ایلام؛ شاهکار خلقت

بلندای گردنه رفیع «قلاجه»، آغازین سرزمینی است که نام و اعتبار خود را از کهن ترین تمدن های ایران زمین برگرفته است. «ایلام» خاستگاه مردمانی است که ورق ورق تاریخ دیرپای ایران را تجربه …

بلندای گردنه رفیع «قلاجه»، آغازین سرزمینی است که نام و اعتبار خود را از کهن ترین تمدن های ایران زمین برگرفته است. «ایلام» خاستگاه مردمانی است که ورق ورق تاریخ دیرپای ایران را تجربه کرده اند.
اعتبار دیرینه این خاک و بوم در کنار جنگل های انبوه «بلوط و بنه» و از حرکت و خروش رودهای سیمره، کنجانچم، میمه و … به آن زیبایی محسور کننده ای بخشیده و پرتوهای روح افزای آفتاب از فراز کوه های قد کشیده کبیر کوه، ما نشست و دیار کوه و دالاهو سرزمین طلوع خورشید را به زیباترین عروس دردانه زاگرس بزرگ تبدیل کرده است. دره های شگفت، صخره هایی جادویی، رودها و آبشارهای طرب انگیز، غارهای بی نظیر، کوه های سر به فلک کشیده، اقلیم های متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده است. امروز این سرزمین در آستانه تبدیل شدن به یکی از قطب های مهم گردشگری کشور است. بی شک تدوین «طرح جامع گردشگری ایلام» این استان را از انزوا و فراموشی چند ساله بیرون خواهد آورد و این فرزند کهن مام میهن را جایگاه بایسته و شایسته آن خواهد کرد.
مدیر ایرانگردی و جهانگردی ایلام، با اشاره به تلاش این مدیریت برای معرفی جاذبه های گردشگری این استان به سایر هموطنان و دیگر ملل جهان می گوید، سال گذشته ۴۰۰ میلیون ریال برای سه طرح گردشگری این استان شامل غار زیبای «زینه گان» در صالح آباد مهران، مجتمع گردشگری غار «بیشه دراز» شهرستان دهلران ایجاد سرویس های رفاهی و بهداشتی مسیر دیدنی «سپتون» در دشت عباسی و احداث رمپ پیاده ارتفاع سحرانگیز گچان و یک هزار و ۲۰۰ متر تا آبشار آن هزینه شده است. صید محمد درخشنده از اجرای طرح های توریستی شهرهای تاریخی دره شهر، آبدانان و سرابله خبر داد و افزود: امسال نیز با تدوین برنامه های عمرانی که مهمترین آنها تهیه طرح جامع گردشگری استان، فضاسازی و ایجاد زیرساخت مجتمع های رفاهی بین راهی در مسیرهای استان و فضاسازی قطب گردشگری حاشیه سد ایلام است، می توان جاذبه های گردشگری استان را به هموطنان و جهانگردان بازدید کننده معرفی کرد. وی با اشاره به آمادگی تمامی واحدهای اقامتی بین راهی استان برای پذیرایی مناسب از گردشگران، گفت: با حمایت سازمان ایرانگردی و جهانگردی و برای بهره مندی بهتر گردشگران از جاذبه های دیدنی استان بروشورها، تراکت های تبلیغاتی و پوستر و کتابچه «راهنمایی توریستی ایلام» چاپ شده است. وی برپایی جشنواره «جاذبه های جهانگردی و تمدن ایلام» را به عنوان یکی از کارهای ارزنده ایرانگردی و جهانگردی در زمینه معرفی دیدنی های ایلام به مردم ایران برشمرد و گفت: ایلام متاسفانه تاکنون آنگونه که شایسته است به هم میهنان عزیز شناسانده نشده و سازمان ایرانگردی و جهانگردی با عنایتی که به این استان دارد، برای معرفی این استان به عنوان یکی از قطب های گردشگری تلاش ارزنده ای را آغاز کرده که بی شک در آینده نتیجه بخش خواهد بود.