آفتاب

با تفاوت‌های ایرباس و بوئینگ آشنا شوید!

با تفاوت‌های ایرباس و بوئینگ آشنا شوید!

ایرباس و بوئینگ دارای محصولات بسیار متنوعی از هواپیماهای پهن پیکر تا هواپیماهای کوچک‌تر هستند. هر کدام از این هواپیماها ظرفیتی مشخص را دارا می‌باشند. ایرباس کمپانی کوچک‌تری است و تقریباً به اندازه‌ی نیمی از درآمد بوئینگ درآمد کسب می‌کند.

افرادی که به دنیای هواپیماها علاقه مند هستند قطعاً متوجه شده اند که در میان هواپیماهای غیرنظامی ایرباس و بوئینگ از شهرت ویژه ای برخوردارند. ایرباس اهل اروپاست و بوئینگ یک کمپانی آمریکایی است. اما ساخته‌های این دو کمپانی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ با این مطلب از وبلاگ مِستر بلیط همراه شوید تا با تفاوت‌های بوئینگ و ایرباس به طور کامل آشنا گردید.


ایرباس و بوئینگ دارای محصولات بسیار متنوعی از هواپیماهای پهن پیکر تا هواپیماهای کوچک‌تر هستند. هر کدام از این هواپیماها ظرفیتی مشخص را دارا می‌باشند. ایرباس کمپانی کوچک‌تری است و تقریباً به اندازه‌ی نیمی از درآمد بوئینگ درآمد کسب می‌کند. شاید این موضوع به دلیل این باشد که نه تنها از سفارش و فروش هواپیماهای ارزان‌قیمت تر درآمد دارد، بلکه از قراردادهای دولتی نیز میلیون‌ها دلار کسب درآمد دارد.
همانطور که ذکر شد بوئینگ و ایرباس هر دو طیف وسیعی از محصولات را تولید می‌کنند. در ادامه به مقایسه‌ی برخی از رایج‌ترین و مشهورترین مدل‌های هر دو کمپانی خواهیم پرداخت.
بوئینگ ۷۷۷ ایکس (Boeing 777X) در مقایسه با ایرباس ای ۳۸۰ (Airbus A380)

مقایسه‌ی این دو هواپیما را با مقایسه‌ی بخش به بخش انجام خواهیم داد. فاکتورهای زیادی نظیر صندلی‌ها از نظر گذارنده خواهند شد. در این مقایسه دو سری از بوئینگ ۷۷۷ ایکس به نام‌های 777-8 و 777-9 دخیل خواهند بود. هر دو در زمره‌ی هواپیماهای پهن پیکر (wide-body) قرار دارند. در دو کلاس پروازی، بوئینگ ۷۷۷ سری ۸ دارای ۳۶۵، بوئینگ ۷۷۷ سری ۹ دارای ۴۱۴ و ایرباس ای ۳۸۰ دارای ۵۷۵ نهایتاً ۸۵۳ صندلی هستند. این در حالیست که در سه کلاس پروازی، هر دو سری بوئینگ ۷۷۷ از ۳۴۹ صندلی (۸ صندلی برای فرست کلاس، ۴۹ صندلی برای کلاس بیزنس و ۲۹۲ صندلی برای کلاس اکونومی) برخوردار هستند. این عدد برای ایرباس ای ۳۸۰ ، ۵۵۵ صندلی (۲۲ عدد برای فرست کلاس، ۹۶ عدد برای کلاس بیزنس و ۴۳۷ عدد برای کلاس اکونومی) می‌باشد. ایرباس ای ۳۸۰ دو طبقه است، بنابراین مسافران از فضای بیشتر برخوردار بوده و همینطور قسمت‌هایی به عنوان حمام و دیگر امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است.
بوئینگ ۷۷۷ سری ۹ نسبت به دو هواپیمای دیگر طویل‌تر است؛ هواپیمای ذکر شده نزدیک به ۷۷ متر طول دارد، در حالیکه سری ۸، ۶۹ متر و ایرباس ای ۳۸۰ از حدود ۷۳ متر طول برخوردار است. اگرچه در مبحث طول بال‌های هواپیما ایرباس ای ۳۸۰ با حدود ۸۰ متر برنده است. ارتفاع هر دو بوئینگ از روی زمین در حدود ۲۰ متر است، این در حالیست که ایرباس ای ۳۸۰ دارای ارتفاعی تعداد ۲۴ متر می‌باشد.

