آفتاب

آتش در «حسن آباد» چه کرد؟

آتش در «حسن آباد» چه کرد؟

چند روز پس از آتش سوزی در میدان حسن آباد و از بین رفتن یکی از سقف های تاریخی و گنبدی شکل این میدان، اکنون اعلام شده که سندهایی مربوط به آیت الله کاشانی و دکتر مصدق نیز در آن حادثه سوخته اند.

به گزارش آفتاب، پس از آتش سوزی 26 تیرماه که شب هنگام در انبار طبقه دوم میدان حسن آباد تهران رخ داد، اعلام شد که علاوه بر گنبد واقع در ضلع شمال غربی این میدان، آتش به دفترخانه های واقع در ساختمان های تاریخی سرایت و آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است.  
امروز (یکشنبه، 30 تیرماه) سردفتر 39 تهران – علیرضا پناهی – اعلام کرد: تعداد دفاتر جاری این دفترخانه که در حادثه آتش سوزی از بین رفته، بیش از 700 دفتر است و اسناد ارزشمندی از جمله سندهای مربوط به آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق نیز طعمه حریق شدند.
این اتفاق سبب شد تا طرح ثبت الکترونیک اسناد بار دیگر مورد توجه قرار گیرد؛ همان طور که لزوم حفاظت بیشتر از بافت های ارزشمند تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی بازهم در کانون توجه قرار گرفت.
اکنون در اطراف پوسته بیرونی میدان حسن آباد که بخش های پشتی آن در آتش از بین رفته است، داربست ها بالا رفته اند، اما از پشت پنجره های نمای خارجی میدان، فقط یک فضای خالی دیده می شود که آتش آن را به وجود آورده است.
در چنین شرایطی، بالاترین مقام حافظ میراث فرهنگی کشور از کاربری نامناسب بناهای تاریخی گلایه کرده است.
علیرضا مونسان - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - که امروز به همراه معاون میراث فرهنگی این سازمان و همچنین مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران و شهردار منطقه 11 از میدان حسن آباد دیدن کرد، به تاکید رییس جمهوری مبنی بر لزوم مرمت میدان حسن آباد اشاره و اظهار کرد: طرح مرمت ساختمان ضلع جنوب غربی میدان حسن آباد هرچه سریع تر باید با همکاری معاونت میراث فرهنگی استان تهران تهیه و اجرایی شود.
میدان حسن آباد که در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) با حافظ و وحدت اسلامی قرار دارد، در سال 1309 بنا شده است. پیش آن باغی بزرگ در این منطقه بود که میرزا یوسف آشتیانی آن را به نام پسرش «حسن آباد» نامید. ساختمان های تاریخی دور میدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند؛ به این معنی که دولت ملزم است در راستای حفظ و نگهداری این بناها تلاش و برای مرمت آنها هزینه کند.
در طرح بازسازی میدان، خیابان های منتهی به آن سنگفرش شدند و یکی از ایستگاه های مترو به این میدان می رسد. به این میدان «هشت گنبد» نیز می گفتند چون در دو طرف ساختمان های هر ضلع آن که قرینه یکدیگرند، دو گنبد بنا شده بود.


محمد پیروزرام
کد N2212955

وبگردی