آفتاب

خرید راکت تنیس

خرید راکت تنیس

اگر قصد یادگیری تنیس را دارید و در انتخاب و خرید راکت تنیس دچار تردید شده‌اید، خواندن این مقاله را قبل از مراجعه به یک فروشگاه عرضه کننده لوازم و وسایل تنیس به شما توصیه می‌کنیم.

اگر قصد یادگیری تنیس را دارید و در انتخاب و خرید راکت تنیس دچار تردید شده‌اید، خواندن این مقاله را قبل از مراجعه به یک فروشگاه عرضه کننده لوازم و وسایل تنیس به شما توصیه می‌کنیم.

انتخاب یک راکت تنیس مناسب از میان ده‌ها مدل و برند تولید‌کننده حتی برای بازیکنان حرفه‌ای نیز امری دشوار است. هنگام خرید راکت تنیس سه معیار کلی را باید در نظر بگیرید: ۱. سن و جنسیت ۲. جثه و قد ۳. سطح و سبک بازی.

در ادامه شما را با ویژگی‌های مختلف یک راکت‌ تنیس آشنا می‌کنیم تا بتوانید راکت مناسب خود را با توجه به سه معیار بالا انتخاب کنید.

مشخصات راکت‌ تنیس معمولاً بر روی بدنه آن درج می‌شود و در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها در سایت‌های اینترنتی پیدا کنید. مهم‌ترین مواردی که به هنگام خرید راکت تنیس باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از: ۱. جنس راکت ۲. وزن راکت ۳. سایز صفحه راکت ۴. الگوی زه‌کشی ۴. بالانس راکت ۵. گریپ راکت



جنس راکت

راکت‌های امروزی از نظر جنس به دو نوع گرافیتی و آلومینیومی تقسیم می‌شوند که این تقسیم‌بندی دو کلاس قیمتی را هم پدید می‌آورد؛ راکت‌های گرافیتی که از الیاف کربن ساخته می‌شوند، گران‌تر از انواع آلومینیومی خود هستند. راکت‌های گرافیتی مقاوم و سبکند و ارتعاش ناشی از ضربه را به خوبی جذب می‌کنند و به همین دلیل حتی در بین بازیکنان آماتور و کسانی‌که به صورت تفریحی بازی می‌کنند نیز از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. استفاده از راکت‌های آلومینیومی پیش از راکت‌های گرافیتی رواج یافت، ولی به دلیل خاصیت کشسانی آلومینیوم و دشواری کنترل توپ موقع ضربه زدن، این‌ راکت‌ها در میان بازیکنان حرفه‌ای محبوبیت پیدا نکردند. بنابراین حتی اگر قصد دنبال کردن تنیس به صورت حرفه‌ای را ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که یک راکت گرافیتی تهیه کنید تا بتوانید بدون نگرانی از کیفیت راکت، روی ارتقاء بازی خود تمرکز کنید و از بازی کردن لذت ببرید.


وزن راکت

وزن راکت مهم‌ترین نکته‌ای است که بازیکنان تازه‌کار و افرادی که هنوز به مهارت‌های بازی مسلط نشده‌اند باید به آن توجه کنند. چراکه بازی کردن با راکت سنگین و یا سبک می‌تواند موجب بروز آسیب‌دیدگی از جمله ایجاد سندرم موسوم به «آرنج تنیس‌بازان» شود. به طور کلی می‌توان گفت که هر چه راکت سنگین‌تر باشد، قدرت و ثبات بالاتری دارد و لرزش کمتری را هنگام ضربه به دست بازیکن منتقل می‌کند. در مقابل، راکت سبک‌تر قابلیت مانور بیشتری دارد و بازیکن می‌تواند راکت را راحت‌تر و با سرعت بیشتری به حرکت دربیاورد. با این توضیحات، بازیکنان تازه‌کار بهتر است راکتی با وزن متوسط انتخاب کنند که هم قدرت کافی داشته باشد و هم به حرکت درآوردن آن آسان باشد. اما جثه و توانمندی فیزیکی بازیکن نیز در انتخاب وزن راکت موثر است. به طور معمول آقایان و افرادی که جثه بزرگ‌تری دارند از راکت‌های سنگین‌تر و خانم‌ها و افرادی که جثه کوچک‌تری دارند از راکت‌های سبک‌تر استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود آقایان برای شروع راکتی با وزن بین ۲۸۰ تا ۳۱۰ گرم و خانم‌ها راکتی با وزن بین ۲۵۵ تا ۲۸۵ گرم انتخاب کنند.