حداکثر وزن برخاست (MTOW) بوئینگ‌ها ۳۵۱۵۳۴ کیلوگرم و ایرباس ای ۳۸۰، ۵۷۵ هزار کیلوگرم برآورد می‌شود. حداکثر میزان بار برای ایرباس ای ۳۸۰ عددی معادل ۸۴ هزار کیلوگرم و برای بوئینگ‌ها ۷۳۵۰۰ کیلوگرم است. بُرد پیشرفته ترین مدل بوئینگ ۱۳۹۴۰ کیلومتر و ایرباس ای ۳۸۰ برابر ۱۴۸۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود.
قیمت بوئینگ ۷۷۷ سری ۸ در حدود ۳۹۵ میلیون دلار، سری ۹ در حدود ۴۲۵ میلیون دلار و ایرباس ای ۳۸۰ در حدود ۴۴۶ میلیون دلار برآورد می‌شود.

ایرباس ای ۳۳۰ نئو (Airbus A330neo) در مقایسه با بوئینگ ۷۸۷ (Boeing 787)
ایرباس ای ۳۳۰ نئو و بوئینگ ۷۸۷ هر دو به عنوان هواپیماهای پهن پیکر شناخته می‌شوند. ایرباس ای ۳۳۰ نئو دارای دو سری به نام‌های ۸۰۰ و ۹۰۰ و بوئینگ ۷۸۷ دارای سه سری ۸، ۹ و ۱۰ است. مقایسه ای که در این قسمت انجام می‌شود بین سری ۹۰۰ ایرباس ای ۳۳۰ نئو و سری ۹ بوئینگ ۷۸۷ خواهد بود.
بوئینگ ۷۸۷ سری ۹ در یک کلاس پروازی دارای ۴۰۶ و در دو کلاس پروازی دارای ۲۹۰ صندلی است. این در حالیست که ایرباس ای ۳۳۰ نئو سری ۹۰۰ در یک کلاس از ۴۲۰ و در دو کلاس پروازی از ۳۰۴ صندلی برخوردار است. طول سری ۹ هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ در حدود ۶۲ متر و طول بال‌های آن در حدود ۶۰ متر است. این در حالیست که ایرباس نئو از ۶۳.۶۶ متر طول کلی و ۶۴ متر طول بال برخوردار است.

حداکثر وزن برخاست بوئینگ ۷۸۷ سری ۹ معادل ۲۵۴۰۱۱ کیلوگرم و ایرباس ای ۳۳۰ نئو سری ۹۰۰ معادل ۲۵۱ هزار کیلوگرم میباشد. قیمت متوسط مدل‌های ایرباس ای ۳۳۰ نئو در حدود ۲۹۷ میلیون دلار و بوئینگ ۷۸۷ سری ۹، ۲۸۱ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.
ایرباس ای ۲۲۰ (Airbus A220) در مقایسه با بوئینگ ۷۳۷ (Boeing 737)

می‌توان گفت بوئینگ ۷۳۷ موفق‌ترین هواپیمای جهان است. اگر هر مقصدی در سراسر جهان داشته باشید احتمال اینکه هواپیمایی که با آن پرواز می‌کنید یک بوئینگ ۷۳۷ باشد بسیار زیاد است. در واقع این مدل از بوئینگ به عنوان مورد استفاده ترین هواپیمای جت در سراسر دنیا شناخته می‌شود.
بوئینگ ۷۳۷ در پروازهای خارجی ایرلاین‌های داخلی و خارجی کشور ما نیز بسیار مورد استفاده است. در مستربلیط که سامانه‌ی آنلاین فروش بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس است می‌توانید به هنگام جستجوی پرواز مورد نظرتان از مدل هواپیما نیز آگاهی پیدا کنید.

