مجموعه زنگهای منظم

مجموعه زنگهای منظم نوعی از سازهای ضربی مهم در چین باستان می باشد که زنگهای بزرگ و کوچک متعددفلزی بطور منظم گروه به گروه درطاقچه (قاب ) چوبی آویزان می شود و بر اثر ضربه زدن با چکش …

مجموعه زنگهای منظم نوعی از سازهای ضربی مهم در چین باستان می باشد که زنگهای بزرگ و کوچک متعددفلزی بطور منظم گروه به گروه درطاقچه (قاب ) چوبی آویزان می شود و بر اثر ضربه زدن با چکش چوبی توسط نوازنده آهنگهای متفاوت از آن به گوش می رسد . در دوران مختلف قدیم شکل این زنگها نیز گوناگون بوده ولی روی بدنه همه این زنگها نقش و نگار ظریفی حکاکی شده است. در سلسله امپراتوری "شان " در ۳۵۰۰سال قبل در چین مجموعه زنگهای منظم بوجود آمده بودکه معمولا از سه زنگ تشکیل شده است .بعدها بدنبال پیشرفت های اجتماعی تعداد این مجموعه زندگها نیز بیشتر گردید.
در چین باستان، مجموعه زنگهای منظم خاص طبقه اعیان بود و سمبل طبقات و قدرت محسوب میشد .این زنگها بیشتر در دربار در مراسم مختلف مانند آغاز لشگرکشی ،بار یابی در دربار و زیارت مکان های مقدس نواخته می شد .در زمان معاصر در مقبره های شاهزادگان ،دوک ها و اشرافیان در نواحی استانهای یونن ،شانسی و خوبه تعداد زیادی مجموعه زنگهای منظم کشف و از خاک بیرون آورده شده است . درمیان آنها ،مجموعه کشف شده از مقبره دوک "زان حو ای " در شهرستان "سوی " در استان خوبه بیشتر از همه جالب توجه است .این مجموعه زنگهای منظم که دارای تکنولوژی عالی و ظریف است ،دانگهای صدایش میتواند پنج مجموعه نت های هشتگانه موسیقی را شامل شود و ساخت سلسله نت آن به سلسله نت هشتگانه آهنگ برزگ "سی " نزدیک است بعلاوه بر روی این مجموعه زنگها متن بیش از ۲۸۰۰هیروگلیفی درباره مقررات هماهنگی آهنگ و بسیاری اصطلاحات موسیقی دیده میشود که مبین سطح پیشرفته فرهنگ موسیقی چین باستانی میباشد .مجموعه زنگهای فوق ازمجموعه زنگهای منظمی است که تاکنون ازلحاظ تعداد بیشتراز همه و از لحاظ مقیاس بزرگتر از دیگر مجموعه هابوده و بخوبی محفظ مانده است و بحق معجزه ای در تاریخ فرهنگ بشر نامیده شده است . از انجاکه مجموعه زنگهای منظم قادر است آهنگهای موسیقی روشن و رسا و پر طنین و ملایم و خوش بنوازد و میلودی و ریتم آن چون ترانه است لذا زنگهای ترانه هم نام دارد. سال ۱۹۸۲کارخانه تهیه آلات موسیقی ملی "او خان "و کارخانه تهیه ادوات و ابزار دقیق "او خان "مشترکا با تقلید از مجموعه زنگهای کشف شده از مقبره دوک"زن خو ای " مجموعه نوینی از آن ساختندو طبق نیاز برنامه های روی صحنه و موسیقی معاصر یک سری اصلاحاتی در ساخت آن هم انجام دادند. این مجموعه زنگها از ۲۴زنگ تشکیل میشود و هر زنگ دو صدا ایجاد میکند که در سه ردیف آویزان میگردد.