرار گیرد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی مهمترین نکاتی پرداختیم که باید در حین انتخاب و خرید میکروسکوپ تعمیرات موبایل یا همان دستگاه لوپ به آن ها توجه کنید. سعی کنید همیشه دستگاه لوپی را بخرید که کیفیت خوبی داشته باشد و حداقل از پورت HDMI بهره ببرد یا خودش از صفحه نمایش بهره‌مند باشد. همچنین به قیمت دستگاه و کیفیت زوم و لنز آن هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر دوست دارید از پیشنهادات افراد حرفه‌ای در خرید یک میکروسکوپ بهره‌مند شوید، می‌توانید به این لینک (متن انگلیسی) از سایت ifixit مراجعه کنید.




کد N2233462

وبگردی