در ادامه به مقایسه‌ی ایرباس ای ۲۲۰ سری ۳۰۰ و بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ می‌پردازیم.هر دو هواپیماها در گروه هواپیماهای باریک پیکر (narrow-body) قرار دارند. ایرباس ای ۲۲۰ سری ۳۰۰ دارای ۱۳۰ صندلی در دو کلاس پروازی و ۱۶۰ صندلی در یک کلاس پروازی است. اما بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ در دو کلاس پروازی از ۱۶۰ و در یک کلاس از ۱۷۵ صندلی بهره مند است. طول بدنه‌ی هواپیما در بوئینگ معادل ۴۲ متر و در ایرباس در حدود ۳۹ متر می‌باشد. بال‌ها در بوئینگ طولی در حدود ۳۴ متر و در ایرباس طولی معادل ۳۵ متر دارا هستند.
کابین مسافران هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ از عرضی در حدود ۳ و نیم متر برخوردار است. این در حالیست که عرض کابین مسافران در هواپیمای ایرباس ای ۲۲۰ سری ۳۰۰ تفاوت چندانی با بوئینگ نداشته و معادل ۳.۲ متر است.

ایمنی و کیفیت
هر دو کمپانی بوئینگ و ایرباس از سوابق درخشانی در زمینه‌ی ایمنی هواپیما برخوردارند. در سراسر جهان این دو کمپانی به عنوان سازندگانی بسیار دقیق و ساخته‌های آن‌ها بسیار با کیفیت شناخته می‌شوند. جالب است بدانید بسیاری از مدل‌های بوئینگ و ایرباس به در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان ایمن‌ترین هواپیماهای جهان شناخته شده اند.
انتخاب موتور

قدرت رقابتی هر هواپیما تا حد بسیار زیادی با موتور استفاده شده در آن تعیین می‌گردد. به طور کلی ایرلاین‌ها مایل به استفاده از هواپیماهایی حداقل با دو موتور، ساخته شده توسط کمپانی‌های معروف مانند جنرال الکتریک (General Electric) و رولز رویس (Rolls Royce) هستند. موتورهای غالب بوئینگ‌ها جنرال الکتریک و ایرباس رولز رویس است.
در ایران برای مسیرهای داخلی از هواپیماهای باریک پیکر کمپانی‌های ایرباس و بوئینگ استفاده می‌شود. به طور مثال بلیط هواپیما اصفهان مشهد با پروازی با بوئینگ و ایرباس بسیار پرتقاضاست. در مستر بلیط همچنین می‌توانید لیستی از پروازهای یکی از پرتقاضاترین مقاصد داخلی یعنی تهران را مشاهده کرده و بلیط هواپیما تهران را به آسانی خریداری نمایید.

در پاسخ به این پرسش که کدام یک از کمپانی‌های ایرباس و بوئینگ بهتر است، باید گفت هر دو هواپیماهایی ایمن و قابل اعتماد تولید می‌کنند و شما برای سفر با هیچ کدام از آن‌ها دچار مشکل نخواهید شد. تکنولوژی مورد استفاده در هر دو بسیار پیشرفته و به روز است. اکثر طراحی داخلی یک هواپیما توسط ایرلاین انجام می‌گیرد. بنابراین اگر در هواپیما احساس ناراحتی کنید قاعدتاً زیاد به شرکت سازنده‌ی آن ارتباطی ندارد، بلکه این ایرلاین است که به خاطر تغییر احتمالی صندلی‌ها و ردیف‌ها باعث راحتی بیشتر و یا ناراحتی مسافرانش خواهد شد.
منبع : ویرلن

کد N2198902

وبگردی