۲۵ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۶ اوت ــ توطئه بی سابقه برضد پادشاه مراكش

۱۶ اوت ۱۹۷۲ یك رویداد بی سابقه در آسمان مراكش (مغرب عربی) روی داد و یك جنگنده نیروی هوایی این كشور به سوی هواپیمای حامل حسن دوم پادشاه وقت مغرب كه به پایتخت باز می گشت آتش گشود، …

۱۶ اوت ۱۹۷۲ یك رویداد بی سابقه در آسمان مراكش (مغرب عربی) روی داد و یك جنگنده نیروی هوایی این كشور به سوی هواپیمای حامل حسن دوم پادشاه وقت مغرب كه به پایتخت باز می گشت آتش گشود، ولی هواپیمای حامل پادشاه و سرنشینان آن آسیب ندیدند!. همزمان، چند هواپیمای دیگر با راكت و گلوله كاخ سلطنتی و فرودگاه را به گلوله بستند و عده ای را مجروح كردند.
نقشه این كودتای بی سابقه به نتیجه نرسید و واحدهای نظامی دیگر، كودتا گران را سركوب كردند و همان شب ژنرال افقیر طراح نقشه كودتا در خانه اش كشته شد و اعلام گردید كه خودكشی كرده است. چون پنج گلوله به شكم و گردن او اصابت كرده بود، خود كشی او با تردید رو به رو شد. وی رئیس پلیس و امنیت مراكش و مورد اعتماد حسن دوم بود. افقیر كه متعلق به یك طایفه صحرا نشین بود پیش از استقلال مراكش، از افسران ارتش فرانسه بود. حسن دوم بعدا همسر و فرزندان ژنرال افقیر را دهها سال در صحرا زندانی كرد كه فرار آنان از زندان تا كنون سوژه چند كتاب شده است. دختر افقیر كه به پاریس فرار كرده است كتابی تحت عنوان «عمر برباد رفته» منتشر ساخته و مطالبی را درباره وضعیت زندگانی در كاخ سلطنتی افشاء ساخته است.