سایز صفحه راکت

صفحۀ راکت به محدودۀ بیضی شکلی اطلاق می‌شود که شبکۀ زه‌ها را در خود جای داده است. مساحت صفحه راکت معمولا با واحد اینچ مربع بیان می‌گردد. هر چه صفحۀ راکت بزرگ‌تر باشد قدرت راکت بیشتر بوده و هر چه صفحه کوچک‌تر باشد از قدرت راکت کاسته و به کنترل آن افزوده می‌شود که این یعنی بازیکن، کنترل بیشتری روی ضربۀ خود دارد. در بررسی راکت‌های تنیس به یاد داشته باشید که دو عامل «قدرت» و «کنترل» معمولاً با یک‌دیگر رابطۀ معکوس دارند؛ بدین معنی که هر چه قدرت یک راکت بیشتر باشد، کنترل آن کمتر و هر چه کنترل یک راکت بیشتر باشد قدرت آن کمتر خواهد بود. با این توضیح، مشخص است که بازیکنان تازه‌کار بهتر است سراغ راکت‌های با صفحۀ خیلی کوچک نروند. ضمن این‌که با قدرتی شدن ورزش تنیس در سال‌های اخیر، استفاده از صفحه‌های خیلی کوچک حتی در سطح حرفه‌ای نیز تقریباً منسوخ شده است. امروزه اغلب راکت‌های موجود در بازار دارای صفحه‌ای با سایز بین ۹۵ تا ۱۰۵ اینچ مربع هستند. صفحه‌های بزرگ‌تر از ۱۰۵ اینچ، برای افراد مسن مناسب هستند.


الگوی زهکشی

صفحۀ راکت تنیس با شبکه‌ای از زه که به صورت عمودی و افقی در هم‌ تنیده‌ شده‌اند پوشیده می‌شود. «الگوی زهکشی» بیان‌گر تعداد ردیف‌های اصلی (Main) و فرعی (Cross) در این شبکه است. در میان الگوهای مختلفی که در راکت‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، الگوهای ۱۶X۱۹ و ۱۸X۲۰ متداول‌تر از بقیه هستند. عدد اول از سمت چپ بیانگر تعداد ردیف‌‌های اصلی و عدد دوم تعداد ردیف‌‌های فرعی را می‌باشد. زه‌های اصلی در امتداد طول راکت و زه‌های فرعی در امتداد عرض راکت کشیده می‌شوند.

الگوی زه‌ به دو نوع بسته/متراکم (Closed Pattern) و باز (Open Pattern) تقسیم می‌شود. هر چه تعداد ردیف‌های اصلی و فرعی بیشتر باشد، الگوی زه، متراکم‌تر (بسته‌تر) و هر چه تعداد ردیف‌ها کمتر باشد الگوی زه، بازتر خواهد بود. الگوی باز سبب افزایش خاصیت ارتجاعی شبکۀ زه‌ها می‌شود که این موضوع افزایش قدرت راکت را در پی خواهد داشت. در مقابل، الگوی بسته سبب کاهش خاصیت ارتجاعی شبکه زه می‌شود که این ویژگی قدرت راکت را کم و کنترل آن را بیشتر می‌کند. بر این اساس می‌توان گفت که بازیکنان تازه‌کار بهتر است راکتی با الگوی زه‌کشی باز انتخاب کنند تا بتوانند از کمک راکت در ایجاد قدرت بهره ببرند.


بالانس راکت

به چگونگی توزیع جرم در راستای طول راکت «بالانس راکت» گفته می‌شود. به زبان ساده، اگر  نیمه بالایی راکت (سر راکت) سنگین‌تر باشد، بالانس راکت «سر سنگین» و چنان‌چه نیمه پایینی راکت (دستۀ راکت) سنگین‌تر باشد، بالانس راکت «سر سبک» می‌باشد. اگر هم وزن به طور یکنواخت در طول راکت تقسیم شود راکت «تعادلی» نامیده می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که هر چه سر راکت سنگین‌تر باشد قدرت راکت بیش‌تر می‌شود و هر چه سر راکت سبک‌تر باشد قدرت آن کمتر و کنترل آن بیش‌تر می‌شود. بالانس راکت با واحد "point" و با علائم اختصاری HL به معنای سر سبک (Head Light) و HH به معنای سر سنگین (Head Heavy) مشخص می‌شود. بهتر است بازیکنان تازه‌کار از راکت‌های سرسنگین و یا تعادلی استفاده کنند تا بتوانند از قدرت راکت برای ضربه زدن بهره ببرند.


گریپ راکت

گریپ یا دسته راکت قسمتی از راکت است که به دور آن نواری لاستیکی پیچیده می‌شود و به وسیله آن راکت را به دست می‌گیریم. راکت‌های تنیس در سایزهای مختلف گریپ تولید می‌شوند تا برای هر اندازه دستی مناسب باشند. گریپ بر اساس محیط دسته راکت، اندازه‌گیری و از ۰ تا ۶ شماره‌گذاری می‌شود. گریپ دست خانم‌ها معمولا بین ۱ تا ۳ و آقایان ۲ تا ۴ است. از طریق روشی که در تصویر زیر توضیح داده شده می‌توانید گریپ مناسب خود و شماره  متناظر آن را که در جدول زیر آمده پیدا کنید.



کد N2221164

وبگردی